2007-07-14, 18:33
Avslutad
Ok..

Jag läser ur katolska kyrkans katekes, artikel 1261;

" När det gäller barn som dött utan att bli döpta kan kyrkan anförtro dem åt Guds barmhärtighet, något som hon också gör vid deras begravning. Ja, Gud som i sin stora barmhärtighet " vill att alla människor ska räddas"(1 Tim 2:4) och Jesu ömhet mot barnen som får honom att säga: "Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte" (Mark 10:14) låter oss hoppas på att det finns en frälsningsväg för barn som dött utan att bli döpta. Så mycket mera angelägen är också kyrkans maning att inte hindra barnen att komma till Kristus genom dopets heliga gåva."

Mvh
Tubbo..
Citera
2007-07-14, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Precis.

Det gäller tills man är mogen att vara ansvarig för sina handlingar. Det är ju lite olika, men som regel kan man säga att 'inlärningsperioden' att bli vuxen är mellan åldern 7-14 år. Och då räknas man alltså fortfarande som barn och oskyldig.

(Homsexualitet är inte syndigt i sig, men den handling som homosexuella utför är det. Men det är lite OT till det du tagit upp här. )

Tack för upplysningen. Alltid trevligt när man kan samtala om olika religioner med öppenhet istället för att börja en pajkastning.
Citera
2007-07-14, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Ok..

Jag läser ur katolska kyrkans katekes, artikel 1261;

" När det gäller barn som dött utan att bli döpta kan kyrkan anförtro dem åt Guds barmhärtighet, något som hon också gör vid deras begravning. Ja, Gud som i sin stora barmhärtighet " vill att alla människor ska räddas"(1 Tim 2:4) och Jesu ömhet mot barnen som får honom att säga: "Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte" (Mark 10:14) låter oss hoppas på att det finns en frälsningsväg för barn som dött utan att bli döpta. Så mycket mera angelägen är också kyrkans maning att inte hindra barnen att komma till Kristus genom dopets heliga gåva."

Mvh
Tubbo..

Bra info. Tack!
Citera
2007-07-14, 18:42
Medlem
kultingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Mitt svar på den frågan skulle bli ett tveklöst ja. Jag tror att livet och därmed även själen uppstår redan vid befruktningen.

Jag tror även att barn upp till en viss ålder garanterat kommer till himlen om de dör, eftersom människans grundtillstånd är gemenskap med sin Skapare, och det är först när man medvetet väljer att separera sig från sitt ursprung som man stänger ute sig själv från denna gemenskap.

För att tillföra något så tror jag dock att barnet kommer till himlen, hon har ju inte haft möjligheten att göra rätt för sig, förvisso inte heller möjligheten till synd men kristendomen ska väll vara godtrogen i teorin...
Citera
2007-07-14, 18:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Dystop
Finns det redan en själ i hennes mage?

Har bläddrat lite ytterligare i katolska katekesen, men jag har inte hittat något specifikt ang. ett fosters själ.

Dock hittar jag, artikel 2270:

"Det männskliga livet skall absolut respekteras och beskyddas från och med konceptionsögonblicket. Från och med det första ögonblicket av sin existens skall en männsklig varelse få sina personliga rättigheter erkända, däribland varje oskyldig varelses okränkbara rätt till liv."

Det känner väl alla till, men det besvarar väl frågan hyfsat i sin helhet ang. katolska kyrkans uppfattning, vilken jag personligen tillhör.

Ang. katekesen..

1986 konstituerades ett särskilt råd av kardinaler och biskopar för att utarbeta en ny katekes, av den dåvarande påven Johannes Paulus II.
Ordförande för detta råd var kardinal Joseph Ratzinger, nu påve Benedictus XVI. Den gavs ut på 30-års dagen efter Andra Vatikankonciliets öppnande den 15 augusti 1997.

Mvh..
Citera
2007-07-14, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen

För att tillföra något så tror jag dock att barnet kommer till himlen, hon har ju inte haft möjligheten att göra rätt för sig, förvisso inte heller möjligheten till synd men kristendomen ska väll vara godtrogen i teorin...

...För att inte tala om förlåtande.

Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
artikel 2270:

"Det männskliga livet skall absolut respekteras och beskyddas från och med konceptionsögonblicket. Från och med det första ögonblicket av sin existens skall en männsklig varelse få sina personliga rättigheter erkända, däribland varje oskyldig varelses okränkbara rätt till liv."

Mvh..

Det tolkar jag som att själen uppstår vid konceptionsögonblicket, och eftersom den ska skyddas, så borde barnet också välkomnas till himlen.
Citera
2007-07-14, 20:27
Medlem
NumeroUnos avatar
Läste en artikel någonstans att katolska kyrkan skulle fundera på om någon överhuvudtaget kommer till helvetet. Tydligen skulle alla hamna i paradiset. Ska leta källa.
Citera
2007-07-15, 05:59
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Bismillah

Alla religioner är inte som Kristendomen. Finns de som 'håller på sig' och inte väjer för varje storm som kommer förbi.

mm på (lite) gott och (ganska mycket) ont va?
Citera
2007-07-15, 16:29
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av fredrock
mm på (lite) gott och (ganska mycket) ont va?
Om du vill att jag ska svara eller kommentera får du vara aningen tydligare och även generösare med vad du menar.
Citera
2007-07-15, 18:38
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Bismillah

Om du vill att jag ska svara eller kommentera får du vara aningen tydligare och även generösare med vad du menar.

tja kommentera om du vill, du gick ot och jag svarade. det jag menar är att jag inte har mycket för trossystem grundade i en helt annan tid. vafan det är ju bara att kolla på hur människor och samhällen var under den perioden, det är ju nästan så att vi är en helt annan art nuförtiden.
Citera
2007-07-15, 18:52
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av fredrock
tja kommentera om du vill, du gick ot och jag svarade. det jag menar är att jag inte har mycket för trossystem grundade i en helt annan tid. vafan det är ju bara att kolla på hur människor och samhällen var under den perioden, det är ju nästan så att vi är en helt annan art nuförtiden.
Men idag finns det väl i många fall inte mycket 'tro' att tala om - då många religioner referomeras och skräddarsys efter behov som jag förstår det?

Då kan det också vara svårt och blir egentligen kanske tom ointressant att försöka hitta ett svar utifrån religion, som utifrån den kristna tron i den här frågan - då antingen svaret inte finns eller det kan plockas fram lite godtyckligt.

Jag tycker det sättet skulle kännas oärligt och hycklande - utifrån mitt perspektiv sett.
Citera
2007-07-15, 20:56
Medlem
Citat:
Tack så mycket, men som jag förstod av texten så riktade den sig mer för födda barn, inte ofödda.
Bibeln gör inte skillnad på födda och ofödda barn i det avseendet, exempelvis står det i Ps 139:16:
”Dina ögon såg mig när jag ännu var ett outvecklat foster. Alla mina dagar blev skrivna i din bok, de var bestämda innan någon av dem hade kommit.”
Guds omsorg och plan för varje människa existerar alltså redan innan själva födseln, som jag tolkar det.

Citat:
Förresten, när du skriver "och det är först när man medvetet väljer att separera sig från sitt ursprung som man stänger ute sig själv från denna gemenskap.", så får det mig att undra; separerar man sig medvetet från sitt ursprung religiöst sett någon gång innan man nått den åldern som man kan betrakta som "vuxet"? Det borde ju finnas en religiös myndighetsålder vid det här fallet, som borde kunna tillämpas vid eventuella beslut. Ett exempel: 8-åriga Marie är fast besluten att inte ha någon tro, men måste därmed antingen hamla i gemenskapen eller inte. Hur bedömer man ett sånt fall? Är hon vuxen nog att avstå sig från tron, eller är hon "förlåten" för att hon fortfarande är ett barn som inte kan ta sådana beslut?
Det är svårt att fastställa någon exakt ålder för när ett barn blir myndig i den bemärkelsen. En åttaåring som säger att hon absolut inte tror på Gud säger det troligtvis mer för att hon fått höra det hemifrån än för att hon själv gjort ett genomtänkt och självständigt ställningstagande i frågan.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in