Flashback bygger pepparkakshus!
2007-07-14, 12:17
Medlem
Kapten Kokss avatar
Har ett problem med min Airport som är att den blinkar gul vilket betyder att den inte hittar någon internetuppkoppling (?). Ändå sitter jag här och surfar med hur bra mottagning som helst och bra speed på mina torrents. Vad ska jag göra?
Citera
2007-07-14, 12:24
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Koks
Har ett problem med min Airport som är att den blinkar gul vilket betyder att den inte hittar någon internetuppkoppling (?). Ändå sitter jag här och surfar med hur bra mottagning som helst och bra speed på mina torrents. Vad ska jag göra?
1. Surfar du på din router då och inte grannens? Kolla en extra gång.
2. Gå in i Airport-verktyg och välj manuell inställning (Apple+L). Där kan du se varför dioden lyser gult, det står helt enkelt anledningen till att den blinkar gult där.

Föresten, är det en Airport Extreme (Ser ut som ett ihoptryckt ägg) eller Airport Extreme 2 (Fyrkantig vit platt sak med rundade hörn, har USB-ingång på baksidan).
Citera
2007-07-14, 12:57
Moderator
^Eazs avatar
Citat:

Antar att det är en 802.11n Extreme.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=305101

Finns många anledningar till Amber flashing.

Issue or symptom

Why is the LED (light) on an AirPort Extreme (802.11n) base station flashing/blinking yellow or orange?

A persistent, flashing amber light indicates that any of several potential conditions may require your attention:

* The base station has not yet been configured because it is new, or the reset switch has been set.
* You have selected a security configuration that is not recommended.
* One of several other conditions, such as a disconnected ethernet cable or invalid IP address has been detected.

Jag har sett där kunder har stoppat i den, och allt har funkat. Dock eftersom den inte är konfigurerad (funkade by default så att säga) så har den fortfarande blinkat Amber.

Även har jag sett att blinkat Amber när man kört den i Bridge mode (dvs att APE'n inte delar ut IP utan endast bryggar en anslutning.)
Citera
2007-07-14, 13:10
Medlem
Kapten Kokss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
1. Surfar du på din router då och inte grannens? Kolla en extra gång.
2. Gå in i Airport-verktyg och välj manuell inställning. Där kan du se varför dioden lyser gult, det står helt enkelt anledningen till att den blinkar gult där.

Föresten, är det en Airport Extreme (Ser ut som ett ihoptryckt ägg) eller Airport Extreme 2 (Fyrkantig vit platt sak med rundade hörn, har USB-ingång på baksidan).

Nu fick jag igång den och den lyser grönt. Nu har jag dock ett annat problem. Har kopplat in en hårddisk och Airporten känner av att den är där och jag kan se den om jag går in i Airportverktyget. Men hur kommer jag in i den så att säga? Borde den inte komma upp på skrivbordet som när man kopplar in en hårddisk med sladd? Jag har aktiverat fildelning på hårddisken men jag ser den inte och kan inte öppna den.

Förövrigt så är det en Airport Extreme 2.
Citera
2007-07-14, 13:18
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Nu fick jag igång den och den lyser grönt. Nu har jag dock ett annat problem. Har kopplat in en hårddisk och Airporten känner av att den är där och jag kan se den om jag går in i Airportverktyget. Men hur kommer jag in i den så att säga? Borde den inte komma upp på skrivbordet som när man kopplar in en hårddisk med sladd? Jag har aktiverat fildelning på hårddisken men jag ser den inte och kan inte öppna den.

Förövrigt så är det en Airport Extreme 2.
Surfar du på en PC eller en Mac? Tyvärr buggar hårddiskdelning med PC fortfarande även om det är påväg att fixas.

Har du en Mac måste du installera programmet som följde med på skivan för hårddiskdelning.
Föresten, i vilket filsystem är hårddisken formaterad?
Citera
2007-07-14, 13:34
Medlem
Kapten Kokss avatar
Citat:
Surfar du på en PC eller en Mac? Tyvärr buggar hårddiskdelning med PC fortfarande även om det är påväg att fixas.

Har du en Mac måste du installera programmet som följde med på skivan för hårddiskdelning.
Föresten, i vilket filsystem är hårddisken formaterad?

Jag har en MBP. Saken är att det inte kom med någon skiva utan installationsgrejen ligger på hårddisken. Jag har använt den förut med sladd och då var det inga problem.
Citera
2007-07-14, 18:31
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Jag har en MBP. Saken är att det inte kom med någon skiva utan installationsgrejen ligger på hårddisken. Jag har använt den förut med sladd och då var det inga problem.
Ok, men så länge Airport-Verktyg hittar disken så funkar drivrutinerna. Du behöver lägga in ett program i din dator (programmet finns på skivan som följde med din Airport Extreme enhet). Programmet heter Airport-Skivverktyg. De programmet hittar din hårddisk och lägger till den i finder så att den blir lätt att komma åt.

När programmet är installerad ska denna ikonen dyka upp i menyraden. Du klickar på den och väljer hårddisken du vill ansluta till, du kan även ställa in så att den ansluter till hårddisken automatiskt varje gång den känner av den (dvs varje gång du ansluter till ditt nätverk).

Bild på ikonen:
Citera
2007-07-14, 19:22
Medlem
Kapten Kokss avatar
Citat:
Ok, men så länge Airport-Verktyg hittar disken så funkar drivrutinerna. Du behöver lägga in ett program i din dator (programmet finns på skivan som följde med din Airport Extreme enhet). Programmet heter Airport-Skivverktyg. De programmet hittar din hårddisk och lägger till den i finder så att den blir lätt att komma åt.

När programmet är installerad ska denna ikonen dyka upp i menyraden. Du klickar på den och väljer hårddisken du vill ansluta till, du kan även ställa in så att den ansluter till hårddisken automatiskt varje gång den känner av den (dvs varje gång du ansluter till ditt nätverk).

Bild på ikonen:

Tack nu fick jag igång det. Har varit där och pillat innan men fick det inte att funka tills nu. Dock kan jag inte "ansluta med lösenord" utan måste ansluta som gäst. Vad kan vara problemet?

Hur ställer jag in den att alltid ansluta varje gång jag ansluter till airporten?
Citera
2007-07-15, 13:09
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Hur ställer jag in den att alltid ansluta varje gång jag ansluter till airporten?
Det minns jag faktiskt inte, prova och se om den gör de automatiskt redan nu, gör den inte det får du leta i inställningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in