Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Vilka meningar är det som ger dig det intrycket? Det är inte ett intryck jag får. Författaren skriver att Newton gav oss en väl fungerande gravitationslag, men inte någon teori. Genom detta slår han hål på myten att lagar kommer ur teorier.
Initialt titeln Myth 1: Hypotheses Become Theories Which Become Laws, sedan första meningen i sista stycket; och efterföljande: The more thorny, and many would say more interesting, issue with respect to gravity is the explanation for why the law operates as it does.
Jag ser absolut inget fel i att ifrågasätta vetenskap, jag gör det själv titt som tätt och ser det som en nödvändlighet för att den skall utvecklas. Dock i detta fall får man intrycket att åsikterna kommer från någon som läst gymnasiefysik påstpätt med endel förstså-sig-på-filosofi på univ. nivå. (förklaring nedan)
Citat:
Saken är väl att OM en teori som visar sig vara väldigt korrekt, accepterad som en lag, ex. Newton; så innebär det väl inte att den är 100%igt beskrivande i minsta detalj.
Ursprungligen postat av manne1973
Vad menar man förresten med "en korrekt gravitationslag"? Är det en som ger korrekt resultat i alla tänkbara situationer? Eftersom man inte kan bevisa en teori och inte heller kan testa alla möjliga situationer, kan man aldrig vara säker på att man har fått fram en fullständigt korrekt gravitationslag. Hur meningsfullt är det då att tala om "korrekt"?
Om man har kravet att för att skapa en lag, skall man veta orsaken, upphovet och förfarandet; då kan man ju inte skapa några sådana i dagsläget, inom naturvetenskapen.
Jag menar, med denna approach som Dan Berger har; vad vet vi egentligen ?
(Som jag sade tidigare; jag läste bara första myth-delen. Han kanske utrycker sig tydligare senare.)
, men jag försöker !