2007-07-13, 19:48
Medlem
Tjenare,

Jo, det är såhära att jag igår satt vid datorn allting funkade felfritt, inga problem alls... tills idag

Jag startar datorn som vanligt, loggar in, och när jag försöker starta msn så kommer det upp det vanliga när man stöter på problem "Programmet behöver avslutas blabla" jag tänker inte mer på det och startar ett firefox fönster och då händer det samma sak där! Samma sak hände än vilket program jag startade och tillslut segade datorn ihop totalt så jag var tvungen att hålla in knappen så att den stängdes av.

När jag skulle starta den igen kommer det upp det där att den avslutats på fel sätt och jag kan välja "Safe mode" "Safe mode with network" och sen kan jag också välja "Start normal" jag väljer "Start normal" och Windows loggan som kommer upp börjas laddas och efter det blir det bara svart. Jag har försökt göra allt som går, safe mode, allt det där men det blir fortfarande bara svart eftet Windows loggan.

Nu till det verkliga problemet, jag vill verkligen inte formatera och förlora alla min saker som jag inte gjort backup på, jag gjorde som tur var av någon anledning backup på alla mina bilder igår, men jag vill inte förlora alla min dokument och all min musik. Så är det någon som vet om man kan föra över saker från disk C (som har krashat) till D på nåt vis i bios eller med nån cd/diskett för det snackade min polare om att man kanske kunde göra. Så är det någon som har svar på hur jag löser problemet eller hur jag kan spara min filer så skriv gärna

Tack...
Citera
2007-07-14, 00:26
Medlem
R.Rs avatar
Jag tolkar ditt inlägg som att du har flera hårddiskar? Ja, det ska inte vara något problem att flytta filer från C: till D: t ex. Jag använder mig ofta av startdisketter (på de datorer som har diskettstation då) när jag ska fixa dylikt, eftersom det går fort om man vet vad man gör. Är man inte så teknisk lagd är det förmodligen lättare att göra det via cd-skiva.

Har du förresten provat starta datorn från windows xp skivan (om du har en dvs)? Du kan behöva ändra startordningen i BIOS för att det ska fungera.

I värsta fall får du plocka ut "C" hårddisken ur datorn, då kan du koppla in den i en annan dator där windows fungerar, och föra över data från den till en annan hårddisk/cd-skiva.
Citera
2007-07-14, 10:48
Medlem
Okej, tack för svar. Så det enda sättet att föra över från min c till nånannan stans är att plocka ut den och sätta in i en annan dator?
Citera
2007-07-14, 11:25
Medlem
927s avatar
problemet är ju att du vet inte om disken är ok. är den inte det så kommer den antagligen förstöras ännu mer ju mer den används. isf bör man köpa en ny direkt. hur länge har du haft den disken du har nu och viket märke är det
Citera
2007-07-14, 12:16
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av socker kid
Okej, tack för svar. Så det enda sättet att föra över från min c till nånannan stans är att plocka ut den och sätta in i en annan dator?

Som jag skrev i mitt inlägg, i värsta fall... Normalt sett ska man inte behöva göra det, men får du det inte att funka på något annat sätt (genom att boota datorn från cd/startdiskett och på så vis föra över filer) kan man alltid ha det som en sista utväg.

Sen beror det ju väldigt mkt på vad som hänt med hårddisken. Är något fel på den kan den som sagt bli ännu mer förstörd om man "håller på" med den. Isåfall kan du lämna in den till ett företag som är experter på att plocka fram data ur förstörd media, finns ett antal aktörer på banan. Ibas tror jag en heter, men googla så hittar du nog.

Men jag tycker snarare att det verkar som det enbart är windows som strular. Åtminstone verkar ju inte hårddisken skurit ihop helt utifrån det du sagt. Leta rätt på en windows xp skiva, och försök starta från den i första hand. Din polare verkar ju kunna lite också, du får väl höra med honom
Citera
2007-07-14, 14:49
Medlem
927s avatar
man skulle behöva komma åt loggboken på den gamla disken, beroende på infon där kan man förhoppningvis avgöra om det är disken eller ej
Citera
2007-07-15, 22:00
Medlem
Jag fick en såkallad "Live cd" startade upp med den, förde över det vikgtigaste från c till d och nu har håller jag på att installera Windows igen, får se om det funkar nu då Tack för svaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in