• 7
  • 8
2023-04-07, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Har dom lagt ner projektet? Det är ju ganska många år dom hållit på? Vad vill dom åstadkomma? Vad ska vi med Mammutar till?? Är det inte bättre att satsa resurser på att bevara elefanter som håller på att utrotas?

Projektet är igång!

Snygg hemsida som redovisar projektet.

Rekommenderar ett besök.
https://colossal.com/mammoth/
Citera
2024-11-20, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoraStenar
Projektet är igång!

Snygg hemsida som redovisar projektet.

Rekommenderar ett besök.
https://colossal.com/mammoth/

Jag var in där och tittade, mycket information, men jag orkade bara läsa en bråkdel.

Kanske det är en bra ide att återskapa dom, men jag är inte säker på det.

Dom dog ut av en anledning, eller flera, och det känns lite Darwin över det hela. Alla arter som dog ut, kanske inte behöver återskapas, deras biologiska livsmiljö finns inte längre.

Jag tror att dom som sysslar med det här är ute efter nobelpris.
Citera
2024-12-04, 16:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Jag var in där och tittade, mycket information, men jag orkade bara läsa en bråkdel.

Dom dog ut av en anledning, eller flera, och det känns lite Darwin över det hela. Alla arter som dog ut, kanske inte behöver återskapas, deras biologiska livsmiljö finns inte längre.

De som funderar på att återuppväcka mammutar tänker nog inte släppa ut dem i naturen utan snarare ha dem i djurparker eller större hägn där folk får komma och titta på dem och ev. utföra experiment.
Att släppa ut djur som varit utdöda i typ 10 millennier är nog ingen bra ide för naturen.
Citera
2024-12-08, 04:07
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Jag skulle önska att den Syriska elefanten återskapades.

Men då skulle mellanösterns floddalars våtmarker och grässlätter oxå behöva återskapas och skogarna på bergen i turkiet, libanon och syrien skulle åxå behöva återställas, så miljön blev som på bronsåldern i mellanöstern.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Syrian_elephant
Citera
2025-01-25, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal

De dog ut för att människan jagade dem till utrotning. De ska återinföras i Sibirien och det tros ha en mycket gynnade effekt på ekosystemet.
Citera
2025-01-26, 04:11
Medlem
Ang. problemet, som tidigare varit uppe i tråden, med att finna en lämplig "surrogatmamma": jag tror inte någon på allvar tänkt sig att transformationen elefant -> mammut (eller motsvarande för andra utdöda arter) skulle kunna ske i ett enda steg! Snarare talar vi väl om många generationer av gradvis mer mammutlika elefanter, allteftersom nya (eller, mer korrekt, gamla!) gener efterhand introduceras i arvsmassan. Asiatiska elefanthonor blir könsmogna först vid 10-15 års ålder, så det är väl knappt troligt att någon av oss som nu lever skulle ha en chans att få se en fullbepälsad mammut i verkligheten!
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in