2007-07-13, 09:59
Medlem
Drapåtrissors avatar
Enligt matematikern Edward Kasner är att räkna fram det enormt stora talet googol (ej att förväxla med google) tillräckligt för att kunna räkna ut det totala antalet partiklar i universum. Men våran 1.3-1.5 kg hjärna har enligt forskning kapacitet att klara av att bearbeta ett tal följt av hundra nollor vilket är vida större. Men varför kan vi inte utnyttja det praktiskt?
Citera
2007-07-13, 10:04
Medlem
Flärps avatar
Antagligen för att vi bara använder en bråkdel av hjärnans totala kapacitet.

Det vore dock intressant att se hur en autistisk person skulle kunna genomföra ett sådant här test. De använder ju trots allt en ganska så stor del av hjärnan.
Citera
2007-07-13, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp

Det vore dock intressant att se hur en autistisk person skulle kunna genomföra ett sådant här test. De använder ju trots allt en ganska så stor del av hjärnan.

Vi använder faktiskt i stort sett nästan hela hjärnan men många delar har olika funktioner vilket gör att vi under en viss tidpunkt bara använder en liten del av hjärnan, men i sin helhet är en stor del av hjärnan användbar.
Citera
2007-07-13, 11:24
Medlem
wellermans avatar
Det är väll inga problem att räkna med praktiskt? Vi kan ju göra det lite svårare och lägga till ett par nollor? 10^10000

sådär. Eller menar du på något annat sätt? Det blir ju inte direkt svårare att bearbeta bara för att talet är större.
Citera
2007-07-13, 17:45
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp

Du har ingeting att göra på detta forumet om du tror på det tramset
Citera
2007-07-13, 20:40
Medlem
West-ens avatar
Jag förstår inte frågan alls, men anledningen till att vi inte fungerar som en kalkylator är för att vi inte fungerar som en dator i hjärnan. Hjärnan bearbetar data på ett unikt och mycket, mycket komplicerat sätt. Mycket handlar om olika associationsbanor och komplicerade tankesätt. Vi har inte haft användning för att kunna räkna och därmed kan vi inte det.
Ska vi räkna ut 134 - 56 tex tänker Jag
6 - 4 = 2
130 - 2 = 128
128 - 30 = 98
98 - 20 = 78
Varför vet jag inte, det är bara så jag har lärt mig.
En dator bryter ner det binärt och behandlar det som ren data.

Teoretiskt borde vi dock kunna lära oss att behandla tal som en dator, men det bör vara mycket, mycket svårt...

Det totala antalet elementarpartiklar i universum är ungefär 1 följt av 80nollor.
En gogol är 1 följt av 100nollor.
En gogolplex är 1 följt av en gogol nollor. Varför kommer man ens på ett sådant tal!?
Det är inte ens fysiskt möjligt att skriva talet ju!

Att vi bara använder en bråkdel av hjärnans kapacitet är bara en myt. Hjärnan är uppdelad i olika områden som bearbetar olika saker, därmed använder vi givetvis inte hela hjärnan samtidigt, men under en livstid har vi nog använt varje neuron...
Evolutionen skulle ju knappast ta fram oanvändbara delar av hjärnan...
Citera
2007-07-13, 20:52
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Jag förstår inte frågan alls, men anledningen till att vi inte fungerar som en kalkylator är för att vi inte fungerar som en dator i hjärnan. Hjärnan bearbetar data på ett unikt och mycket, mycket komplicerat sätt. Mycket handlar om olika associationsbanor och komplicerade tankesätt. Vi har inte haft användning för att kunna räkna och därmed kan vi inte det.
Ska vi räkna ut 134 - 56 tex tänker Jag
6 - 4 = 2
130 - 2 = 128
128 - 30 = 98
98 - 20 = 78
Varför vet jag inte, det är bara så jag har lärt mig.
En dator bryter ner det binärt och behandlar det som ren data.

Teoretiskt borde vi dock kunna lära oss att behandla tal som en dator, men det bör vara mycket, mycket svårt...

Det totala antalet elementarpartiklar i universum är ungefär 1 följt av 80nollor.
En gogol är 1 följt av 100nollor.
En gogolplex är 1 följt av en gogol nollor. Varför kommer man ens på ett sådant tal!?
Det är inte ens fysiskt möjligt att skriva talet ju!

Att vi bara använder en bråkdel av hjärnans kapacitet är bara en myt. Hjärnan är uppdelad i olika områden som bearbetar olika saker, därmed använder vi givetvis inte hela hjärnan samtidigt, men under en livstid har vi nog använt varje neuron...
Evolutionen skulle ju knappast ta fram oanvändbara delar av hjärnan...
Men ponera att man på något sätt lyckas att samköra all hjärnkappacitet som skapats? Visst vore det ofattbart att kunna utnyttja den
biologiska kapaciteten? Men själv tror jag att egot alltid kommer att styra vårat tänkande tyvärr. Men till topic så tror även jag ett det finns en matematisk slutpunkt.
Citera
2007-07-13, 21:04
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Men ponera att man på något sätt lyckas att samköra all hjärnkappacitet som skapats? Visst vore det ofattbart att kunna utnyttja den
biologiska kapaciteten? Men själv tror jag att egot alltid kommer att styra vårat tänkande tyvärr. Men till topic så tror även jag ett det finns en matematisk slutpunkt.
Jag hänger inte med riktigt. Grejen är den att räkning sker på ett helt annorlunda sätt i hjärnan jämfört med en dator. Det blir mycket krångligare i hjärnan eftersom vi bearbetar det på ett helt annat sätt, som jag beskrev. Skulle man dock lyckas lära sig som en dator, då skulle man verkligen kunna räkna ordentligt! Vad menar du riktigt med matematisk slutpunkt?
Citera
2007-07-13, 21:15
Medlem
Silverturks avatar
Illustrerad vetenskap skrev en (Flummig) artikel om ämnet. Där skrev de att män generellt sätt var bra på att använda ett enskilt område i hjärnan för att bearbeta en uppgift. Till exempel ett mattetal.

Kvinnor, däremot, var bättre på att använda hela hjärnan för att lösa en uppgift. Det gav dom ingen fördel i att beräkna matte, tvärt om. Dock så blev det till deras fördel när det kom till exempelvis språklig kunskap.

Sedan så är det som Westen skrev ganska intressant, hur hjärnan räknar. Säg att jag ska addera två tal, 537 och 284.

Jag börjar då med att addera 500 och 200 till 700. So far so good.
Men nu kommer jag till tiotalen. Då adderar jag 30 med 80 och lägger till mina 700, och ser nu att jag behöver lägga till en hundring till. Just 700 hade jag lagt på minnet, som jag nu får ändra till 800.

Just nu har jag 810 på minnet. Förutom det adderar jag ensamt ihop 3 med 7, och ser att det blir 11. Sedan adderar jag detta med 810 och ser att svaret blir 822.

Jag kan dock tänka mig att detta är väldigt individuellt. Sant är dock att vi inte på nära räknar som en dator gör.

Edit: Det skulle ju kunna bli en ordentlig B-rulle med någon autentisk unge som man lär bearbeta information som en dator och får en hjärna som vida överstiger dagens datorer... ja, ni fattar!
Citera
2007-07-13, 21:39
Medlem
Drapåtrissors avatar
Så du menar att en
konstgord hjärna är överlägsen dess skapare i att beräkna mattematik? Låter verkligen scfi enligt mig. Och naturligtvis måste även matematiker inse att det finns en gräns eller är det egentligen så självklart?
Citera
2007-07-13, 21:43
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Så du menar att en
konstgord hjärna är överlägsen dess skapare i att beräkna mattematik? Låter verkligen scfi enligt mig. Och naturligtvis måste även matematiker inse att det finns en gräns eller är det egentligen så självklart?

Hur skulle det någonsin finnas en gräns? n+1 kommer ju alltid vara större...
Citera
2007-07-13, 21:52
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Hur skulle det någonsin finnas en gräns? n+1 kommer ju alltid vara större...
Men större än vadå?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in