Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Jag förstår inte frågan alls, men anledningen till att vi inte fungerar som en kalkylator är för att vi inte fungerar som en dator i hjärnan. Hjärnan bearbetar data på ett unikt och mycket, mycket komplicerat sätt. Mycket handlar om olika associationsbanor och komplicerade tankesätt. Vi har inte haft användning för att kunna räkna och därmed kan vi inte det.
Ska vi räkna ut 134 - 56 tex tänker Jag
6 - 4 = 2
130 - 2 = 128
128 - 30 = 98
98 - 20 = 78
Varför vet jag inte, det är bara så jag har lärt mig.
En dator bryter ner det binärt och behandlar det som ren data.
Teoretiskt borde vi dock kunna lära oss att behandla tal som en dator, men det bör vara mycket, mycket svårt...
Det totala antalet elementarpartiklar i universum är ungefär 1 följt av 80nollor.
En gogol är 1 följt av 100nollor.
En gogolplex är 1 följt av en gogol nollor. Varför kommer man ens på ett sådant tal!?
Det är inte ens fysiskt möjligt att skriva talet ju!
Att vi bara använder en bråkdel av hjärnans kapacitet är bara en myt. Hjärnan är uppdelad i olika områden som bearbetar olika saker, därmed använder vi givetvis inte hela hjärnan samtidigt, men under en livstid har vi nog använt varje neuron...
Evolutionen skulle ju knappast ta fram oanvändbara delar av hjärnan...
Men ponera att man på något sätt lyckas att samköra all hjärnkappacitet som skapats? Visst vore det ofattbart att kunna utnyttja den
biologiska kapaciteten? Men själv tror jag att egot alltid kommer att styra vårat tänkande tyvärr. Men till topic så tror även jag ett det finns en matematisk slutpunkt.