2007-07-13, 00:10
Bannlyst
Installerade den senaste versionen utav ubuntu på min xp pro dator, istället för att göra en ny partition så satte jag i en gammal disk som jag ägnade helt åt ubuntu, byglade den till slave och windows disken till master.

glömde dock naturligtvis att koppla ur windowsdisken under tiden, installationen fungerade som den skulle och fick ubuntu att fungera.. fast nu börjar problemen komma, jag försökte hitta xp i ubuntus bootloader, men hittar det inte..
Så jag stänger av datorn och kopplar helt enkelt ut Ubuntu disken för att se så att xp fortfarande fungerade, startar datorn och det kommer upp något om att det är en fil i Ubuntu som saknas för att kunna starta bootloadern.

Det jag vill åstadkomma är att få både xp samt ubuntu att fungera och kunna välja fritt från bootloadern vilket OS jag vill ska boota. I "värsta" fall att bara xp disken fungerar utan att behöva formatera eller liknande. Jag har sökt lite i forumet, men jag hittade inget direkt

Snälla hjälp mig!
Citera
2007-07-13, 00:39
Medlem
acuras avatar
Tror att detta borde fungera. Lägg till detta i /boot/grub/menu.lst

title Windows XP
rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1
Citera
2007-07-13, 10:16
Bannlyst
eftersom att jag inte är root så kan jag ju inte ändra, men fungerar det här: alt+f2, sen gksudo gedit och därifrån öppnar jag filen main.ist?Dock blev ingen större skillnad

Edit: det löste sig, jag hade klistrat in:
title Windows XP
rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1

på fel ställe, men är det möjligt att få windows xp att boota automatiskt ifall jag inte väljer något i bootloadern, alltså istället för att ubuntu ska boota automatiskt efter 5 sekunder så bootar xp efter 5 sekunder?
Citera
2007-07-13, 10:51
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Pouladi
eftersom att jag inte är root så kan jag ju inte ändra

Bli root då, om du vill. Det är bara att ge root ett lösenord.

Citat:
men fungerar det här: alt+f2, sen gksudo gedit och därifrån öppnar jag filen main.ist?Dock blev ingen större skillnad

Du menar menu.lst. Vadå ingen större skillnad, hände det något? Om nu Windows trots allt inte ligger på första partitionen på första hårddisken (hd0,0) så får du ändra det så att det stämmer med verkligheten. hd1,0 är första partitionen på andra hårddisken, hd0,1 är andra partitionen på första hårddisken och så vidare.
Citera
2007-07-13, 11:13
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
på fel ställe, men är det möjligt att få windows xp att boota automatiskt ifall jag inte väljer något i bootloadern, alltså istället för att ubuntu ska boota automatiskt efter 5 sekunder så bootar xp efter 5 sekunder?

Du har antagligen "default 0" i menu.lst, byt till default 4 eller något.
Citera
2007-07-13, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Bli root då, om du vill. Det är bara att ge root ett lösenord.

Du menar menu.lst. Vadå ingen större skillnad, hände det något? Om nu Windows trots allt inte ligger på första partitionen på första hårddisken (hd0,0) så får du ändra det så att det stämmer med verkligheten. hd1,0 är första partitionen på andra hårddisken, hd0,1 är andra partitionen på första hårddisken och så vidare.

det löste sig som jag skrev, jag hade bara klistrat in texten på fel ställe, jag hade klistrat in den där det fanns exempel på hur det kunde se ut om du förstår vad jag menar..

Citat:
Ursprungligen postat av BlueCommand
Du har antagligen "default 0" i menu.lst, byt till default 4 eller något.

Det löste problemet, tack så mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in