2007-07-12, 23:13
Medlem
Jag och en polare vill dela uppkoppling. Vi bor fågelvägen knappt 150 meter från varandra. Båda bor högst upp i husen. Dessvärre står ett lika högt hus mellan oss, fanns inte det skulle vi se varandras balkonger med undantag för några enstaka tallar mellan husen. Finns det någon router som är tillräckligt stark för detta ändamål? Hur mycket mer ger en extra antenn? Någon som fått det att funka på liknande avstånd?
Citera
2007-07-12, 23:24
Medlem
troubadixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurra69
Jag och en polare vill dela uppkoppling. Vi bor fågelvägen knappt 150 meter från varandra. Båda bor högst upp i husen. Dessvärre står ett lika högt hus mellan oss, fanns inte det skulle vi se varandras balkonger med undantag för några enstaka tallar mellan husen. Finns det någon router som är tillräckligt stark för detta ändamål? Hur mycket mer ger en extra antenn? Någon som fått det att funka på liknande avstånd?
Borde gå så länge huset emellan inte är gjort av plåt och stål typ....
Alltså trä och tegel borde funka bra, betong har väl armeringsjärn i sig så det funkar nog sämre...

Fixa bra antenner så löser det sig
http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/Riktantenner-orderby0-p-1-c-24.html
http://www.davido.se/shop/index.php?cPath=26_33

Ju högre förstärkning (dB) desto bättre...

Sen fixar du kabel som passar mellan antennen och routern/accesspunkten
Citera
2007-07-12, 23:30
Medlem
troubadixs avatar
Nu var det länge sen jag köpte router så det kanske finns bättre alternativ nu men iaf

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090496

Den funkar väldigt bra för de pengarna, slänger du in 3parts firmware, förslagsvis tomato så kan du höja signaleffekten ut från 28mW (orginal) till 254mW.

Tänk dock på att den inte är byggd för 254mW så kanske inte så smart att köra full effekt hela tiden.
Citera
2007-07-12, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troubadix
Borde gå så länge huset emellan inte är gjort av plåt och stål typ....
Alltså trä och tegel borde funka bra, betong har väl armeringsjärn i sig så det funkar nog sämre...

Fixa bra antenner så löser det sig
http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/Riktantenner-orderby0-p-1-c-24.html
http://www.davido.se/shop/index.php?cPath=26_33

Ju högre förstärkning (dB) desto bättre...

Sen fixar du kabel som passar mellan antennen och routern/accesspunkten

Aha... det verkar som det kan funka! Problemet med min router från Belkin är att antennerna inte verkar gå att byta ut. Routern är inköpt nyligen men den går ju alltid att lämna tillbaka... Linksys och 3:e-partsprogramvara låter intressant!
Citera
2007-07-13, 00:00
Medlem
tvcasualtys avatar
Citat:
Aha... det verkar som det kan funka! Problemet med min router från Belkin är att antennerna inte verkar gå att byta ut. Routern är inköpt nyligen men den går ju alltid att lämna tillbaka... Linksys och 3:e-partsprogramvara låter intressant!
Kan nog fungera, men seriöst är (som mest) ett par hundringar i månaden för varsitt abonnemang så mkt att bråka över? Ni kommer tyvärr inte få några "bredbandshastigheter" till att tala om mellan varandra med wireless.
Citera
2007-07-13, 01:58
Medlem
troubadixs avatar
Beror väl på vad man definierar bredband. WRT54GL som jag länkade kör med 54mbit, som ger ca 25mbit effektiv hastighet. Förutsatt att man får en bra och stabil länk mellan husen.

Säg att ett internetabbonemang kostar 200 spänn i månaden. På ett år är det 2400:-, så det blir en del pengar ändå. Att sätta upp en sådan länk kostar runt 2000:- kanske men efter ett år så har det betalat sig.
Citera
2007-07-13, 11:13
Medlem
marrywannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troubadix
Beror väl på vad man definierar bredband. WRT54GL som jag länkade kör med 54mbit, som ger ca 25mbit effektiv hastighet. Förutsatt att man får en bra och stabil länk mellan husen.

Säg att ett internetabbonemang kostar 200 spänn i månaden. På ett år är det 2400:-, så det blir en del pengar ändå. Att sätta upp en sådan länk kostar runt 2000:- kanske men efter ett år så har det betalat sig.

finns billigare, "Om ni skulle vara fattiga" 99kr per månad
Citera
2007-07-13, 11:58
Medlem
_killahs avatar
Det kan knappast kallas bredband för 99:-/mån
Citera
2007-07-13, 12:49
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Du kan ju pröva med en burk-antenn (googla för tips) som träs över antennen på belkinroutern.

Dock kan ni inte räkna med att få 54 Mbit mellan husen på 150 meter med ett hus emellan, även med billiga riktantenner. Räkna med att få en stabil hastighet på 1 Mbit. Denna räcker dock bra för normal surfning och spel, men inte fildelning.

Om ni använder två riktantenner så kan ni också pröva med att försöka utnyttja en närliggande fastighets fasad, fönster eller plåtyta till att "spegla" signalen runt det hus som står i vägen.
Citera
2007-07-13, 12:54
Medlem
marrywannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Det kan knappast kallas bredband för 99:-/mån

spray:s kan göras det
Citera
2007-07-13, 12:55
Medlem
marrywannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Du kan ju pröva med en burk-antenn (googla för tips) som träs över antennen på belkinroutern.

Dock kan ni inte räkna med att få 54 Mbit mellan husen på 150 meter med ett hus emellan, även med billiga riktantenner. Räkna med att få en stabil hastighet på 1 Mbit. Denna räcker dock bra för normal surfning och spel, men inte fildelning.

Om ni använder två riktantenner så kan ni också pröva med att försöka utnyttja en närliggande fastighets fasad, fönster eller plåtyta till att "spegla" signalen runt det hus som står i vägen.

http://www.usbwifi.orcon.net.nz/
bra hemsida föör att göra egna antenner
Citera
2007-07-13, 12:56
Medlem
-jOE!s avatar
Jag skulle nog satsa på att dra en nätverkskabel, det blir helt klart bäst hastighet.

Cat5 klarar bara 100 meter så du kanske måste "mellanlanda" med en switch i byggnaden som ligger mellan er, om det är möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in