2007-07-12, 19:17
Medlem
Tjena! Undrar bara om det finns någon studie som visar att man inte går upp av Zero? Alltså det står att det innehåller typ 0.3 kcal per 100 ml. (Tror det var så iaf). Kan någon förklara för mig om detta stämmer, blir man inte fet av Zero?
Jag håller på och bantar och är rädd för att få i mig alldeles för mycket kalorier, därför jag frågar.

Sen undrar jag om det här med t.ex "ätardagar", vad tycker ni om det? Typ om jag äter 1 kg godis, går jag då upp mer eller mindre än ett kg då?
Kanske dumma frågor för vissa, men vill bara ha det klart för mig!

Tack på förhand!
Citera
2007-07-12, 19:27
Medlem
mogs avatar
Om du nu bantar så är det väl bättre att avstå totalt från läskeblasken.

Citera
2007-07-12, 19:33
Medlem
Explores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eavo
Sen undrar jag om det här med t.ex "ätardagar", vad tycker ni om det? Typ om jag äter 1 kg godis, går jag då upp mer eller mindre än ett kg då?
Kanske dumma frågor för vissa, men vill bara ha det klart för mig!

Tack på förhand!
Om du äter 1kg vadsomhelst så säger väl logiken att du omöjligt kan gå upp mer än 1kg? I verkligheten kommer du inte gå upp i närheten av 1kg, säkert inte ens 0.1kg - såklart helt beroende på en mängd faktorer. Sen får du inte börja utnyttja din ätardag systematiskt, om du normalt sett skulle ha ätit 1kg godis om dagen så kan du ju inte unna dig en ätardag med 7kg en gång i veckan. Hela grejen är ju att unna sig att smaka och äta en normalmängd av något som är riktigt gott.
Citera
2007-07-12, 19:38
Medlem
Grejen med mig är att när jag bantar, så äter jag inte alls mycket.

Följande brukar vara en dag:

Kornflakes med frukt
´Frukt, lite sallad
Sen middag, typ 2 dl pasta eller vad som nu är och lite kött, typ 3/4 tjockkorv eller 6 köttbullar eller något och sallad.

När jag sedan har ätardag så kan jag trycka i mig 1 pizza, nästan 1 kg godis läsk , ostgrejer m.m. Grejen är att jag äter så mycket jag kan tills jag blir illamående. Då blir jag inte sugen sen. Men om jag äter en pizza, 5 cheeseburgare och läsk samt 7 hg godis typ. Skulle jag gå upp ca 3 kg då? (1 DAG). Förlåt för frågorna men blir lite nervös över hur mycket man går upp och så. Det är svårt att gå ner sen.
Citera
2007-07-12, 19:52
Medlem
M.Anderssons avatar
Citat:
Tjena! Undrar bara om det finns någon studie som visar att man inte går upp av Zero? Alltså det står att det innehåller typ 0.3 kcal per 100 ml. (Tror det var så iaf). Kan någon förklara för mig om detta stämmer, blir man inte fet av Zero?

Nej du blir inte fet av coca cola zero. Aftonbladets viktexpert skrev att det var okej att dricka lightläsk när man försökte minska i vikt.
Citera
2007-07-12, 20:01
Medlem
Explores avatar
Citat:
Grejen med mig är att när jag bantar, så äter jag inte alls mycket.

Följande brukar vara en dag:

Kornflakes med frukt
´Frukt, lite sallad
Sen middag, typ 2 dl pasta eller vad som nu är och lite kött, typ 3/4 tjockkorv eller 6 köttbullar eller något och sallad.

När jag sedan har ätardag så kan jag trycka i mig 1 pizza, nästan 1 kg godis läsk , ostgrejer m.m. Grejen är att jag äter så mycket jag kan tills jag blir illamående. Då blir jag inte sugen sen. Men om jag äter en pizza, 5 cheeseburgare och läsk samt 7 hg godis typ. Skulle jag gå upp ca 3 kg då? (1 DAG). Förlåt för frågorna men blir lite nervös över hur mycket man går upp och så. Det är svårt att gå ner sen.
Ditt sätt att banta är inte bra (enligt vad jag lärt mig) och kommer nog inte att fungera på lång sikt. Jag ger dig en mycket bra länk där du kan lära dig massor, bli inte avskräckt av den stora textmängden.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=26881
Citera
2007-07-12, 20:07
Medlem
Har redan läst den. Har hållt på mycket med kost i mina dagar. Vet en jävla massa egentligen. Men har tvångstankar som säger "men tänkt om.." i mitt huvud. Därför jag kanske frågar lite dumma grejor. Men det är bara för att klargöra ORDENTLIGT för mig själv att det faktist är på det sätt som det är..

Jag har liksom gått ner ca 15 kg på 2 månader. Vägde 95 i våras/vintras och väger nu 77 kg. Har vägt som mest nästan 120 kg. Jag vet att det ger löskinn samt dålig hälso-balans etc. Men jag har väldigt dåligt tålamod.

Forsätt gärna skriv då det för mig är väldigt viktigt att få höra andras åsikter.
Citera
2007-07-12, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mog
Om du nu bantar så är det väl bättre att avstå totalt från läskeblasken.

tvärtom, lightläsk är jättebra om man vill gå ner i vikt, tar bort det mentala sockersuget väldigt bra
Citera
2007-07-12, 20:34
Medlem
Sinnesförvirrads avatar
Kanske off topic, men jag var beroende av Coca-Cola förr i tiden, och för att bli av med det så la jag upp ett drickschema där jag alltid ska dricka en halvliter vatten kl 8, 10, 12 och 14 (på jobbet). Då är man i stort sett aldrig törstig och därmed försvinner suget efter Coca-Cola. Har funkat i 7 år.
Citera
2007-07-12, 21:03
Medlem
Du vet att C-C Zero innehåller 0,3kcal/dl. Du är samtidigt rädd för att få i dig för mkt kalorier och således gå upp i vikt. Du måste väl själv förstå att det skulle krävas enorma mängder Cola för att det skulle ha någon direkt påverkan!?

1hg godis, lite beroende på vilken typ det är såklart, innehåller 4-500kcal. 1kg är alltså 4-5000kcal medans 1kg kroppsfett innehåller runt 7000kcal. Sen om du går upp 1kg av godiset eller inte beror ju på hur mycket annat du ätit i förhållande till din förbränning under dagen(eller annan valfri mätperiod).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in