2007-07-12, 03:01
Medlem
klassekocks avatar
Satt o kollade på discovery nyss. Handlade om en familj som flyttade in ett hus där det spökade. De kontaktade en präst som utförde vissa ritualer för att driva bort dessa. Vet en kompis som tog hem en präst till sitt hus för att driva bort dem så jag undrar om det är en del i utbildningen?
Rätt häftigt att ha "spökutdrivning" på schemat :P
Citera
2007-07-12, 03:15
Medlem
snapcases avatar
Katolska kyrkan har ritualer för exorcism (reviderade senast 1999) men det är inget som kyrkan tala öppet om. Den protestantiska kyrkan vänder sig mot den här typen av tro men det går säkert att hitta en präst som kan gå med på en välsingnelse av ett hus. Jag kan dock inte tänak mig att prästutbildningen i sverige innehåller nåt som "andeutdrivning".
Citera
2007-07-12, 03:27
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klassekock
Satt o kollade på discovery nyss. Handlade om en familj som flyttade in ett hus där det spökade. De kontaktade en präst som utförde vissa ritualer för att driva bort dessa. Vet en kompis som tog hem en präst till sitt hus för att driva bort dem så jag undrar om det är en del i utbildningen?
Rätt häftigt att ha "spökutdrivning" på schemat :P

Jag såg det också i ett program.
En familj ringde första bästa präst som var där dagen efter.
Det verkade så självklart på något sätt att prästen skulle ställa upp.

Jag tror att en katolsk präst lever ett mycket mer spännande liv. Dels känner dom till allting om församlingen i och med bikten, dom utför exorsism med mera. De har finare kyrkor, mer hängiven församling. Sedan predikan är som jag har förstått det en riktig domedagspredikan.
det är annat än våra "snälla farbröder" i sverige.
Citera
2007-07-12, 03:28
Medlem
klassekocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Katolska kyrkan har ritualer för exorcism (reviderade senast 1999) men det är inget som kyrkan tala öppet om. Den protestantiska kyrkan vänder sig mot den här typen av tro men det går säkert att hitta en präst som kan gå med på en välsingnelse av ett hus. Jag kan dock inte tänak mig att prästutbildningen i sverige innehåller nåt som "andeutdrivning".
Intresssánt! Ja man får känslan av att det är lite tabu över det hela.
Citera
2007-07-12, 03:42
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klassekock
Intresssánt! Ja man får känslan av att det är lite tabu över det hela.
Inte så mycket tabu som en outdated syn på världen. Varken den katolska eller protestantiska kyrkan vill ha något att göra med demonolgi numera. Den katolska kyrkan är uppenbarligen kluven då de fortfarande har kvar de afrikanska ritualerna i sina texter medan protestanterna väljer att kolla bort och kallar det för välsingnelser.
Hur andra samfund hanterar saken vet jag inte men ni som är insatta får gärna berätta.
Citera
2007-07-12, 11:16
Medlem
kniebolos avatar
Såvitt jag förstår så är Svenska Kyrkans officiella hållning att satan inte existerar och att det följdaktligen inte finns några demoner att driva ut.
Citera
2007-07-12, 15:37
Medlem
Tjohildas avatar
Ortodoxa präster har ett väldigt göra med att välsigna hus och lägenheter, men detta görs precis när man flyttat in, oavsett spökerier eller inte.

I Feng-shui (som väl mer kan klassas som filosofi än religion) ska man också utföra vissa ritualer som rökelsetändning och klappa ihop händerna i alla hörn för att "rena" huset. Viktigt är dock att man är i psykisk balans och inte har några sår på kroppen när man utför ritualen.
Citera
2007-07-13, 13:57
Medlem
[Strange Days]s avatar
Inom protestantismen är det mer ovanligt än vanligt att präster agerar exorcister, även om det säkerligen förekommer i vissa av de protestantiska frikyrkorna. De största officiella protestantiska samfunden är dock starkt emot sådant utövande.

Däremot är det som redan påpekats vanligare förekommande inom den ortodoxa och katolska samfund - och speciellt då den senare, där demonologi spelar en central roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in