2007-07-11, 23:49
Medlem
FreddeCMs avatar
...Finns vad jag förstår inte bara i Europa. Hur många finns det egentligen och hur mycket prispengar handlar det om på andra kontinenter?

Nästa fråga. Är det vinnarna från CL som spelar worldcup för klubblag?
Håller på med ett arbete som måste slutföras. Tacksam för svar
Citera
2007-07-11, 23:56
Medlem
Det är CL-vinnaren som får den europeiska platsen i klubblags-VM ja.
Citera
2007-07-12, 00:11
Medlem
ischs avatar
klubblags vm är ändå bara ett tramsjippo. Kommer ihåg när United åkte på det istället för att försvara sin titel i FA kuppen. Kändes fan riktigt pinsamt.
Citera
2007-07-12, 00:43
Medlem
KB886511Bs avatar
Prispengarna i CL är inte så märkvärdiga. Däremot får man megasummor för TV-rättigheterna samt en massa publikintäkter som vanligtvis inte är budgeterade. Exakta summor är självklart svårt då en match i TV-sammanhang, kan skilja rätt mycket i värde. En match mellan Inter och Real kostar ju betydligt mer än Dinamo Kiev - Lille. Om Inter spelar mot Kiev drar matchen in massor för Ukrainarna, men inte för Italienarna.. hänger du me?
Citera
2007-07-12, 20:33
Medlem
Copa Libertadores heter det i Sydamerika iallafall, mer vet jag inte.
Citera
2007-09-25, 22:51
Medlem
snigelslems avatar
hur många lag är det med i klubblags vm då?
Citera
2007-09-25, 23:11
Medlem
Zaqwers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslem
hur många lag är det med i klubblags vm då?

6 lag. Ett från varje kontinent beroende på hur man räknar.

Afrikanska, nordamerikanska, asiatiska, oceaniska lagen går in i kvartsfinalen. Vinnarna där får möta europeiska och sydamerikanska lagen i semifinal.
Citera
2007-09-25, 23:13
Medlem
Vagabondens avatar
Det är ju en ganska stor skillnad mellan de olika kontinenterna. Vill minnas att Oceanien representerades av ett Ny Zeeländskt korplag senast.

Något jag dock inte förstått mig på är hur det passar ihop med spelscheman då det hålls i december? Skjuter man upp sina matcher?
Citera
2007-09-27, 01:57
Medlem
MoonAngel88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden
Något jag dock inte förstått mig på är hur det passar ihop med spelscheman då det hålls i december? Skjuter man upp sina matcher?

Oftast ja. Fast det beror på vilken liga vi pratar om. Engelskan liga borde ha svårast då de spelar matcher under december månad (?)
Citera
2007-09-27, 03:04
Medlem
tonymontanas avatar
Följande mästarcuper spelar runt om i världen
UEFA Champions League, således Europa
- 32 lag i 8 grupper precis som i Sydamerika, för att ta sig in i gruppspelet krävs upp till 3 kvalomgångar i dubbelmöte beroende på den inhemska ligans ranking. Sveriges representant började i år i kvalomgång 1.

CAF Champions League, Afrika
- Inleds i cupform med hemma och bortamöten vilket mynnar ut i gruppspel, två grupper med fyra lag i varje där de två bästa går till semifinal.

CONCACAF Champions Cup, Nordamerika
- Turneringen spelas i utslagsform och innehåller 8 lag med hemma och borta möten.

CONMEBOL Copa Libertadores, Sydamerika
- Är lik Europas turnering 4 lag i 8 grupper där de två bästa går till sextondelsfinal.

OFC Champions League, Oceanien
- Huvudtureringen innehåller 6 lag i två grupper, klubbarna från de fyra lägst rankade medlemsländerna spelar först ett kval.
Citera
2007-09-27, 03:06
Medlem
tonymontanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonAngel88
Oftast ja. Fast det beror på vilken liga vi pratar om. Engelskan liga borde ha svårast då de spelar matcher under december månad (?)

När Liverpool representerade Europa i Klubb VM spelade de av sina hängmatcher under våren. Respektive förbund löser alltid det, även om det blir ett tajtare schema ju fler turneringar du är med i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in