Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-08-19, 21:51
Medlem
Heinkels avatar
Någon som har provat att ta bort gammal ingrodd skokräm? Har använt för mörk kräm på mina C&J Pembrokes och funderar på att försöka gnugga bort det med bensin eller aceton, vore det en dum idé?
Citera
2010-08-19, 22:21
Medlem
MT-snubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinkel
Någon som har provat att ta bort gammal ingrodd skokräm? Har använt för mörk kräm på mina C&J Pembrokes och funderar på att försöka gnugga bort det med bensin eller aceton, vore det en dum idé?

Rent instinktivt låter det som att lädret kan ta skada om du har otur. Har du provat att gnugga med en fin trasa och tex. diskmedel?
Citera
2010-08-19, 22:47
Medlem
ugglans avatar
Ofärgad saphir pate de luxe brukar lösa upp gammal skokräm rätt bra.
Citera
2010-08-20, 00:45
Medlem
A.Karnovs avatar
Det är väl bara att tvätta skon och sedan applicera den färgen du faktiskt vill ha Heink.
Citera
2010-08-20, 01:24
Medlem
Citat:

På davidssons skomakeri säljer de kemisk ren bensin till ändamålet, så det borde fungera. Men jag hade nog gjort rent dem med någon produkt för läder, använt rätt färg på skokräm och sedan levt med resultatet.
Citera
2010-08-20, 11:38
Medlem
Heinkels avatar
Tack för tipsen men jag har redan provat att tvätta och gnugga osv. Även enligt gubben på Graffords ska det funka med kemiskt ren bensin, så jag får väl testa och hoppas på det bästa.
Citera
2010-08-20, 11:43
Medlem
Citat:
Tack för tipsen men jag har redan provat att tvätta och gnugga osv. Även enligt gubben på Graffords ska det funka med kemiskt ren bensin, så jag får väl testa och hoppas på det bästa.

Men skorna blir ju inte förstörda av lite för mörk skokräm. Har du prövat med en ljusare utanpå? Kan inte vara bra med bensin på lädret, speciellt inte om den gör rent så djupt att gammal skokräm försvinner.
Citera
2010-08-20, 11:59
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Men skorna blir ju inte förstörda av lite för mörk skokräm. Har du prövat med en ljusare utanpå? Kan inte vara bra med bensin på lädret, speciellt inte om den gör rent så djupt att gammal skokräm försvinner.
Ljusare kräm ovanpå är rätt verkningslöst. Skorna är helt klart inte förstörda men jag föredrog helt enkelt den ljusare originalfärgen framför mitt ganska misslyckade försök att skapa en fejkad mörkare patina.

Kan rapportera om hur det gick sen.
Citera
2010-08-20, 12:07
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ljusare kräm ovanpå är rätt verkningslöst. Skorna är helt klart inte förstörda men jag föredrog helt enkelt den ljusare originalfärgen framför mitt ganska misslyckade försök att skapa en fejkad mörkare patina.

Det där har man ju gjort ett par gånger själv, försökt att förvandla ett par ljusare skor till snyggt patinerade mörka. Har hittills aldrig blivit bra, främst eftersom det är helt hopplöst att då det jämnt.
Citera
2010-08-20, 12:09
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Jag har ingen jätteerfarenhet i ämnet, men min kompis Google säger att sadeltvål (saddle soap) ska fungera. Rent instinktivt känns det som att man bör försöka med det, då det är bra för lädret till skillnad från alkohol. Skillnaden mellan metoderna verkar alltså vara att sadeltvål behandlar lädret samtidigt, medan man med alkohol måste behandla lädret efteråt.
Citera
2010-08-20, 12:54
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Det där har man ju gjort ett par gånger själv, försökt att förvandla ett par ljusare skor till snyggt patinerade mörka. Har hittills aldrig blivit bra, främst eftersom det är helt hopplöst att då det jämnt.
Exakt, det blev mest fläckigt och fult. Hur löste du det?
Citera
2010-08-20, 12:56
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag har ingen jätteerfarenhet i ämnet, men min kompis Google säger att sadeltvål (saddle soap) ska fungera. Rent instinktivt känns det som att man bör försöka med det, då det är bra för lädret till skillnad från alkohol. Skillnaden mellan metoderna verkar alltså vara att sadeltvål behandlar lädret samtidigt, medan man med alkohol måste behandla lädret efteråt.
Frågan är om det är tillräckligt effektivt, har redan provat med skotvätt från Saphir (Omnidaim), men kanske är värt ett försök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in