Citat:
Ursprungligen postat av ansiktsbokaren
Så bra att du har kommit så långt! Skor behöver behandlas med omsorg, det är vi rörande överens om

Således behövs ingen föreläsning om just den saken.
Det jag vill veta är alltså VAD jag ska behandla sulan med? Jag har nämligen ettusen andra skor som aldrig har råkat ut för detta så jag tänker mig att dessa är behandlade antingen av skomakaren eller av pappa. Jag skulle kunna fråga pappa vad han har för skokräm om du tror att det gör någon skillnad, men det känns misslyckat att fråga sin pappa om sådana simpla saker. Räcker det inte med lite fett alternativt impregneringsspray för mocka?
Kommit långt med vad?
Jag vill betona att det är framför allt läder jag fokuserar på och inte enbart skor. Alltså, en sula är ju det som har mest kontakt med marken, den skrapas och slits och är där med alltså det som tar mest skada. Därför så räcker det inte att enbart behandla en sula. Du bör antingen använda dig utav en sula ämnad för slitage, oftast utav gummi alternativt galosher oavsett hur fult du tycker det är. Om dessa alternativ är otänkbara så får du använda sulan tills den är slut och sedan sula om dem.
Rent hypotetiskt så antar jag att du kan prova att smörja in sulan med t.ex minkvax men jag är övertygad om att det inte kommer hjälpa över speciellt bra, om ens över huvud taget. Vaxet håller porerna i lädret täppta och får det att hålla sig mjukt och hjälper till viss del att slå bort fukt men bara tills den mån att du måste göra det igen med väldigt jämna mellanrum. Eftersom du trampar med sulan på fuktig mark så suger lädret upp vatten eftersom du utsätter det för en så stor mängd fukt med så jämna mellanrum och det klarar inte av låta vattnet rinna av som det vill göra på en ovansidan av en sko som är rundad.
Spray är avsedd för mocka och bör därför användas till just mocka, vilket du med stor sannolikhet inte har en sula gjord utav på ett endaste par av dina skor.
Varför känns det misslyckat? Det var det underligaste resonemang jag hört! Om han har kunskap om skor och läder, som jag antar att han har eftersom du refererar till honom, så är det väll bara att utnyttja det till 100%.