Flashback bygger pepparkakshus!
2012-10-03, 20:03
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
ok tack för svaret. Men vad är en ordentlig skokräm då? Så det passar med vanliga skoblock till kängor som t ex denna:

http://www.skoputs.se/se/art/skoblock-cedertra-large-43-44.php
Jag är rätt säker på att de där skoblocken verkar helt adekvata för den uppgiften.

Saphir Medaille d'Or är the shit, men Saphir Beauté du cuir är inte heller fy skam. Annars lär Kiwi ge ett fullgott resultat (det är förmodligen långt mer vanligt förekommande också).
Citera
2012-10-03, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Jag är rätt säker på att de där skoblocken verkar helt adekvata för den uppgiften.

Saphir Medaille d'Or är the shit, men Saphir Beauté du cuir är inte heller fy skam. Annars lär Kiwi ge ett fullgott resultat (det är förmodligen långt mer vanligt förekommande också).

Den sidan var skitbra ju, man känner nästan sig som en miljonär när man är inne o kollar på den sidan haha.

EDIT: Finns de inga skoblock på den sidan? Hittar inga

EDIT2: Ska man köra med sko-polish efter varje gång man varit ute och gått med dem, eller funkar de att torka av med fuktig trasa bara och kanske köra med polish 1 gång i veckan?
Senast redigerad av mommy123 2012-10-03 kl. 20:22.
Citera
2012-10-05, 16:21
Medlem
Detta är väl impregneringsmedlet man använder på läder?

Denna

http://www.hangerproject.com/closet/saphir-pommadier-cream-shoe-polish.html#.UG7rAVGzOUk

alltså det är det första och enda lagret som man lägger på sina vinterkängor för att få tillräckligt skydd mot vatten. Eller?
Citera
2012-10-05, 16:24
Medlem
ShogunAssasins avatar
Inlägg sammanfogat.

/Mod.
Citera
2012-10-05, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Inlägg sammanfogat.

/Mod.

Fyfan va snabb du var, tänkte precis skriva att en mod skulle slänga in tråden jag gjorde i skovårds-tråden
Citera
2012-10-06, 15:08
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Den sidan var skitbra ju, man känner nästan sig som en miljonär när man är inne o kollar på den sidan haha.

EDIT: Finns de inga skoblock på den sidan? Hittar inga

EDIT2: Ska man köra med sko-polish efter varje gång man varit ute och gått med dem, eller funkar de att torka av med fuktig trasa bara och kanske köra med polish 1 gång i veckan?
Kolla in www.quality-shop.nl för billiga skoblock, billig kräm och billigt det mesta.
Använd skokräm när de börjar se trötta ut. Kanske var femte användning om man är riktigt ambitiös men egentligen behövs det inte så mycket. Tänk också på att vara noga med att borsta bort krämen ordentligt. Polish har jag bara på tån och hälen och det lägger jag på så sällan. När man väl har fått en fin glans håller den väldigt länge och börjar den se risig ut brukar man kunna få den bra igen med en nylonstrumpa.
Citera
2012-10-08, 21:34
Medlem
ansiktsbokarens avatar
Ett par av mina skor har fått ett märkligt problem. Varje gång de blir (mycket) blöta så möglar sulan efter några dagar. Dock ytterst ytligt så att det kan slipas bort med en fil på några sekunder. Jag har provat allt för att döda bakterier; sprit, köksputs, skokräm, osv. Ingenting fungerar! Pappa säger att det är skokrämen som jag ska byta men det fungerar inte. Inte heller vill jag sula om vilket var hans andra alternativ.

Om jag får tag på sandpapper imorgon och slipar ner sulan ordentligt, vad ska jag vårda den med? Inget annat par jag äger har någonsin utsatts för mögel tidigare.
Citera
2012-10-08, 22:15
Medlem
Gregass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ansiktsbokaren
Ett par av mina skor har fått ett märkligt problem. Varje gång de blir (mycket) blöta så möglar sulan efter några dagar. Dock ytterst ytligt så att det kan slipas bort med en fil på några sekunder. Jag har provat allt för att döda bakterier; sprit, köksputs, skokräm, osv. Ingenting fungerar! Pappa säger att det är skokrämen som jag ska byta men det fungerar inte. Inte heller vill jag sula om vilket var hans andra alternativ.

Om jag får tag på sandpapper imorgon och slipar ner sulan ordentligt, vad ska jag vårda den med? Inget annat par jag äger har någonsin utsatts för mögel tidigare.

Det är väll ändå lädrets reaktion utav att bli fuktigt? Vanligare är att det bara torkar när det blivit fuktigt men om du konstant utsätter dem för fukt så vill dem med större sannolikhet mögla. Lädersulor ska inte bäras när det är vått, i så fall omsulat(vilket jag inte rekommenderar) eller med ett par galosher.
Citera
2012-10-08, 22:21
Medlem
ansiktsbokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregas
Det är väll ändå lädrets reaktion utav att bli fuktigt? Vanligare är att det bara torkar när det blivit fuktigt men om du konstant utsätter dem för fukt så vill dem med större sannolikhet mögla. Lädersulor ska inte bäras när det är vått, i så fall omsulat(vilket jag inte rekommenderar) eller med ett par galosher.

Vill du då förklara varför inte samma sak händer några andra skor? Jag tror att det bara är sulan som vill ha en behandling. Galoscher är fult och gummisula är inte så trevligt (gummihäl gillar jag däremot).
Citera
2012-10-08, 22:45
Medlem
Gregass avatar
Citat:
Vill du då förklara varför inte samma sak händer några andra skor? Jag tror att det bara är sulan som vill ha en behandling. Galoscher är fult och gummisula är inte så trevligt (gummihäl gillar jag däremot).

Det kan bero på flera saker, vilket djur som skinnet kommer i från, hur det garvats och exakt vad du utsatt det för. Det beror också på vilken mängd vatten du utsatt dem för. Du vet väll ändå att fukt förstör läder? Resultatet är att det vill krympa och gå tillbaka till sin ursprungsform, ofta i resultat av förhårdning och att det krymper.

Du behandlar läder av just den orsaken, för att skydda det mot fukt och även här i Skandinavien salt. Du vill hålla det levande och mjukt, någonting som materialet inte klarar utav sig själv. Ju mindre fukt och stärkelser det utsätts för desto bättre vill det hålla sig utan behandling. Men läder behöver behandlas för att inte få ett utgångsdatum, det måste du ändå känna till? Jag antar att du inte tvättar ett par skinnskor i tvättmaskin till exempel?
Citera
2012-10-08, 22:53
Medlem
ansiktsbokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregas
Det kan bero på flera saker, vilket djur som skinnet kommer i från, hur det garvats och exakt vad du utsatt det för. Det beror också på vilken mängd vatten du utsatt dem för. Du vet väll ändå att fukt förstör läder? Resultatet är att det vill krympa och gå tillbaka till sin ursprungsform, ofta i resultat av förhårdning och att det krymper.

Du behandlar läder av just den orsaken, för att skydda det mot fukt och även här i Skandinavien salt. Du vill hålla det levande och mjukt, någonting som materialet inte klarar utav sig själv. Ju mindre fukt och stärkelser det utsätts för desto bättre vill det hålla sig utan behandling. Men läder behöver behandlas för att inte få ett utgångsdatum, det måste du ändå känna till? Jag antar att du inte tvättar ett par skinnskor i tvättmaskin till exempel?

Så bra att du har kommit så långt! Skor behöver behandlas med omsorg, det är vi rörande överens om Således behövs ingen föreläsning om just den saken.

Det jag vill veta är alltså VAD jag ska behandla sulan med? Jag har nämligen ettusen andra skor som aldrig har råkat ut för detta så jag tänker mig att dessa är behandlade antingen av skomakaren eller av pappa. Jag skulle kunna fråga pappa vad han har för skokräm om du tror att det gör någon skillnad, men det känns misslyckat att fråga sin pappa om sådana simpla saker. Räcker det inte med lite fett alternativt impregneringsspray för mocka?
Citera
2012-10-08, 23:03
Medlem
Gregass avatar
Citat:
Så bra att du har kommit så långt! Skor behöver behandlas med omsorg, det är vi rörande överens om Således behövs ingen föreläsning om just den saken.

Det jag vill veta är alltså VAD jag ska behandla sulan med? Jag har nämligen ettusen andra skor som aldrig har råkat ut för detta så jag tänker mig att dessa är behandlade antingen av skomakaren eller av pappa. Jag skulle kunna fråga pappa vad han har för skokräm om du tror att det gör någon skillnad, men det känns misslyckat att fråga sin pappa om sådana simpla saker. Räcker det inte med lite fett alternativt impregneringsspray för mocka?

Kommit långt med vad?

Jag vill betona att det är framför allt läder jag fokuserar på och inte enbart skor. Alltså, en sula är ju det som har mest kontakt med marken, den skrapas och slits och är där med alltså det som tar mest skada. Därför så räcker det inte att enbart behandla en sula. Du bör antingen använda dig utav en sula ämnad för slitage, oftast utav gummi alternativt galosher oavsett hur fult du tycker det är. Om dessa alternativ är otänkbara så får du använda sulan tills den är slut och sedan sula om dem.

Rent hypotetiskt så antar jag att du kan prova att smörja in sulan med t.ex minkvax men jag är övertygad om att det inte kommer hjälpa över speciellt bra, om ens över huvud taget. Vaxet håller porerna i lädret täppta och får det att hålla sig mjukt och hjälper till viss del att slå bort fukt men bara tills den mån att du måste göra det igen med väldigt jämna mellanrum. Eftersom du trampar med sulan på fuktig mark så suger lädret upp vatten eftersom du utsätter det för en så stor mängd fukt med så jämna mellanrum och det klarar inte av låta vattnet rinna av som det vill göra på en ovansidan av en sko som är rundad.

Spray är avsedd för mocka och bör därför användas till just mocka, vilket du med stor sannolikhet inte har en sula gjord utav på ett endaste par av dina skor.

Varför känns det misslyckat? Det var det underligaste resonemang jag hört! Om han har kunskap om skor och läder, som jag antar att han har eftersom du refererar till honom, så är det väll bara att utnyttja det till 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in