2007-07-11, 19:28
Medlem
Ruskigbusss avatar
Ber först om ursäkt för begreppet "omvända rasister" då det egentligen är totalt fel, men tyvärr ganska vedertaget.

Invandrade som kommer hit möter ju olika attityder hos de infödda:

1. "Äkta rasister", dvs främlingsfientliga som inte ger dem någon chans pga deras "konstiga" namn, hudfärg, klädsel etc. Som inte ger dem jobb, inte släpper in dem i olika föreningar etc. Dessa brukar lustigt nog ofta ha några kompisar som är invandrade, men "Abdullah räknas inte - HAN är ju schysst, det är de där andra som är så konstiga ..."

Den attityden kan nog bara botas med utbildning och att de får träffa fler invandrade.

Själv försöker jag bete mej som nästa grupp:

2. Invididualister - som bemöter varje person som en enskild person. Som inte drar några slutsatser bara för att någon kommer från ett visst land eller har en viss nyans av brunt på sin hud eller tillber någon särskild religion.

Men, som också tror att varje person har ett eget personligt ansvar för att klara sej i livet, att kunna anpassa sej till samhället och ta ansvar för de eventuella brott han själv begår.

Men värre än grupp ett är nog nästa kategori:

3. "Omvända rasister", dvs personer som ÄLSKAR invandrade bara för att de är invandrade. Personer som vill HJÄLPA och STÖDJA och klappa på huvudet. De springer till DO och anmäler chokladbollar och glassar för stötande namn. De vill kvotera och underlätta för de stackars invandrarna.

I min mening är detta uttryck för samma syn som grupp 1 - att de invandrade på något sätt är mindre begåvade, dummare och latare, och behöver all denna hjälp för att ha samma chanser som infödda.

Skulle någon bete sej så mot mej skulle jag bli enormt förolämpad och be de dra åt helvete.

Men, invandrade som nyss kommer hit, faller gärna i dessa personers händer, då de till en början är glada över att träffa "riktiga svenskar" och vem blir inte glad om någon vill hjälpa en?

Senare så är det ganska ofta dessa "hjälpare" som hindrar invandrade att ta tag i sitt liv, som uppmuntrar de till att söka bidrag och letar ursäkter åt de att de inte får jobba eller studera.

Är det någon mer än jag som noterat dessa "skyddsänglar" - och delar min skepsis mot dem? För mej är de farligare än någon renrakad yngling i brun uniform som står och mässar om den rena rasen.
Citera
2007-07-11, 19:51
Medlem
humperdicks avatar
Ja du har rätt att nr 3 är känslomässigt styrda muppar som inte tänker efter riktigt men jag tror dock inte att dom är det stora integrationshindret utan det är nog invandrarna själva.

Du glömde nr 4 vilka är dom som bara är oroliga över invandringens effekter på Sverige som bl.a det lavinartade antalet knivbeväpnade ungdomar i Stockholm.
Citera
2007-07-11, 19:54
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick
Ja du har rätt att nr 3 är känslomässigt styrda muppar men jag tror dock inte att dom är det stora integrationshindret utan det är nog invandrarna själva.

Du glömde nr 4 vilka är dom som bara är oroliga över invandringens effekter på Sverige som bl.a det lavinartade antalet knivbeväpnade ungdomar i Stockholm.

Nu försökte jag mej inte på att klassificera alla nyanser bland åsikterna om invandringen, utan försökte mej på att se vilka - i grova drag - attityder som invandarna möter när de kommer hit.

Invandrarna har sina problem med idioter, slashasar och snyltare, det är sant, men om integrationen skall fungera måste ju de vettiga överväga i båda grupperna - både invandrade och infödda.

Och det är alltså denna särskilda bromskloss mot integration hos de infödda jag avsåg att tråden skulle handla om.
Citera
2007-07-11, 20:06
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Och det är alltså denna särskilda bromskloss mot integration hos de infödda jag avsåg att tråden skulle handla om.
Ja att överbeskydda och att vara subjektiv stjälper nog mer än det hjälper om det är det du menar.
Citera
2007-07-11, 20:14
Medlem
Liston Crests avatar
På min gymnasieskola, i slutet av 90-talet, förbjöd man eleverna att sjunga nationalsången. Detta för att det ansågs stötande mot personer med utländsk härkomst. Detta retade vår tjeckiske musiklärare upp sig på, så till den milda grad, att han mot rektorns uttryckliga order fick hela aulan att stämma upp i "du gamla, du fria" under en terminsavslutning.

Ett litet exempel på missriktad positiv särbehandling.
Citera
2007-07-11, 20:17
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liston Crest
På min gymnasieskola, i slutet av 90-talet, förbjöd man eleverna att sjunga nationalsången. Detta för att det ansågs stötande mot personer med utländsk härkomst. Detta retade vår tjeckiske musiklärare upp sig på, så till den milda grad, att han mot rektorns uttryckliga order fick hela aulan att stämma upp i "du gamla, du fria" under en terminsavslutning.

Ett litet exempel på missriktad positiv särbehandling.

Exakt. Ganska ofta så är invandrade väldigt glada för att komma hit, och försöker tycka om Sverige så mycket de kan - och sjunger gärna med i våra sånger och deltar i våra sedvänjor.

Det är dessa ängsliga som tror att invandrade måste behandlas med silkesvantar som förstör för alla.
Citera
2007-07-11, 20:18
Medlem
Auditors avatar
Kommer ihåg en intervju med en invandrare som jag läste, va rätt längesen. Så jag kan inte ge nån källa.

Men denna invandrare hade flytt undan nått krig, och hamnade i nån förort i Sverige Han fick gå på nån svenska kurs på andra sidan stan, tills en ur klass nr:3 minsann tyckte det va synd om dom och förflyttade svenskakursen in till bostadsområdet där invandrarna bodde.
Detta fick till följd att de knappt aldrig kom utanför "sitt" område och fick träffa svenskar.

Kommer ihåg att han sa nått i stil med "Jag har flytt från andra sidan jorden, men nu tror de inte ens att jag klarar av att ta lokalbussen till andra sidan staden".

Va även nånting om att han ville jobba och göra rätt för sig men hindrades pgr av överbeskyddande och byråkrati

Så ja, Klass nr:3 orsakar nog större skada än nassarna.
Citera
2007-07-11, 20:26
Medlem
Aakes avatar
Jäpp, grupp nr 3 är värsta sortens hycklare.

INGEN är betjänt av dessa daltande batikhäxor och svettläppade figurer av mankön med tveksamma sexuella preferensers Blattekramande som om Blattarna inte kunde ta vara på sig själva.

Det är helt otroligt att så många ur grupp 3 har höga positioner i samhället och media och tillåts hålla på med att basunera ut att svenskarna skall kräla i stoftet för de staackars flyktingarna från högre kultuurer än vår egen.

Nej, fifan säger jag om dessa jävla multikultireligiösa som tom ser osynliga strukturer som ingen annan nykter människa kan se och som tom utövar inkvisition mot de som inte tror på deras evangelium.
Citera
2007-07-11, 20:59
Bannlyst
Ja Ruskigbuss du har helt rätt i att grupp nr:3 är just den grupp som styr sveriges asylpolitik/invandringspolitik/integrationspolitik och spörsmålen därikring.

Hur gör man för att dessa människors idéer skall fara och flyga all världens väg och en realistisk syn blir deras religion?
Citera
2007-07-11, 21:05
Medlem
Goggens avatar
Ja, du Ruskigbuss, nu har du nog allt slagit huvudet på spiken. Att dessa "omvända rasister" är anledningen till att integrationen inte fungerar har jag trott länge. Det är ju även tack vare deras blödiga hjärtan som många av invandrarna är här. Och det är klart, man vill väl att de ska få det så bra som möjligt och allt det där, men ibland går det nog allt till överdrift. När man bäddar sängen för mjukt riskerar man att den som sedan ska sova i den aldrig stiger upp.
Citera
2007-07-11, 21:09
Medlem
Robin Woods avatar
Man klappar dem på huvudet i många spörsmål, allt för att hjälpa dem!
Men det är inte hjälp till integration som man vill hjälpa dem. Man vill ha dem som dom är, som bidragstagare och annat!
De s.k asylkramarna gör jobb åt staten.
Citera
2007-07-11, 21:28
Medlem
StuGs avatar
Lyckligtvis tror jag många invandrare håller på att genomskåda det hela, te x i valet -06 gick ju många invandrare över till de borgerliga (vilket ledde till mental härdsmälta bland vänstermedia när de letade efter en förklaring), kanske har man fått nog av "klapp på huvudet" och tröttnat på att förnedras som mindre vetande. Jag tror batikhäxorna aka Fridoliniterna är immuna mot krititk från infödda svenskar. Hoppet står till att sekulära, skötsamma invandrare som i egenskap av sin hudfärg, hur bisarrt det än är, har mandat att sätta ner foten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in