2018-06-01, 13:16
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdoiquickscope
Har betyget B i Fy2 och Ma4 från gymnasiet. Men som ni säger kommer jag få kämpa hårt oavsett för att nå C?

Finns det någonstans en provbank för gamla tentaprov ifrån teknisk basår?

Beror väl på hur mycket du minns från gymnasiekursen... läste du den nyligen så lär du inte behöva plugga speciellt mycket för att klara ett C.
Citera
2018-06-01, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Beror väl på hur mycket du minns från gymnasiekursen... läste du den nyligen så lär du inte behöva plugga speciellt mycket för att klara ett C.

Får man läsa tekniskt basår om man har läst natur? Jag trodde att det bara var för dem som inte hade gjort det?

Att högskolorna kör garantiplatser för basårsbarnen är vettigt, de vet att om man klarar deras basår så klarar man den fortsatta utbildningen. Samtidigt kan ett betyg från gymnasiet betyda vad fan som helst (som vi nu ser i friskoledebatten och diskussionen om betygsinflation).

Det ÄR skillnad på gymnasiet och ett basår, där miniräknare med grafer, formelsamlingar och liknande inte existerar. När jag började högskolan (teknisk fysik) var vi som hade läst basår oändligt mycket bättre förberedda i jämförelse med de som kom från gymnasiet.
Citera
2018-06-01, 13:35
Medlem
howdoiquickscopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Hittade gamla tentor ifrån Matematik II för basår på KTHs sida och det verkar inte alls svårt. Dom går lite djupare med moment ifrån Matematik 5 som differentialekvationer, tur man läste Matte 5 precis nyligen. Uppgifterna verkar vara mer "ren" matte och inte textbabbel som man såg på nationella proven vilket drog ner ens betyg till B, sista uppgiften var en hel sida med text, lol.

Tyvärr hittar jag inte gamla tentor ifrån fysikdelen, någon som vet var man kan hitta?
Senast redigerad av howdoiquickscope 2018-06-01 kl. 13:38.
Citera
2018-06-01, 16:47
Medlem
Citat:
Har betyget B i Fy2 och Ma4 från gymnasiet. Men som ni säger kommer jag få kämpa hårt oavsett för att nå C?

Finns det någonstans en provbank för gamla tentaprov ifrån teknisk basår?
Om du söker på chalmers MVE425 sedan del A-B så kan du hitta gamla prover där. Finns ej öppna prover för de andra kurserna.
Citera
2018-06-01, 16:48
Medlem
RenatoCartesios avatar
Har nyss avklarat basåret och tänkte dela med mig lite av min erfarenhet.
Man ska se upp med att inbilla sig att man klarar studierna utan att lägga mycket tid på studierna även fast man är mer än normalbegåvad.
Det gäller att studera in noga hur minuspoäng dras på uppgifterna, då examinatorerna oftast är stenhårda.
Börja studera gamla tentor så fort som möjligt i varje kurs då tentauppgifter skiljer sig avsevärt från uppgifter i läroböckerna.
Lär dig älska matematik och fysik om du inte gör det redan, då dessa två ämnen kommer att utgöra ditt liv.
Det hela kommer bli kul och lärorikt.
Lycka till!

PS. Får ni inte tag i gamla tentor så kan ni köpa Fysik respektive Matematik 1000, då uppgifterna där är mycket lika, om inte ibland indentiska med tentauppgifter.

Edit: Jag studerade på KTH
Citera
2018-06-01, 19:16
Medlem
howdoiquickscopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RenatoCartesio
Har nyss avklarat basåret och tänkte dela med mig lite av min erfarenhet.
Man ska se upp med att inbilla sig att man klarar studierna utan att lägga mycket tid på studierna även fast man är mer än normalbegåvad.
Det gäller att studera in noga hur minuspoäng dras på uppgifterna, då examinatorerna oftast är stenhårda.
Börja studera gamla tentor så fort som möjligt i varje kurs då tentauppgifter skiljer sig avsevärt från uppgifter i läroböckerna.
Lär dig älska matematik och fysik om du inte gör det redan, då dessa två ämnen kommer att utgöra ditt liv.
Det hela kommer bli kul och lärorikt.
Lycka till!

PS. Får ni inte tag i gamla tentor så kan ni köpa Fysik respektive Matematik 1000, då uppgifterna där är mycket lika, om inte ibland indentiska med tentauppgifter.

Edit: Jag studerade på KTH
Det är klart man älskar matte eller fysik om man har tänkt läsa civ.ing. Så tänker jag iaf, hoppas inte det finns folk som hoppar på civ.ing bara för status.¨

Jag kollade igenom matte tentorna och uppgifterna var inte speciellt svåra, men som sagt bedömningen verkar klart strängare.

Det jag oroar mig om är fysikdelen då jag är något svagare i fysik 2 eftersom jag läste den kursen samtidigt som jag läste Matte 3c vilket ledde till att jag inte begrep mycket av det jag räknade ut. Det är lite synd att det inte finns gamla tentor till fysikdelen.
Citera
2018-06-01, 20:45
Medlem
RenatoCartesios avatar
Citat:
Det är klart man älskar matte eller fysik om man har tänkt läsa civ.ing. Så tänker jag iaf, hoppas inte det finns folk som hoppar på civ.ing bara för status.¨

Jag kollade igenom matte tentorna och uppgifterna var inte speciellt svåra, men som sagt bedömningen verkar klart strängare.

Det jag oroar mig om är fysikdelen då jag är något svagare i fysik 2 eftersom jag läste den kursen samtidigt som jag läste Matte 3c vilket ledde till att jag inte begrep mycket av det jag räknade ut. Det är lite synd att det inte finns gamla tentor till fysikdelen.
Fysiken är enligt de flesta det svåraste ämnet på basåret. Det gäller verkligen att ha koll på allt vad det aktuella ämnet (i fysik) innebär för att nå de högsta betygen. Motivation kommer ge goda resultat. Att du inte fick de finaste betygen i gymnasiet har ingen betydelse Vill du se hur en fysiktenta ser ut så kan du PM:a mig.
Citera
2018-06-01, 21:45
Medlem
howdoiquickscopes avatar
Citat:
Fysiken är enligt de flesta det svåraste ämnet på basåret. Det gäller verkligen att ha koll på allt vad det aktuella ämnet (i fysik) innebär för att nå de högsta betygen. Motivation kommer ge goda resultat. Att du inte fick de finaste betygen i gymnasiet har ingen betydelse Vill du se hur en fysiktenta ser ut så kan du PM:a mig.
Verkar som det krävs 50 inlägg för att skicka PM :/. Jag hittade dock tentor upp till 2014 men dessa tentor verkar vara baserat på gamla Fysik B från gymnasiet.
Citera
2018-06-01, 22:19
Medlem
RenatoCartesios avatar
Citat:
Verkar som det krävs 50 inlägg för att skicka PM :/. Jag hittade dock tentor upp till 2014 men dessa tentor verkar vara baserat på gamla Fysik B från gymnasiet.
Här kommer de två senaste tentorna i Fysik II (2018).

https://minfil.com/IdK8H4e4b1/TENB_1..._bas_r_2-1.pdf

https://minfil.com/H3K6H1eeb4/TENA_1..._bas_r_2-1.pdf
Citera
2018-06-01, 22:32
Medlem
howdoiquickscopes avatar
Citat:
Här kommer de två senaste tentorna i Fysik II (2018).

https://minfil.com/IdK8H4e4b1/TENB_1..._bas_r_2-1.pdf

https://minfil.com/H3K6H1eeb4/TENA_1..._bas_r_2-1.pdf
Liknar väldigt mycket Fysik 2 förutom uppgifterna med reaktionsformler i TENB.

Följer det samma planering också? Tvådimensionell rörelse + centrifugala krafter, magnetiska krafter, våg och ljusrörelser var proven upplagd på gymnasiet. Dock hade vi inte reaktionsformler.
Citera
2018-06-02, 01:10
Medlem
RenatoCartesios avatar
Citat:
Liknar väldigt mycket Fysik 2 förutom uppgifterna med reaktionsformler i TENB.

Följer det samma planering också? Tvådimensionell rörelse + centrifugala krafter, magnetiska krafter, våg och ljusrörelser var proven upplagd på gymnasiet. Dock hade vi inte reaktionsformler.
Jag har själv inte studerat fysik 2 på gymnasiet, men dessa kurser skall ha samma innehåll. Men bli inte för självsäker för att du har studerat ämnena förut då bedömningen är hårdare än gymnasiekurserna. Det är många från gymnasiets naturorienterade linjer som pluggar basår, men likväl är det många av de som hoppar av. Alla högpresterande i min klass, tillräknat mig själv har lagt ned tid och arbete för att nå våra mål. I slutänden är det givetvis individuellt.
Citera
2018-06-09, 17:58
Medlem
Hur brukar det se ut rent schemamässigt med tekniskt basår? Ungefär hur många timmar per dag och hur många ämnen åt gången? Hör gärna erfarenheter av tekniskt basår på Lund om någon har det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in