2007-07-10, 23:48
Medlem
Josts avatar
Läste denna artikel idag där Kina förutspås bli ett av världens stora vinproducerande länder inom några år: http://vasabladet.fi/story.aspx?storyID=6974

Är det någon som har prövat på kinesiskt rödvin? Vad kan eventuellt förväntas?
Citera
2007-07-11, 00:19
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jost
Läste denna artikel idag där Kina förutspås bli ett av världens stora vinproducerande länder inom några år: http://vasabladet.fi/story.aspx?storyID=6974

Är det någon som har prövat på kinesiskt rödvin? Vad kan eventuellt förväntas?

Jag har druckit flera kinesiska vit- och rödviner, allt från de första "Great Wall" vinerna som introducerades i Sverige på 90-talet till viner från små producenter och de producenter som haft västerländskt kapital i ryggen.

Visst kan Kina få fram kvalitetsviner men det är ännu för tidigt att uttala sig, men herregud, det är ett jäkla stort land och chansen att de får in en femetta är god. Det finns klimatiska förutsättningar för bra viner från Kina så vi får se vad som händer...
Citera
2007-07-11, 01:08
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Jag har druckit flera kinesiska vit- och rödviner, allt från de första "Great Wall" vinerna som introducerades i Sverige på 90-talet till viner från små producenter och de producenter som haft västerländskt kapital i ryggen.

Visst kan Kina få fram kvalitetsviner men det är ännu för tidigt att uttala sig, men herregud, det är ett jäkla stort land och chansen att de får in en femetta är god. Det finns klimatiska förutsättningar för bra viner från Kina så vi får se vad som händer...

Det kanske är en marknad för M. Rolland att slå sig in på. Han har ju "lyckats" på andra ställen med andra viner.
Citera
2007-07-11, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Det kanske är en marknad för M. Rolland att slå sig in på. Han har ju "lyckats" på andra ställen med andra viner.

Är han inte där redan? I vilket fall som så tar han inte fler klienter.

Kina kan säkert bli ett stort vinland, i alla fall på bulksidan. Jag har svårt att se att de inom den närmaste tiden kan komma att producera något fantastiskt vin, men i framtiden... vem vet?
Citera
2007-07-11, 11:32
Medlem
Seamus Costellos avatar
En av frågorna på Sommelier-VM var tydligen "Nämn Kinas fem största vinområden i areal räknat. Ange areal"...
Ingen skitlätt fråga ens för de tävlande, tydligen...
Citera
2007-07-13, 09:05
Medlem
Josts avatar
När jag var i tax free butiken på Silja Europa igår hittade jag viner från indien. Jag kom dock inte för mig att köpa någon. Är lite nyfiken dock.
Citera
2007-07-13, 19:29
Medlem
vagators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jost
När jag var i tax free butiken på Silja Europa igår hittade jag viner från indien. Jag kom dock inte för mig att köpa någon. Är lite nyfiken dock.
Indien producerar en del viner som är ok, dvs av bordsvinskvalitet typ 50 -60 kr
på bolaget. Jag antar att dom har producerat vin längre en Kina, fransmän är inblandade i en del vingårdar och dom är helt klart på rätt väg. Jag antar att Kina har likadana förutsätttningar att spotta ur sig nåt drickbart. Det är väl bara en fråga om tid.
En ok flaska vin i Indien går på ca 100 kr, så det är inte vidare prisvärt när man är där. För samma pris får man typ 20 öl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in