2025-05-01, 00:18
Moderator
zanteras avatar
Jag tycker Fire Walk With Me r riktigt bra, missar nog precis top 3 bsta Lynch filmerna fr egen del (Mulholland Drive, Blue Velvet & Lost Highway r lite vassare fr min egen smak) men med det sagt hller jag nd Fire Walk With Me hgt.

Gillar frsta 20-25 minutrarna som en slags bizarro-Twin Peaks dr sherifferna r rvhl och bemtandet p cafet r raka motsatsen till vad vi knner igen frn Double R Diner. Sen kan jag frst om folk tycker resten av filmen r fr mrk, vi fr ju i princip bevittna sista dygnen av Laura Palmer's liv och hennes resa ner i avgrunden med all skit som frfljer henne. Samtidigt kan jag vl ocks erknna att som ett fan av TV-serien s finns dr ocks en viss knsla av att man bara r glad att f mer med karaktrer man fastnat fr under seriens gng.

Sg ocks The Missing Pieces fr frsta gngen ganska nyligen och ven dr fanns en del sevrda scener med, ven om jag kan frst varfr mnga klipptes bort. En del r egentligen inte speciellt relevanta fr handlingen kring Laura Palmer utan mer 'vardagsliv' fr vriga invnare i staden. Men nd kul som komplement.

Dock kan jag inte pst att jag ser ner p folk som inte gillar den. Det r en ganska deprimerande film och kan frst om folk inte gillar den av den orsaken. Sen har den ocks en annan knsla n tv-serien hade innan, vilket ocks kan pverka sklart. Tycker nd Lynch r den typen av regissr dr du kan hitta 4-5 olika fans som alla har honom som husgud men som alla ocks har helt olika rangordningar p hans filmer med olika favoriter och anledningar till varfr de lskar just vissa av filmerna mer n andra.
Citera
2025-05-26, 13:09
Medlem
diploids avatar
Sg precis Wild at Heart och tyckte den var bra, men frstr att filmen inte passar alla. Den var ju kontroversiell redan nr den slpptes - som hans filmer ofta r.
Lynch lyckas ofta att skapa en hrlig atmosfr i film, t.ex. scenen i Wild at Heart nr de ker genom knen p natten: https://www.youtube.com/watch?v=iJkZBiNDZF0
Citera
2025-08-26, 11:38
Medlem
Hirvis avatar
Idag sg jag ntligen klart den sista Lynch-filmen p min lista, Inline empire. Jag ska erknna att jag inte sg klart hans Dune, jag sg delar och jag har sett en del p youtube men jag klarade inte riktigt av den. Antagligen prglad av alla sgningar men jag kanske mjuknar ngon gng i framtiden.

Lynch gr inte vrldens bsta filmer, men han gr intressanta filmer. Filmer som r intressanta p riktigt, ett veranvnt ord men han har en srskild essens som jag tycker framgr i dom flesta av hans filmer. Det finns en lekfullhet hos honom som jag tycker inte riktigt finns hos srskilt mnga andra kommersiellt framgngsrika regissrer. Det r som att han inte riktigt tar mediet p allvar samtidigt som han vgar vara mer rlig och intim n dom allra flesta. Det r som att det helt saknas realism samtidigt som man kommer nrmare det rliga, nakna, srbara p ngot stt.
Jag har med ren kommit att tycka allt mer om hans "Lynchian"-filmer. Ingen annan hade kunnat gra filmer som Lost Highway och Mulholland Drive p det sttet.

Jag har ocks identifierat att jag ser Lynch som en frhllandevis lat regissr vilket ocks skapar en del av hans charm. Ta en film som Inland Empire dr Lynch gr "all-in" p att en stor del av filmen r p polska, en remake p en polsk fejkfilm, baserad p polska folksagor. Men samtidigt om man kollar nrmare knns det snarare som att Lynch har identifierat att hans stt att gra film redan har vissa likheter med tragiken som prglar steuropeiska folksagor och istllet fr att g djupare och faktiskt skapa direkta referenser, paraleller eller dylikt s gr han sin vanliga Lynch-grej. Det knns som han ofta fr lite coola ideer och s kr han p det utan att krngla till det en massa i ondan. Samtidigt som vi sitter slaviskt (no pun) och frsker pussla ihop allt och skapa en slags logik. Men det knns terkommande att han slnger in saker han tycker r snyggt eller roligt eller tankevckande och att det kanske inte finns s mycket tanke bakom det. Lite som "I am the walrus" med Beatles.

Det jag personligen uppskattar hos Lynch kanske allra frmst r att han genom Twin Peaks ppnade drren fr mer abstrakt tnkande inom kulturen fr mig, i en vrld dr jag antagligen hade blivit en Nolan-snubbe s fick Twin Peaks mig att ska mig till en mer abstrakt och mindre realistiskt prglad kulturell vrld vilket berikat mig otroligt mycket.
Mitt frsk att ranka Lynch verk. Jag har valt att ta bort Twin Peaks ur ekvationen, fr ven om jag tycker Fire walk with me r smre n ssong 1 & 3 s ser jag det som en fungerande helhet och ngot fr nra mitt hjrta fr att nyktert kunna ranka det.

1. Mulholland drive
ven om jag egentligen tycker Elefantmannen r hans kanske frmsta film s knner jag att Mulholland drive fngar honom bst och r den jag helst ser om p repeat. Knns som jag hade kunnat se en en gng i mnaden. Gav den 8/10 men betygen blir lite irrelevanta.
2. Blue Velvet
Bra film. Ska se om den snart, men otroligt bra skurk som r riktigt egensinnig i Dennis Hopper. 8/10
3. Elefantmannen
Hans bsta film, men ocks den som tillsammans med Straight story r minst Lynch vilket p listan blir ett minus. En otrolig film dock. 9/10.
4. Wild at heart
En av f gnger en film ftt mig att knna genuin attraktion till en skdis i form av Laura Dern. Hon r fan het i filmen. Cage r rolig. Dafoe r magisk. Om jag ser om den kanske den klttrar p listan. 8/10
5. Lost highway
Kanske mest Lynch av alla hans filmer ven om jag tycker Mulholland Drive har mycket bttre tempo och drfr fngar Lynch bttre. Men Lost Highway r verkligen skum. Bra, men lite fr skum. 7.5/10
6. The Straight Story
Bra mysig trevlig film som inte gav srskilt mycket. 7/10
7. Eraserhead
Jag ser vrdet i den, den r s jvla konstig. Det r som en cklig smak du aldrig knt frut, vilket r kul fr det r sllan vi upplever nya smaker i livet. Men det r nd ingenting jag uppskattar i slutndan. Det r mer ett konstprojekt n en film. 6.5/10
8. Inland Empire
Jag uppskattar ganska mycket i filmen men det blir fr lngt fr mycket och fr trassligt. Laura gr en otrolig roll men det knns som Lynch hamnar lite fr lngt upp i sin egen rv och inte lngre bryr sig om att gra en riktigt bra film.
5/10
9. Dune
Sg ej klart den s kan inte ge ett helt rligt betyg.
Senast redigerad av Hirvi 2025-08-26 kl. 11:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in