2007-07-10, 20:47
Medlem
peder_asts avatar
har inte läst excel sen i ettan på gymnasiet -98 så jag kommer inte ihåg allting, osäker på om jag lärt mig det överhuvudtage men jag ska komma till frågan

jag har skrivit ett blad där ett externt artikelnummer och vikt hämtas från en tabell i ett annat blad i samma bok när jag anger ett internt artikelnummer (enkla databasoperationer). när jag fyllt i en 'order' med x sorts artiklar skulle jag vilja summera hur många artikelnummer jag har fyllt i. dvs räkna de rader som är ifyllda. finns det någon funktion i excel som gör detta eller jag måste skriva ett makro som ser ut ungefär

för varje rad
om raden != tom
öka med ett
nästa rad
annars avbryt (dvs om raden är tom)

dessutom skulle jag vilja göra ett makro som tömmer 'orderbladet' så att jag kan börja om med ett tomt orderblad, hur gör jag det på enklast sätt
Citera
2007-07-12, 14:28
Medlem
pickadulvermans avatar
....se nedan...
Citera
2007-07-12, 14:34
Medlem
pickadulvermans avatar
OK - ett fem minuters hack...

Kod:
       A      B   
1      Num    Namn
2      1       foo
3      2       bar
4      3       baz

Kolumn a innehåller de auto-generade nummren. Kolumn B kollar vi om det är tomt eller inte - innehåller altså artikelnamn eller liknande.

Jag har valt att göra 2 formler - 1 för första artikel raden - sätter en 1:a iden om kolumnen b inte är tom. Övriga rader kollar om det finns något på kolumn b och lägger isåfall till 1 på kolumn a från raden innan.

Första raden=OM(ÄRTOM(B2);"";1)
Övriga rader==OM(ÄRTOM(B3);"";A2+1)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in