2007-07-10, 19:30
Medlem
soundsofsciences avatar
vad säger ni?

själv e jag jävligt less på crashade pcdatorer som inte har ett bra OS att lägga musikprogrammen på..
så jag köper en macpro i höst..

ser fram emot ett blodigt slag här så ladda de digitala musköterna och skjut!
Citera
2007-07-10, 20:56
Medlem
Funcadelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soundsofscience
vad säger ni?

själv e jag jävligt less på crashade pcdatorer som inte har ett bra OS att lägga musikprogrammen på..

Min PC krashar aldrig, har visserligen inga avancerade program men..
Citera
2007-07-10, 21:13
Medlem
Snusets avatar
Citat:
vad säger ni?

Har hört talas om en kille som gjorde som du för ett antal år sedan. Efter kraschade hårddiskar och alldeles för många fulhack så gjorde han slag i saken. Han tog ut skilsmässa från sin pc. Huttade burken åt fanders, helt enkelt.

Det första året var han nöjd. Mycket nöjd faktiskt. Sen började sanningen krypa ikapp honom. Han hade en dator för 15 papp som kunde köra CuBase, iTunes samt bildspel. Och inte mycket mer. Dessutom så insåg han tillslut att mac-helvetet var lika skräpigt som en pc, när det gällde stabilitet och prestanda. Så han återvände till vår flock. Och som han sjäv säger: "På min pc kan jag iallafall fixa felen själv!" Jag tror han refererar till det faktum att macjävlarna måste lämnas in för minsta lilla sak. Fast dom är jättebra när man ska göra bildspel, det erkänner jag.
Citera
2007-07-11, 11:42
Medlem
HATs avatar
Citat:
vad säger ni?

Vem fan bryr sig? Jag gör i alla fall musik, jag skiter väl i vilket operativsystem någon kör. Jag har kört mycket stabila Windows-maskiner. Det här Mac vs PC-tramsandet är totalt slöseri med tid. Samma sak som att tjafsa om vilket musikprogram som är bäst. Det som är bäst är det som du kan använda för att göra din musik på med bäst resultat. Kan man låta bli att surfa porr, klicka på exe-filer man fått i mailen, sluta installera sharewareshit med spyware, och annat superkorkat som den genomsnittlige PC-användaren gör hela tiden, så kan man få ett mycket stabilt Windows-system. Kan man inte låta bli det, ja köp en Mac då.
Citera
2007-07-11, 19:39
Medlem
Snusets avatar
Men mac'en är så vacker... Gnistrande vit och alldeles glansig. Precis som en offentlig toalett.

Citat:
Vem fan bryr sig? Jag gör i alla fall musik, jag skiter väl i vilket operativsystem någon kör. Jag har kört mycket stabila Windows-maskiner. Det här Mac vs PC-tramsandet är totalt slöseri med tid. Samma sak som att tjafsa om vilket musikprogram som är bäst. Det som är bäst är det som du kan använda för att göra din musik på med bäst resultat. Kan man låta bli att surfa porr, klicka på exe-filer man fått i mailen, sluta installera sharewareshit med spyware, och annat superkorkat som den genomsnittlige PC-användaren gör hela tiden, så kan man få ett mycket stabilt Windows-system. Kan man inte låta bli det, ja köp en Mac då.

Självklart blir ju musiken bättre om man kör Cubase istället för t.ex. Reason.
Citera
2007-07-11, 20:31
Medlem
Kan man använda torrents och DC++ till Mac? Kan man använda nerladdade program, typ Photoshop?

- Jag har använt den senaste Macen i skolan senaste halvåret, den funkar rätt bra! Förutom att den är sämre än min 4-5 år gamla PC med XP och 2.6 ghz.
Citera
2007-07-15, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Kan man använda torrents och DC++ till Mac? Kan man använda nerladdade program, typ Photoshop?
Ja, det funkar utmärkt.

On topic: Jag har länge använt PC medan min pappa körde Mac. Vi skämtbråkade alltid med varandra.

För 4 år sedan bytte jag dock till Mac och det har överlag varit en positiv upplevelse.

Det som är så skönt med Mac är att det bara funkar. Jag brukar ständigt få pyssla med min lillebrors PC (som fö är en dell-dator) men min mac har knappt krånglat alls.

Nu har jag även införskaffat en intel-macbook så om det är något windowsprogram jag verkligen behöver använda så kan jag bara reboota till Windows tack vare bootcamp.

Det jag inte gillar med vissa Mac-program är att de ibland är för simpla. Det känns lite som om utvecklarna tänkt att jag som användare är för korkad för att vilja göra vissa saker. Ett exempel är de uppackningsprogram som finns för mac. Så vitt jag vet så finns det inga rar/zip/etc.-program som tillåter mig att öppna den komprimerade filen, bläddra och enbart packa upp vissa filer. Alla uppackningsprogram packar upp hela arkivet om jag dubbelklickar på dem. Lite jobbigt.

En annan sak som är lite tråkigt är att inte alla mjukvarusynthar och pluggar finns som AU (audio units). Det jag saknar mest är nog RGC Audios z3ta+ som låter jävligt bra.

Jag tycker att du först och främst ska bestämma vilket program du vill köra. Om du vill köra Logic så är ju mac givet. Det kör jag och jag trivs, även om jag saknar Cubase mixer en aning.

Äsch, jag sluddrar bara utan att säga nåt vettigt :/

Vad har du tänkt pyssla med för sorts musik? Vilka program vill du köra?
Citera
2007-07-15, 03:03
Medlem
Dr Bylunds avatar
Mac - för de "speciella"

Va inge,
Citera
2007-07-15, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patogen
Det som är så skönt med Mac är att det bara funkar.

http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=macs_cant
Citera
2007-07-15, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SyQuest
http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=macs_cant
Ironiskt att den enda skärmdumpen på sidan som visar att mac inte funkar är tagen i Windows.
Citera
2007-07-15, 03:14
Medlem
wamdues avatar
Citat:
vad säger ni?

Tjadu, finns en mängd olika orsaker till varför dina datorer crashade.
Sköter du ens om dem?
Vilket krig? Man använder det man trivs bäst i helt enkelt, sluta upp med tramset och fokusera på musiken istället.
Citera
2007-07-15, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patogen
Ironiskt att den enda skärmdumpen på sidan som visar att mac inte funkar är tagen i Windows.

Var inte löjlig nu. Den skärmdumpen var för att visa hur dåligt itunes fungerade för honom (ett apple kodat program). Håller förövrigt med honom om realplayer referensen.

Man kan ju även fråga sig VARFÖR itunes (och även nya Safari betan) fungerar bedrövligt på windows....

Ska förresten även nämna att jag gillar os-x. Mycket bra OS. Men man ska inte svälja allt deras marknadsföringsavdelning kastar ur sig. Kommer ihåg när Ipod Shuffle kom och folk jag känner som är mac talibaner prisade skiten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in