• 4
  • 5
2007-07-12, 00:49
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lutas
Förutom SVT? Ja, du la precis fram en gedigen lista över såna ställen. SVT klarar vi oss alla utan idag.
Ja det finns mycket man klarar sig utan. Det är dock inget rimligt skäl att lägga ner svt. Även om du inte uppskattar oberoende tv utan reklamavbrott, så finns det åtskilliga andra som gör det.

Läs du tidningar istället för att kolla på nyheterna om det passar dig. Själv föredrar jag både och.
Citera
2007-07-12, 02:06
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Ja det finns mycket man klarar sig utan. Det är dock inget rimligt skäl att lägga ner svt. Även om du inte uppskattar oberoende tv utan reklamavbrott, så finns det åtskilliga andra som gör det.

Läs du tidningar istället för att kolla på nyheterna om det passar dig. Själv föredrar jag både och.
Idiot. Om du och dina fränder slutar tvinga mig att betala för ditt förbannade "Så ska det låta"-trams så är allt bra sen. Men nej då, just din skabbiga favoritkanal måste precis alla betala för. Tvi vale, oförskämt är vad det är!

Undrar hur det skulle låta om det började talas om att införa en skatt på postlådor, och att alla skulle börja få en fin statlig tidning en gång om dagen. Precis så dumt är det.
Citera
2007-07-12, 02:55
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Nyheter av den kaliber som svt tillhandahåller måste finnas, det räcker inte med tidningar och internet. Men jag tycker inte heller att tv-licensen ska betalas av de som inte kollar på svt..

Citat:
Idiot. Om du och dina fränder slutar tvinga mig att betala för ditt förbannade "Så ska det låta"-trams så är allt bra sen. Men nej då, just din skabbiga favoritkanal måste precis alla betala för. Tvi vale, oförskämt är vad det är!

Undrar hur det skulle låta om det började talas om att införa en skatt på postlådor, och att alla skulle börja få en fin statlig tidning en gång om dagen. Precis så dumt är det.
Jag kanske är en idiot, men du har ju minne som en guldfisk. Jag skrev ju att jag inte anser att alla ska betala för public service. Däremot ska det inte läggas ner bara för att lille Lutas och hans vänner inte uppskattar Rapport..
Citera
2007-07-12, 08:31
Medlem
brianmolkos avatar
Reklam TV är ju kul först gör de reklam för att köpa onödiga saker, som riktar sig till unga och tack vare det så har vi bl a helt förändrade innerstäder eller inget alls SJUKT
Citera
2007-07-12, 09:22
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Jag kanske är en idiot, men du har ju minne som en guldfisk. Jag skrev ju att jag inte anser att alla ska betala för public service. Däremot ska det inte läggas ner bara för att lille Lutas och hans vänner inte uppskattar Rapport..
Om inte alla ska betala för det så antar jag att inte alla skall ha tillgång till det, och då kan det knappast kallas för "public service". Och det finns ingen anledning att staten skulle äga vanliga tv-kanaler. Tror man att statenes television av någon anledning inte skulle vara lika eller änvärre vinklad än vanlig media så är man nog ute och cyklar lite. Det är snarare farligt att folk fått för sig att SVT av någon anledning inte är vinklat, till skillnad från all annan media i hela världen.

Jag glömde att du hade den något ovanliga ståndpunkten i den här frågan, men då ser jag å andra sidan inte anledningen till att staten ska äga en helt vanlig tv-kanal i mängden.
Citera
2007-07-12, 12:19
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Om inte alla ska betala för det så antar jag att inte alla skall ha tillgång till det, och då kan det knappast kallas för "public service". Och det finns ingen anledning att staten skulle äga vanliga tv-kanaler. Tror man att statenes television av någon anledning inte skulle vara lika eller änvärre vinklad än vanlig media så är man nog ute och cyklar lite. Det är snarare farligt att folk fått för sig att SVT av någon anledning inte är vinklat, till skillnad från all annan media i hela världen.

Jag glömde att du hade den något ovanliga ståndpunkten i den här frågan, men då ser jag å andra sidan inte anledningen till att staten ska äga en helt vanlig tv-kanal i mängden.
All media i västvärlden är vinklad, det är inget nytt, och detta gäller även Svt. Skillnaden är att annan media ägs av företag med vinstintresse, medan Svt ägs av staten (eller snarare en stiftelse vars ledamoter utses av regeringen), och dessutom inte finansieras av reklam, vilket innebär ett större oberoende.

Du kommer inte hitta en enda dagstidning, kvällstidning eller tv-kanal som inte är vinklad. Men Svt har jag större anledning att lita på i detta fall. Det är möjligt att man måste hitta andra sätt för staten att finansiera public service, men att låta det försvinna helt tror jag leder till en fördumning av befolkningen i längden.

Svt står för en stor mängd viktiga program som du inte hittar nån annanstans, dessutom är deras utländska utbud endast 33% (årsredovisning 2005) vilket innebär att tablån inte består av enbart amerikanska program, som de flesta betalkanaler.

Och hur ser kulturutbudet ut i andra kanaler? Existerar det ens? Vilken annan kanal hade ens drömt om att visa opera från Drottningholmsteatern?
Citera
2007-07-12, 12:38
Medlem
Lutass avatar
Citat:
All media i västvärlden är vinklad, det är inget nytt, och detta gäller även Svt. Skillnaden är att annan media ägs av företag med vinstintresse, medan Svt ägs av staten (eller snarare en stiftelse vars ledamoter utses av regeringen), och dessutom inte finansieras av reklam, vilket innebär ett större oberoende.

Du kommer inte hitta en enda dagstidning, kvällstidning eller tv-kanal som inte är vinklad. Men Svt har jag större anledning att lita på i detta fall. Det är möjligt att man måste hitta andra sätt för staten att finansiera public service, men att låta det försvinna helt tror jag leder till en fördumning av befolkningen i längden.

Svt står för en stor mängd viktiga program som du inte hittar nån annanstans, dessutom är deras utländska utbud endast 33% (årsredovisning 2005) vilket innebär att tablån inte består av enbart amerikanska program, som de flesta betalkanaler.
Folkpartiets ide om en fond, där alla kanaler kan plocka pengar för att finansiera "public service", är ett intressant förslag. Bättre än nuvarande åtminstone. Men jag tror att svensken skulle klara sig utmärkt utan SVT och SR, en gradvis nedläggning vill jag se. Börja med att ta bort all underhållning. Ikonerna på SVT kommer dra folk till nya program på betalkanalerna. När det tillslut bara är samhällsinriktade program kvar så introduceras fonden istället.

Citat:
Och hur ser kulturutbudet ut i andra kanaler? Existerar det ens? Vilken annan kanal hade ens drömt om att visa opera från Drottningholmsteatern?
Kanske för att en annan kanal redan täcker upp det behovet...? Du ska se att du och andra operaälskare kommer få er beskärda del, om ni betalar för er, även efter SVT. Och något så subjektivt som kultur är verkligen inte något som statligt finansierad "public service" ska pyssla med.
Citera
2007-07-12, 14:16
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Folkpartiets ide om en fond, där alla kanaler kan plocka pengar för att finansiera "public service", är ett intressant förslag. Bättre än nuvarande åtminstone. Men jag tror att svensken skulle klara sig utmärkt utan SVT och SR, en gradvis nedläggning vill jag se. Börja med att ta bort all underhållning. Ikonerna på SVT kommer dra folk till nya program på betalkanalerna. När det tillslut bara är samhällsinriktade program kvar så introduceras fonden istället.

Kanske för att en annan kanal redan täcker upp det behovet...? Du ska se att du och andra operaälskare kommer få er beskärda del, om ni betalar för er, även efter SVT. Och något så subjektivt som kultur är verkligen inte något som statligt finansierad "public service" ska pyssla med.
Du tror att svensken skulle klara sig utmärkt utan Svt? Ska det föreställa ett argument?

Om du slipper betala tv-licensen så borde väl saken vara ur världen? Jag förstår inte varför Du vill att Svt ska läggas ner, förutom att du inte vill betala. Exakt vad har du emot Svt? Så länge du inte behöver titta på eller betala för dessa kanaler så borde det inte spela nån roll för dig.

Public service fungerar som en bra motvikt mot reklamdränkta kommersiella kanaler. De fyller sin funktion de också, men med enbart dessa blir utbudet kraftigt begränsat. Standarden blir lägre, och många områden försummas till förmån för ständig underhållning. Även om du inte förstår det här, så är det så det fungerar.

Dessutom garanterar PS att inhemsk produktion främjas. Kommersiella kanaler består ofta till stor det av utländska produktioner, främst amerikanska. Vad gäller kulturen så får du gärna ge mig ett exempel på en reklamkanal som visar en mångfald kulturprogram, svenska såväl som utländska.
Citera
2007-07-12, 20:17
Medlem
Skeggabas avatar
Public service är fan det bästa som hänt Sverige. Hur många intelligenta program går det egentligen i länder som USA? 1 år och 500 kanaler samt i stort inga vänner har gjort mig till fil.kand i ämnet, och det finns fan inget vettigt att se på NÅGON kanal där, allt är överkommersiellt.
Citera
2007-07-14, 11:30
Medlem
boba fetts avatar
Var tog du vägen Lutas? Gav du upp?
Citera
2007-07-26, 04:12
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Du kanske skulle sätta dig och titta på vilka program SVT faktiskt sänder innan du uttalar dig. Tror knappast att Entourage och Sopranos räknas som budgetinköp. Dessutom är tex Morden i Midsomer ett stort dragplåster under sommaren. Vad gäller underhållningsprogram så ligger Allsång på Skansen högt med sin tittarsiffra. Tror även att Förfest hos Gabriel har ganska bra tittarsiffror. På Spåret och Stina! hamnar även de högt tillsammans med Så Ska Det Låta. Robin och Anders och Måns är några av Sveriges främsta komiker och deras program sänds på SVT. I år har Raskens repriserats till mångas glädje. Six Feet Under och Romarrikets Uppgång och Fall trollband nog en stor del av Sveriges befolkning. Jag satt klistrad när Planet Earth sändes, det är en av de bästa dokumetärerna jag någonsin sett. Mitt i Naturen och Vetenskapens Värld är två väldigt seriösa faktaprogram.

Orkar inte räkna upp mer nu, men jag anser att detta räcker för att få dig att inse att SVT faktiskt är en kanal som tillgodoser de flesta behoven hos Sveriges befolkning och som bör finnas kvar.
Anledningen att Raskens fru så ogenerat låter sig spelas av den groteska Gurie Nordwall är att hon var gift med regissören Per Sjöstrand som även gav henne huvudrollerna i serierna "Rid i natt" som också var ett verk av Vilhelm Moberg och Moa Martinssons "Mor gifter sig". I boken "Mor gifter sig" beskrivs modern som en väldigt vacker kvinna vilket måste vara så långt ifrån Gurie Nordwalls utseende man kan komma. Nån skönhet var hon ju alldrig, och nån skådespelare kan man inte helre beskylla henne att vara. Alla hennes tre rolltolkningar kännetecknas ju främst av Gurie Nordwalls överspel och bräkande röst, allt inramat av hennes grimaserande kalkonliknande huvud som i sina värsta ögonblick fick en ollonröd nyans. Man undrar ju om Gurie Nordwall blev lovad huvudrollerna om regissören Per Sjöstrand slapp dela säng med sin fru. Efter att Per Sjöstrand åter igen smygit in sin fru i "Rid i natt" 1985 börjaade den allmänna opinionen att tycka att grännsen för hur långt man kan komma sängvägen för att få en huvudroll vilket gjort att vi sluppit Gurie Nordwalls grimaserande överspel i fler TV serier, tack och lov!
Citera
2017-09-01, 10:15
Medlem
H4C35G36s avatar
http://www.sweclockers.com/nyhet/243...ch-tv-avgiften

Nu slipper man inte undan. Hög tid att lägga ner SVT. Så sjukt att man ska behöva betala för massa program man inte tittar på. Och sjukt att det ska vara politiskt obundet men lutar åt vänster hela tiden.

Om det nu måste finnas en opolitiskt obunden nyhetskanal, sätt den att sändas en timme om dagen och låt oss slippa resten av programmen som vi måste betala för. Allt ifrån Melodifestivalen till Morden i Midsummer. Då kan avgiften sänkas med 95%.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in