2007-07-10, 19:42
Medlem
Är det bara som jag uppfattar det, eller verkar det inte vara vanligare med kvinnor som låter hundarna slicka dom i ansiktet?
Citera
2007-07-10, 20:47
Medlem
Wilder beasts avatar
Att hundar slickar människor i ansiktet är nog både ett nedärvt beteende från vargtiden samt att de kanske känner att vi smaskat i oss något smaskigt tidigare under dagen. *mina funderingar*
Jag tycker det är fruktansvärt äckligt med hundslickar i ansiktet *tviii*
Citera
2007-07-10, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wilder beast
Att hundar slickar människor i ansiktet är nog både ett nedärvt beteende från vargtiden samt att de kanske känner att vi smaskat i oss något smaskigt tidigare under dagen. *mina funderingar*
Jag tycker det är fruktansvärt äckligt med hundslickar i ansiktet *tviii*

ligger nåt i det du säger, ja visst är det äckligt när dom slibbar en i ansiktet.
Citera
2007-07-12, 08:18
Medlem
Fittsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Är det bara som jag uppfattar det, eller verkar det inte vara vanligare med kvinnor som låter hundarna slicka dom i ansiktet?
Jag har hela mitt liv trott att hundarna slickade kvinnor någon annanstans...
Citera
2007-07-14, 14:58
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naggits
Tjena, nåt jag undrat över ett tag är varför hundar slickar sin matte/husse i ansiktet? min hund har blivit extra tokig på sistone, hoppar upp i soffan och kryper upp och lägger sig tätt intill en och kollar tv osv, ibland vänder han huvudet mot mig och börjar slicka mig i ansiktet som en tok, vad beror detta på egentligen?? visar han tillgivenhet eller är det nån sorts dominans han utövar?

Han gör inte detta lika ofta på min flickvän utan det är mig han är på och slickar i ansiktet..

Tacksam för seriös svar, svar som han är kåt på dig undanbedes.

Han ser dej som flockledare och vill visa hur undergiven/vänligt inställd han är. Eller också luktar du god mat

Min hund slickar mej inte i ansiktet, däremot nosar hon alltid på mitt ansikte när jag kommer hem, men med iaf ett par cm avstånd.

Har hon förstått att jag inte gillar att hon slickar mej i ansiktet? Eller - hemska tanke - ser hon sej själv som överlägsen och förväntar sej att jag ska slicka henne i stället?
Citera
2007-07-14, 16:12
Medlem
Det är för att han anser dig vara ledare som många andra skriver.. men slickande kan också betyda annat.. särskillt när det går till överdrivt.. En del hundar gillar att slicka överallt på kroppen och överallt på människor om hanhundar särskillt är extremt "slickiga" så handlar det oftast om Översexuellt beteende.. En tik kan göra det mer av modersinstinkt.. allså hon gillar att tvätta sina valpar osv och det kan övergå till att hon putsar mycket på det hon kommer över.

Men just slick i ansiktet av glädje brukar handla om att hunden vill visa sin uppskattning och att personen i fråga är "starkare och mer ledare" ungefär som ett "hej husse jag visar min underkastelse för dig gör mig inget ont sluta titta på mig"..

Hundar som nosar och har sig mellan benen på folk är inte "kåta" utan det har mer och göra men en vanlig hälsningsprocess.. (det är ju så hundar hälsar) genom lukten som är hundens bästa sinne så får hunden reda på reda på allt i princip ... (om du är sjuk, gammal, svag, stark, könsmogen, skada) osv osv..

En hund får ju reda på all info genom nosen och tungan.. att slicka är också ett sätt att känna lukt.. hundar har ett luktorgan i gommen så när hunden slickar på exempelvis kiss på mrken av en annan hund så brukar dom "smacka" och dräggla när det är nått gott.. dom slår då upp doftmolekylerna med tungan upp i det särskillda luktorganet i gommen där molykylerna går en längre väg genom luktorganen till hjärnan.. Detta för att urskilja mer om den särskillda doften av just en annan hunds mognad, ålder ,dominans osv...
Citera
2007-07-15, 01:19
Medlem
Det är väl allmänt känt att hundar slickar husse/matte i trynet av ren omtänksamhet. De vill helt enkelt låta oss ta del av alla de äventyr och spännande ställen de varit på under dagen. Skit, döda fåglar etc. etc.
Citera
2007-07-16, 03:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Det är för att han anser dig vara ledare som många andra skriver.. men slickande kan också betyda annat.. särskillt när det går till överdrivt.. En del hundar gillar att slicka överallt på kroppen och överallt på människor om hanhundar särskillt är extremt "slickiga" så handlar det oftast om Översexuellt beteende.. En tik kan göra det mer av modersinstinkt.. allså hon gillar att tvätta sina valpar osv och det kan övergå till att hon putsar mycket på det hon kommer över.

Men just slick i ansiktet av glädje brukar handla om att hunden vill visa sin uppskattning och att personen i fråga är "starkare och mer ledare" ungefär som ett "hej husse jag visar min underkastelse för dig gör mig inget ont sluta titta på mig"..

Hundar som nosar och har sig mellan benen på folk är inte "kåta" utan det har mer och göra men en vanlig hälsningsprocess.. (det är ju så hundar hälsar) genom lukten som är hundens bästa sinne så får hunden reda på reda på allt i princip ... (om du är sjuk, gammal, svag, stark, könsmogen, skada) osv osv..

En hund får ju reda på all info genom nosen och tungan.. att slicka är också ett sätt att känna lukt.. hundar har ett luktorgan i gommen så när hunden slickar på exempelvis kiss på mrken av en annan hund så brukar dom "smacka" och dräggla när det är nått gott.. dom slår då upp doftmolekylerna med tungan upp i det särskillda luktorganet i gommen där molykylerna går en längre väg genom luktorganen till hjärnan.. Detta för att urskilja mer om den särskillda doften av just en annan hunds mognad, ålder ,dominans osv...

Intressant inlägg, tack för ett mycket bra svar.
Citera
2007-07-19, 04:00
Medlem
Trollishs avatar
[quote=enlitou]Däremot blir hundar snabbare renare i munnen!

Har ngn ett tips på hur man får sin hund att SLUTA slicka en i ansiktet hela tiden?[/QUOTE]

Öhh sluta stoppa ner ansiktet i hundens huvuds höjd elr putta bort den bara när den kommer i närheten, svårare än så behöver det inte vara.
Citera
2007-07-19, 05:07
Medlem
Människor slickar ju också varandra i ansiktet. (Kyssar och hångel). Detta har också sitt ursprung i att vi en gång i tiden spydde upp mat mun mot mun-stil. Därför förknippar vi än idag känslan av någon annans läppar mot våra med välbehag.
Citera
2007-07-19, 06:49
Medlem
KönsKlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
En sak kan alla dock vara överens om, och det är att oavsett orsak till slickandet är det en ovana som måste upphöra. Hunden slickar sig själv i rumpan, slickar andra hundrar i rumpan och smakar på bajs när den är ute och promenerar. Sen kommer den hem och du låter den slicka dig i ansiktet! Fy fan vad vidrigt.

Äsh, det är ett naturligt hundbeteende. Än så länge har ingen dött eller blivit sjuk av det, så du kan sluta oroa dig. Kan man inte tillåta sin hund att visa lite glädje så skiter man väl bara i att skaffa sig en?
Citera
2007-07-20, 21:42
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlitou
Däremot blir hundar snabbare renare i munnen!

Har ngn ett tips på hur man får sin hund att SLUTA slicka en i ansiktet hela tiden?

Hur stor är din hund? När den verkligen upp till ditt ansikte om du står upp?

För min del räckte med att vända bort huvudet några gånger så fattade min hund budskapet. Även när jag har henne i famnen vänder hon ryggen till.

Om hunden förstår Nej borde det också funka.

Blir hunden hysteriskt glad varje gång du kommer hem så tona ner hemkomsten. Titta inte på hunden, prata inte med hunden, ignorera den tills det gått några minuter. Det dämpar ner hunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in