2007-07-09, 23:07
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Just det. Vill testa någon Linux variant. Men endast på min Tablet PC. Den saknar CD enhet, och har istället en SD enhet som man kan boota ifrån.

Finns det någon lätthanterad distribution som får plats och kan köras från ett 1gb SD kort? Den får på inga vis påverka C: driven negativt...
Citera
2007-07-09, 23:50
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Just det. Vill testa någon Linux variant. Men endast på min Tablet PC. Den saknar CD enhet, och har istället en SD enhet som man kan boota ifrån.

Finns det någon lätthanterad distribution som får plats och kan köras från ett 1gb SD kort? Den får på inga vis påverka C: driven negativt...

Ubuntu är ju Live så det borde inte vara några problem att köra det. Ska du däremot ha en installation så satsa på DSL.
Citera
2007-07-10, 01:20
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2

Skall du använda ett SD-kort i stället för hårddisk så kommer du förmodligen att slita ut det. De tål inte hur många skrivningar som helst. Å andra sidan så är de väl inte så dyra, och en del har livstids garanti, så det kanske inte spelar någon roll.

1 GB är ganska mycket, eller väldigt litet, beroende på vad du vill göra och vilka program du behöver. Vad vill du göra? Vad behöver du?
Citera
2007-07-10, 09:43
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Skall du använda ett SD-kort i stället för hårddisk så kommer du förmodligen att slita ut det. De tål inte hur många skrivningar som helst. Å andra sidan så är de väl inte så dyra, och en del har livstids garanti, så det kanske inte spelar någon roll.

1 GB är ganska mycket, eller väldigt litet, beroende på vad du vill göra och vilka program du behöver. Vad vill du göra? Vad behöver du?

Jag skulle främst vilja testa själva systemet, hur det sköter sig vid installation och hur gränssnittet fungerar. Sen skulle jag även vilja kunna använda internet, med trådlös anslutning. I övrigt är väl bara ett ordbehandlingsprogram och ett bra bildbehandlingsprogram det enda jag behöver...

Är det så att det fungerar så bra som jag vill tro, så blir det ju en fast del av min C: drive fast trligen med dubbelboot... Har svårt att avvara MS i jobbet...
Citera
2007-07-10, 16:54
Medlem
aestass avatar
Jag skulle faktiskt rekommendera http://www.goodbye-microsoft.com/ här. Om du vill ha ditt system installerat på hårddisken och redan har windows installerat så är det mycket smidigt. Det är alltså Debian där du kör ett litet program i windows som låter dig reboota till en installerare som installerar Debian över nätverk. Kräver dock att du har uppkoppling. Debian Etch är för övrigt ett bra system att pilla med.
Citera
2007-07-20, 14:20
Medlem
The_Aces avatar
Det här kanske kan hjälpa dig.
http://www.mandriva.com/en/linux/node_3827
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem