2007-07-09, 21:20
Medlem
RiddareRalfs avatar
Hej.

Idag när jag skulle ge min kanin lite mat så upptäckte jag ett sår på dess huvud.
Det är som ett kraterliknande sår med en svart prick längst ner i botten på "kratern". Med en tjock ring runt själva kratern.

Här är en bild på henne:
http://www.visadig.se/q/936973638698.JPG - Det skriker hjälp mig om henne!

Och här är två bilder på såret:
http://www.visadig.se/q/693254627719.JPG
http://www.visadig.se/q/291681848637.JPG

Här är en miniatyr på ena bilden, det syns lite bättre där:
http://www.visadig.se/q/th_291681848637.JPG

Ursäkta kvalitén på bilderna men det är den enda kameran jag har till hands för tillfället.

Vet inte mer vad jag ska säga, kan tillägga att kaninen innan dog utav att flugor hade laggt ägg i ett öppet sår under kaninen och vi såg det inte föränn larverna hade kläckts och han blev uppäten innifrån, ni tror väl inte att det är något liknande?

Jag tackar för alla svar jag kan få!
Citera
2007-07-09, 21:24
Medlem
Gummiankan^^s avatar
Djursjukhus frågetecken
Citera
2007-07-09, 21:28
Medlem
RiddareRalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummiankan^^
Djursjukhus frågetecken
Det kommer en vän till min mor imorgon och tittar på den.
Mina föräldrar har åkt iväg på semester och jag har inge körkort.
Givetvis hade vi tagit den till sjukhus om mor min var hemma och kunde identifiera såret.
Citera
2007-07-09, 22:15
Medlem
Groutsides avatar
jag kan absolut ingenting om kaniner. men det ser ut som ett infekterad sår så det skadar väl inte att tvätta rent det med desinfektionsvätska. skulle jag göra om jag verkligen verkligen inte kunde komma på annat iaf.

Citat:
Det kan verka konstigt att detta listas som en del av dieten, men denna speciella avföring är en väsentlig del av Din kanins föda. Under vissa tider på dagen, vanligen på kvällen, kan Du se hur Ditt djur slickar området runt ändtarmsöppningen och även äter en del av avföringen. Dessa blindtarmsprodukter är mjukare, grönare och har en starkare lukt än den vanliga hårda torra runda avföringen. Ditt Djur vet när denna typ av avföring bildas, och äter dessa direkt från ändtarmen. Dessa kulor bildas som sagt i blindtarmen, som är den del av magtarmsystemet där jäsningen av mat sker. De är rika på vitaminer och näringsämnen som Din kanin behöver för att hålla sig vid god hälsa. Efter att ha ätit dessa "vitaminpellets" kommer kaninen att återigen smälta materialet och dra ut de nödvändiga näringsämnena. Denna vana kan tyckas oaptitlig för Dig, men det är normalt och mycket viktigt för Ditt djur.

Citera
2007-07-09, 22:15
Medlem
Krafses avatar
Ser ut som en larv har festat loss där, jag hade nog tagit den lille stackarn till djursjukan. Antibiotika bör väl göra susen. Surt att det kostar helvete bara, men man har ju inte mycket till val om man vill ha kvar den.

Edit: Såg just att du inte kan köra iväg den.
Edit 2: Hur mår den?
Citera
2007-07-09, 22:18
Medlem
Groutsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
surt att det kostar helvete bara, men man har ju inte mycket till val om man vill ha kvar den.

hur mkt kostar sådant?
Citera
2007-07-09, 22:23
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groutside
hur mkt kostar sådant?
Vi fick punga ut med runt 2000:- för våran katt, men då fick den övernatta med dropp också, kanske blir billigare när det gäller kaniner iofs.
Citera
2007-07-09, 22:27
Medlem
Tjohildas avatar
Även om du inte kan ta dig till veterinär kanske du kan ringa dem och fråga om råd? Hoppas det går bra iaf.
Citera
2007-07-09, 22:29
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Även om du inte kan ta dig till veterinär kanske du kan ringa dem och fråga om råd? Hoppas det går bra iaf.
Tänkte också på det, finns väl någon djurdoktor som kan komma dygnet runt, eller är jag helt ute och snurrar?
Citera
2007-07-09, 23:12
Medlem
RiddareRalfs avatar
Kaninen mår bra i helhet.
Lite räddare än vanligt eller jag vet inte, kanske bara jag som inbillar mig.
Får se, kommer som sagt en bekant till min mor imorgon och tittar på den lite närmare.

Tack för svaren
Citera
2007-07-09, 23:13
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Annars har jag hört att djuret är gott.

Men kolla till den illakvickt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto