Gammal tråd men den behandlar precis det jag vill prata om.
Precis som TS och övriga skriver så rusar toleransen i höjden med raketfart. Jag har (miss)brukat denna medicin ett kortare tag och jag kan nu stoppa i mig hisnande mängder. Jag pratar om doser på 3000+mg(!!) för att uppnå den effekt jag kunde få av ca 800mg för bara ett par dagar sedan. Enda sättet är att avhållas sig drogen (ja det är en drog även om den inte blivit klassad ännu) i det som för mig är ca 3-4 dagar och sedan kan jag börja om igen. Detta är en dyr medicin både legalt och på den alternativa marknaden, vilket gör att det är i princip ekonomiskt omöjligt att hålla en sådan takt som jag för tillfället gör. Enda sättet skulle vara att hitta en läkare som skriver ut obegränsade mänger så man kan få dem gratis med högkostnadsskyddet och den läkaren är garanterat inte född ännu.
Jag instämmer alltså med att toleransen ökar lavinartat med preagbalin och att utsättningssymptomen kommer snabbt i och med en relativt kort halveringstiden. Det är med andra ord väldigt lätt att fastna i ett lyricamissbruk och jag rekomenderar det inte till någon. Att sluta med höga doser benso som jag gjort tidigare var en barnlek i jämförelse med AT:n på lyrica.

Att den inte är klassad ännu är för mig ett under. Jag menar att klassa cannabis tex och låta lyrican flöda är bara ett bevis på bristande kompetens på den instans som nu har ansvar för detta. För två år sedan åt 50 000+ svenskar lyrica och det lär inte ha minskat sedan dess då den fortfarande förskrivs friskt inom den psykiatriska vården.
Det skall bli intressant att se vad läkarkåren skall göra med alla sina lyricapatienter den dagen det blir klassat då de givetvis kommer att bli mycket mer restriktiva.
Till sist en fråga då;
Är det någon som har erfarenhet av detta och kan rekommendera något substitut (lagligt eller olagligt) som fungerar de dagar då jag jag måste avstå lyrica?
Kanske detta hade passat bättre i drogforumet men jag inbillar mig att jag kanske får färre men mer seriösa svar här.
Det var alles.
/Twopair