2007-07-09, 19:04
Medlem
Hej,

Jag upplever mycket god ångestdämpande och annan effekt av pregabalin (handelsnamn Lyrica, Pfizer). Problemet är att 50 mg blev 200 mg blev 300 mg blev 400 mg osv. Snart är jag uppe i maxdos 600 mg och kommer säkerligen även där att snart uppleva utebliven effekt. Om jag skulle alternativmedicinera med annan psykofarmaka (benso, antidepressiv medicin el. dyl.) "sålänge", hur lång tid skulle ni bedöma att det tar, innan jag åter har noll tolerans mot pregabalin? Jag står i planerna att lägga upp ett cyklingsschema eftersom jag uppskattar insättningen av läkemedlet så mycket.
Citera
2011-04-29, 14:29
Medlem
toleransen mot pregabalin försvinner snabbt. Tyvärr! Man blir lätt beroende av denna medicinen, den verkar väldigt bra mot ångest, men som sagt tolransen försvinner snabbt och du behöver mer och mer till slut. Ett rent helvete att sluta med denna medicinen, man får kraftiga biverkningar, tusen ggr högre ångest, rastlöshet, inte kunna visa sej bland folk mm. den borde narkotikaklassas!!!
Citera
2011-04-29, 14:30
Medlem
förresten är det någon som vet HUR man skriver EGNA inlägg här på sidan, jag kan bara svara på meddelanden, men jag vill kunna skriva egna inlägg! Tacksam för svar!!
Citera
2011-04-30, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misstripleD
toleransen mot pregabalin försvinner snabbt. Tyvärr! Man blir lätt beroende av denna medicinen, den verkar väldigt bra mot ångest, men som sagt tolransen försvinner snabbt och du behöver mer och mer till slut. Ett rent helvete att sluta med denna medicinen, man får kraftiga biverkningar, tusen ggr högre ångest, rastlöshet, inte kunna visa sej bland folk mm. den borde narkotikaklassas!!!

Läste här på Flashback att det är på g med en narkotikaklassning. Hörde av mig till läkemedelsverket men de har inte svarat.
Citera
2012-04-07, 09:37
Medlem
Twopairs avatar
Gammal tråd men den behandlar precis det jag vill prata om.
Precis som TS och övriga skriver så rusar toleransen i höjden med raketfart. Jag har (miss)brukat denna medicin ett kortare tag och jag kan nu stoppa i mig hisnande mängder. Jag pratar om doser på 3000+mg(!!) för att uppnå den effekt jag kunde få av ca 800mg för bara ett par dagar sedan. Enda sättet är att avhållas sig drogen (ja det är en drog även om den inte blivit klassad ännu) i det som för mig är ca 3-4 dagar och sedan kan jag börja om igen. Detta är en dyr medicin både legalt och på den alternativa marknaden, vilket gör att det är i princip ekonomiskt omöjligt att hålla en sådan takt som jag för tillfället gör. Enda sättet skulle vara att hitta en läkare som skriver ut obegränsade mänger så man kan få dem gratis med högkostnadsskyddet och den läkaren är garanterat inte född ännu.

Jag instämmer alltså med att toleransen ökar lavinartat med preagbalin och att utsättningssymptomen kommer snabbt i och med en relativt kort halveringstiden. Det är med andra ord väldigt lätt att fastna i ett lyricamissbruk och jag rekomenderar det inte till någon. Att sluta med höga doser benso som jag gjort tidigare var en barnlek i jämförelse med AT:n på lyrica.
Att den inte är klassad ännu är för mig ett under. Jag menar att klassa cannabis tex och låta lyrican flöda är bara ett bevis på bristande kompetens på den instans som nu har ansvar för detta. För två år sedan åt 50 000+ svenskar lyrica och det lär inte ha minskat sedan dess då den fortfarande förskrivs friskt inom den psykiatriska vården.
Det skall bli intressant att se vad läkarkåren skall göra med alla sina lyricapatienter den dagen det blir klassat då de givetvis kommer att bli mycket mer restriktiva.

Till sist en fråga då;

Är det någon som har erfarenhet av detta och kan rekommendera något substitut (lagligt eller olagligt) som fungerar de dagar då jag jag måste avstå lyrica?

Kanske detta hade passat bättre i drogforumet men jag inbillar mig att jag kanske får färre men mer seriösa svar här.

Det var alles.
/Twopair
Senast redigerad av Twopair 2012-04-07 kl. 09:53.
Citera
2012-04-07, 19:16
Medlem
Twopairs avatar
*bump*

Kan inte mod flytta denna tråd till "övriga droger" i drogsektionen så vi kanske kanske kan få lite mer svar!?

Jag menar att (miss)bruket av pregbalin aka lyrica är så stort att det bara måste finnas gott om mäniskor som har erfarenhet av detta och kan delge oss av eran kunskap angående toleransnivåns brutala ökande. Vad gör ni? Hur mycket tar ni? Hur klarar ni er då ni tar en paus från lyrican?

/Twopair *som har gift sig med lyrica och funderar på skilsmässa för gott*
Citera
2012-05-06, 20:11
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twopair
Är det någon som har erfarenhet av detta och kan rekommendera något substitut (lagligt eller olagligt) som fungerar de dagar då jag jag måste avstå lyrica?
/Twopair

Benso kan med fördel användas de dagar man inte tar Lyrica. Det har god effekt.

Men är man inte försiktig kan det ju bli så att man byter ett missbruk mot ett annat. Men så länge man bara tar benso någon gång ibland är risken liten.
Citera
2012-05-07, 01:38
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Tramadol i mindre doser hjälper mot atn väldigt bra.
Körde ett schema med typ tram tre dagar i veckan och sedan lyrica 4 dagar.
Men det slutade med kemiskt kaos i hjärnan efter bara någon vecka så jag slutade med det.
Tar nu regelbundet 150mg 2 ggr/dag och mår mycket bättre. Kryddar med tram någon gång i veckan och sen lite benso på det imellanåt.

Spännande att se hur jag mår om 1 år.

Lycka till!
Citera
2012-09-03, 15:44
Medlem
Hej alla älskare av lyrica
Min kompis son dog i dag av att ha använt lyrica, ge fan i det.
Vi är i sorg nu av att grabben använde den drog ni tycker är bra.
Vi ska begrava grabben om några veckor, lyrica är inte så coolt.
GE FAN I DROGEN LYRICA, ni gör bara era nära illa.
Håll er till nåt jordnära som haschis eller nåt annat bättre.
Jag hoppas med detta att jag får er som tänker använda detta Lyrica att tänka efter, vi måste begrava en sjysst kille som bara blev 19 år om ett tag, föräldrarna är uppslitna m.m. vi saknar honom oerhört.
Ge fan i lyrica !!!!!
Citera
2012-09-03, 16:29
Medlem
lithionits avatar
Förmodligen jobbigt om du inte trappar ned långsamt, att sätta ut antiepileptika (som lyrica är) snabbt ger risk för krampanfall. Men sluta nu, annars kommer det bli ännuvärre att sätta ut det.
Citera
2013-10-30, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twopair

Till sist en fråga då;

/Twopair

Jag röker lite brass i några dagar, alternativt subutex eller någon sorts benzo som gör att jag skiter i lyrica-suget.. Har inte testa än men kan tänka mig att lite vin skulle funka 2-3 glas per dag i 5-6 dagar sen kommer nog lyrican att kännas av igen..
Citera
2013-10-30, 06:07
Medlem
För mig tog det några dagar. Riktigt dålig medicin mot ångest om man brukar den varje dag. Riktig mardrömsabstinens fick jag när jag slutade med den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in