2007-07-09, 12:31
Medlem
Hej.

jag har problem med att starta upp min dator. Den star och hackar innan den ens kommit till Windows-sidan. Meddelandet jag far ar foljande:
"Following file is missing or corrupt: <Windows root>\system32\ntoskrnl.exe"

-- Jag har ingen CD for att ladda om hela systemet, och OM jag skulle gora det, kommer jag da att forlora alla mina dokument som lagrats sedan tidigare pa datorn?
-- Kan jag pa nagot satt ga forbi detta meddelande och ga vidare i uppstartandet av datorn?

jag vore mycket tacksam for hjalp. Som laget ar nu ar datorn helt last i detta initial-lage.

/Q.
Citera
2007-07-09, 12:56
Medlem
Zajins avatar
Utan en CD kan det vara svrt att komma vidare.

Om du kan f tag p en skiva med samma version av windows och sprk som du redan har kan du eventuellt reparera den skadade filen genom reparationskonsollen.

Fungerar inte det kan man gra en reparationsinstallation, den installerar om windows utan att ta bort dina filer.

Skulle ven den inte hjlpa r det tyvrr en ominstallation som gller och d frsvinner alla filer.
Citera
2007-07-09, 13:15
Medlem
Zajin, tack for din hjalp.

Ursakta om jag har lite fler fragor.
-- Jag undrar om reparationsinstallationen finns pa samma CD som ominstallationen (den som laddar pa systemet fran scratch), eller om de ligger pa olika media?
-- Du namner ocksa reparationskonsollen; finner jag aven denna pa samma CD som de andra ligger pa, eller finner jag den nagon annanstans?

Bussigt av dig att hjalpa.
/Q.
Citera
2007-07-09, 13:45
Medlem
Zajins avatar
Jopp dom ligger alla p samma skiva, allt krs via installationsprogrammet som krs om man bootar frn CDn

Info om reparationskonsollen:
http://support.microsoft.com/kb/314058

Lite om reparationsinstallation:
http://michaelstevenstech.com/XPrepairinstall.htm
Citera
2007-07-10, 07:53
Medlem
Zajin, aterigen tack for din hjalp. Jag ska skaffa CDn och om det uppstar nagra fler problem kanske jag kan aterkomma med fragor till dig?

Halsningar,
Q.
Citera
2007-07-10, 08:10
Medlem
Zajins avatar
Javisst, och skulle jag inte se att du skrivit s finns det nog mnga andra hjlpsamma personer hr ocks
Citera
2007-07-18, 07:34
Medlem
Nu har jag provat att reparera datorn. Utan framgang, ska tillaggas...

Handelseforloppet:
-- Setup Windows XP, press ENTER. Vilket jag gjorde.
-- Sedan valde jag att reparera (press R).
-- Datorn borjade kopiera filer, med undantag for foljande tre, som den inte kunde kopiera (da valde jag "Ga vidare" och dessa filer hoppades over): driver.cab, oembios.bin och den tredje filen; ir41_qcx.dll.
-- Darefter gick allt enligt planerna tills datorn bad om CDn "Service Pack 2". Jag satte in den, och meddelandet att datorn saknade filen asms (den kunde inte finna denna fil pa CDn) gjorde att installationen inte kunde ga vidare.
Sa nu sitter jag med en dator, som till halften(?) ar reparerad. Fast helt obrukbar forstas.
Vad gor jag nu? Ska jag prova reparationskonsollen istallet (alltsa att valja alternativet "Repair using Recovery Console, press R" i forsta laget)? Vad ar risken med detta? De filer ni namnt (jag ar mycket tacksam for er hjalp) har pa forumet, som beskriver satt att reparera uttrycker ganska klart att man inte ska valja detta alternativ.
Just nu ar jag "i limbo-lage". Mina tidigare filer finns ju dar nagonstans pa datorn, det galler bara att komma at dem med ett fungerande Windows-system.

Sa aterigen valkomnar jag all den hjalp ni kan erbjuda.

Tack,
Q.
Citera
2007-07-19, 19:33
Bannlyst
repig skiva? filerna kommer du t med en linux dist, tex knoppix som startas via CDrom,alt dvd+ngon ntfsreader. Ett tips bara s r det knappast ntoskrnl.exe som "saknas", nog ngot vrre s en ominstallatin av hela os't r nog att fredrra
Citera
2007-07-19, 20:57
Medlem
* Skaffa en win98-cd
* Starta frn cd, 'with cd-rom support'
* Tryck i xp-skivan nr du r inne i dos
* G in i d:\ och leta upp filerna
* Kopiera dem till rtt stlle i c:\
Citera
2007-07-19, 21:10
Medlem
Spikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbo
* Skaffa en win98-cd
* Starta frn cd, 'with cd-rom support'
* Tryck i xp-skivan nr du r inne i dos
* G in i d:\ och leta upp filerna
* Kopiera dem till rtt stlle i c:\

Detta borde ju rimligtvis fungera i terstllningskonsolen ocks, utan att starta med en 98-skiva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in