2010-10-25, 17:39
Medlem
Pontus900s avatar
Ett fritt levande medvetande som hokuspokus skapade allt.
Har väldigt svårt att tro att något sådant existerar
Citera
2010-10-25, 20:48
Medlem
Varifrån har du fått detta?

-Från Gud kanske.

Vad menar du med "Det" som du skriver i början av meningen?

Med "Det" så menar jag den obeskrivliga och överväldigande känslan, häpnaden som uppstår inom en människa när han ser en utav Guds skapelser som är bortom hans fantasi och drömmar. Han/hon vill bara ner på knäna och tacka Gud.

Det här med ödet är någonting ganska intressant. Ödet är någonting som uppenbarar sig för vissa människor när dem ligger och sover, vilket vittnar om att vårt liv är redan förutbestämt. Araberna säger här också att "Vårt liv, vårt öde är redan skrivet".
När Jesus bad till Gud om att få slippa sitt öde så hade han redan i sina drömmar sett vad han skulle komma att råka ut för. Och då tänker många här inne "Men då kunde han ha förhindrat korsfästningen av sig själv". Nej då, det spelar ingen roll vad man gör. Allt i ditt liv är redan skrivet.

Vad är det för mening med att se sitt liv, uppleva smärtan i drömmen. Vakna upp och skaka i hela kroppen. Jag antar att det inte blir lika smärtsam när man får uppleva samma sorts smärta en andra gång, eller?
Citera
2010-10-25, 21:43
Medlem
vitraevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkvader
Vad är gud

Ptjaa, vad gud är eller möjligtvis symboliserar är inte helt enkelt att svara på. Det finns en myriad av antaganden där ute, vissa mer rimliga än andra. Lutar för egen del åt att gud är en metafor för universum/materian och dess lagar.

Vid närmare granskning av exempelvis bibeln är det inte helt orimligt att massmördaren Jahve endast är olika naturfenomen som en rad författare valt att personifiera; översvämningar, torka, regn- och hagelstormar etc.

Ytterligare intressanta tankar om vad gud är kan hittas i gnostiska tolkningar. De skiljer sig ganska markant i jämförelse med de kristna. Målet för gnostikern är att, via andlig kunskap, nå själslig befrielse från ”guds” slaveri samt att nå själslig återförening med alltings ursprung. Vad kan då gud symbolisera?

När Eva och Adam nådde kunskap kastades de ut ur ”trädgården” och gud hade inte längre någon makt över deras själar. Undrar ni inte var uttrycket ”guds slavar” kommer ifrån?

Bilden klarnar en aning när man undersöker fler religioner med liknande inslag. Buddhism till exempel. Mål: Undgå världsligt lidande och reinkarnation/återfödelse samt uppnå nirvana. Själens totala frigörelse från reinkarnation (åter i köttet/materian).
Citera
2010-10-25, 23:07
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Du kan veta att du tror men inte att det du tror på (Gud) finns eller är sant. Det beror på att du inte kan få kunskap om något utanför värdlen och Gud måste vara utanför världen om det är han som skapade den. Gud måste ha funnits innan världen.
Du blottar flera fel i ditt inlägg:
1. Gud är inte en han. Gud är ett det.
2. Gud har inte skapat världen. Gud skapar världen.
3. Gud har alltid funnits. Världen har alltid funnits.
4. Världen blir till igenom Gud. Alltså är Gud lika gammal som världen.
5. Jag kan visst veta om det jag tror på är sant.
Citera
2010-10-25, 23:40
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag

Hur kan du hävda gnosticism?

Du tror att "gud" är ett det.
Du tror att "gud" skapar världen.
Du tror att "gud" alltid funnits och att världen alltid funnits (fast det har blivit vetenskapligt bevisat att så är inte fallet.)
Du tror att världen blir till igenom "gud".
Och återigen, hur kan du hävda gnosticism?
Citera
2010-10-26, 18:23
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:

1. Semantik, utan betydelse i sakfrågan. Jag har dessutom tidigare beskrivit Gud som ren ande.
2. Huruvida skapelsen är avslutad saknar också betydelse i sakfrågan.
3. Gud måste nödvändigtvis finnas i det ögonblick han börjar sin skapelse. Detta är i själva verket ett av de tidigaste Gudsbevisen (se Aristoteles "Den förste röraren")
4. Nonsens, typ: Mitt barn blev till genom mig, alltså är jag lika gammal som mitt barn.
5. Inte om du med "veta" avser kunskap.
"Jag vet att en sten faller nedåt. Hur vet du? Jag har testat". Detta är kunskap.
"Jag vet att människan kommer att landa på Mars. Hur vet du? Jag följer rymdforskningen och känner mig helt övertygad". Detta är inte kunskap
Citera
2010-10-26, 18:41
Medlem
Thundercraps avatar
Gud är allt och alla
Citera
2010-10-26, 22:18
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thundercrap
Gud är allt och alla

Vad får dig att tro det?
Citera
2010-10-26, 22:35
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
4. Nonsens, typ: Mitt barn blev till genom mig, alltså är jag lika gammal som mitt barn.
Du måste skilja på skapa och födelse.

Men jag ser också att du inte förstår VAD Gud är.
En process är lika gammal som den produkt den åstadkommer.

Om du häller blå färg i gul färg så blir det grön färg. Det som gör att det blir grön färg är lika gammalt som den gröna färgen. Hälls ingen blå färg i den gula färgen finns det inget som åstadkommer grön färg.

.
Citera
2010-10-27, 00:04
Medlem
ceterus avatar
Citat:

Om du häller blå färg i gul färg så blir det grön färg. Det som gör att det blir grön färg är lika gammalt som den gröna färgen. Hälls ingen blå färg i den gula färgen finns det inget som åstadkommer grön färg.

.

Logical fallacy is a logical fallacy.
Senast redigerad av ceteru 2010-10-27 kl. 00:06. Anledning: rättning
Citera
2010-10-27, 00:08
Bannlyst
En person som skapat oss.
Citera
2010-10-27, 00:42
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:

.

Se mitt första inlägg: Gud är ren ande. Detta enligt mig och enligt bibeln. Om du nu hävdar att Gud är en process så kräver det Någon form av belägg eller logiskt resonemang.
Enligt gängse språkbruk var jag del av skapandet av min dotter, startade processen, vilken avslutades med hennes födelse.
Gud måste ha funnits för att kunna starta den process du tänker på. Läs detta angående vad som kommer först.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cosmological_argument
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in