Citat:
Du hade kunnat vara lite mer trevlig. Just sayin.
Veritas har jag hört, och känner till ordspråket som sådant om än inte på latin.
Man kan nog tolka det på lite olika sätt, men de religiösa skulle väl mena någonting i stil med insikt om 'sanningen' (om just deras religion/gud) är en frigörande känsla. Någonting som verkar rätt märkligt för mig, då den där guden hade en hel del märkliga regler som förväntas efterlevas av dennes följare vilka inte är direkt 'frihetliga' för att uttrycka mig milt.
I sekulär kontext hade jag tolkat det som att sanningen frigör en från mentala fängelser av olika slag, som begränsar en, även om jag tror att meningen främst används i just en religiös kontext.
Citat:
Jag förstår att du inte tror på något så dumt som "en magisk rymdtrollkarl".
Att du definierat Sanningen som sådan och Tror att det är denna definition andra förespråkar..,
Det är en skymf och ett hån mot både ditt eget men också andras intellekt. Tror du att andra är lika dumma som du?
Att du definierat Sanningen som sådan och Tror att det är denna definition andra förespråkar..,
Det är en skymf och ett hån mot både ditt eget men också andras intellekt. Tror du att andra är lika dumma som du?
Nu har jag ju UTTRYCKLIGEN sagt vad jag tror att religiösa menar med gud, vilket INTE är magisk rymdtrollkarl, så uppenbarligen tror jag inte att ni förespråkar denna definition, ELLER HUR!?
Upphör med att vara ohederlig är du snäll.
Det är så klart ett hån, ett medvetet hån. Tycker religion förtjänas att hånas, om du nu inte noterat det redan. Det är verkligen jättesvårt att låta bli ibland, det kräver en viljestyrka större än den jag besitter.
Citat:
Istället för att försöka förstå andra människors tankar kan du kanske tänkas utveckla egna?
Att andra har fel gör inte alls att du har rätt. Tvärtom visar det endast att de vågat tänka fel och du inte alls.
Att andra har fel gör inte alls att du har rätt. Tvärtom visar det endast att de vågat tänka fel och du inte alls.
Kanske gick detta förbi dig, men jag började med att beskriva hur jag uppfattar den religiösas tolkning av vad gud innebär, och sedan gav jag min egen något humoristiska tolkning av vad gud innebär.
Detta betyder att jag "både" försökte förstå andra människors tankar, såväl som utvecklade egna.
Du bör nog i högre grad försöka att förstå just andra människors tankar, det verkar finnas en del svårigheter på detta område.
Citat:
Försök förstå Gud istället för att peka ut brister i andras tankar om Honom.
Haha, så nu har "Sanningen" ett maskulint pronomen också, 'Honom'?
Kan du förstå att människor som jag, som inte blev indoktrinerad i denna egendomliga världsåskådning som barn, MÖJLIGEN kan få uppfattningen att ni religiösa tänker på en "VARELSE" av något slag snarare än ett "KONCEPT" så som 'Sanning' när ni beskriver detta i termer som "Honom"...?
Kan du förstå det?
Brukar du använda pronomen för 'sanningen' även i sekulär kontext, eller vad?
Citat:
Det jag ville få sagt är att Sanningen inte är något som begrips av oss människor.
Våra sinnen är fast i verkligheten och kan inte uppfatta de bakomliggande metafysiska orsakerna.
Om du klickat på länken -läst och sedan tänkt en sekund så skulle du nog förstå.. hoppas jag.
Våra sinnen är fast i verkligheten och kan inte uppfatta de bakomliggande metafysiska orsakerna.
Om du klickat på länken -läst och sedan tänkt en sekund så skulle du nog förstå.. hoppas jag.
Ehm, okej. Det finns ganska många sanningar jag tycker är ganska lätta att förstå, men alla är vi olika...
Självklart är vi fast i verkligheten, och då vi inte kan uppfatta 'de bakomliggande metafysiska orsakerna' behöver vi kanske inte fantisera fram vad de bakomliggande metafysiska orsakerna är, eller hur?
Du inser inte själv den logiska motsägelsen mellan den meningen och dina egna ställningstaganden kring vad du tror dig 'Veta' (med stor bokstav
), eller hur...?Det var en ganska lång artikel som berörde mängder av helt olika teorier inom olika ämnesområden kopplade till "sanning". Jag tänker inte läsa igenom hela, så du får åtminstone specificera vilken eller vilka delar du tycker är relevanta.
Eller så kan du "tänka själv" och framföra dina "egna tankar"...
Bara en tanke.
Citat:
Bla bla bla. Dina antaganden är inget värda för någon som vet bättre.
Tror du att det är en slump att civilisationen utgick från norra vändkretsen?
Har du läst astronomi-historia eller killgissar du?
Tror du att det är en slump att civilisationen utgick från norra vändkretsen?
Har du läst astronomi-historia eller killgissar du?
Dina antaganden, inklusive det icke demonstrerade påståendet att det är 'vetskap', är inte värda någonting heller skall du veta.
Nope, tror inte att det var en slump. Har detta någonting att göra med detta ämne...?
Jag har läst mycket om astronomi och dess historia, men om du frågar om jag läst det som ämne inom akademien så är svaret nej. Sedan så utgick jag ifrån minnet, så det finns absolut rum för felmarginal. Var det någonting speciellt du invände dig mot eller vad?
Citat:
Att vissa ville tro att jorden var platt är en sak, men vi har vetat mer än du tror längre än du tror.
Som vadå?
Citat:
Om kunskap "byggs upp nedifrån" hur fan kan man då bortse från grunden och fundamentet om man vill bygga vidare?
Att vi har mer detaljkunskaper är inget att tveka om, men det viktiga är det Fundamentala.
Att vi har mer detaljkunskaper är inget att tveka om, men det viktiga är det Fundamentala.
Instämmer till fullo. Fundamentet för kunskap är emellertid logik, och de (deskriptiva) lagar som utgör grunden för logik. Utan dessa antaganden kan du per definition omöjligen veta någonting om någonting. Sedan följer epistemologi, och så bygger man uppåt därifrån.
Religion har absolut spelat sin roll vad gäller kulturell utveckling, men vad gäller kunskapsutveckling är det varken ett fundament eller ens någonting positivt, bara fria fantasier, kvarlevor från en primitivare tid tack vare de där hoten om evig tortyr för den som vågar tänka utanför dessa ramar.
Veritas vos Liberabit!
Citat:
Jag tycker det verkar som att det är du som smetar en massa personliga egenskaper på Gud.. lägg av
Nej...? Hittar ingenting sådant i min text överhuvudtaget.
Bibeln däremot lägger MÄNGDER av personliga och mänskliga egenskaper på gud HELA TIDEN, vilket jag skulle tro är skälet till att din högst personliga tolkning av vad gud innebär minst sagt är en ytterlighet som egentligen inte alls passar in på någon av de abrahamiska religionerna annat än symboliskt.
Jag tror att min beskrivning av den monoteistiska guden som en entitet med vilja och moraliska uppfattningar är en ganska välvillig beskrivning som de flesta gudstroende hade godtagit även om du nu inte gör det, och som är väldigt mycket mer konsekvent med bibeln eller koranen än vad din symboliska nytolkning är.
Skulle du förresten ens säga att du är kristen, eller istället någon slags teist som inte följer traditionella religioner?
Jag har trots allt samtalat, diskuterat och debatterat med EXTREMT många religiösa under årtionden, och även om många av dessa säkert skulle gilla din sammankoppling med 'sanningen', så hade de ÄNDÅ godtagit min välvilliga beskrivning ovan av den monoteistiska guden som du helt verkar förkasta. Många av dessa hade garanterat betraktat dig som en apostat, som inte på något sätt är kristen, så därför undrar jag om du själv betraktar dig som kristen, eller någonting annat.