2019-04-04, 13:58
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Sluta svamla och stanna upp en sekund. Har du hört uttrycket "Veritas vos Liberabit".
Vad betyder Veritas? Vad menas med uttrycket?

Ja jag Tror, men i detta fall Vet jag.

Du hade kunnat vara lite mer trevlig. Just sayin.

Veritas har jag hört, och känner till ordspråket som sådant om än inte på latin.

Man kan nog tolka det på lite olika sätt, men de religiösa skulle väl mena någonting i stil med insikt om 'sanningen' (om just deras religion/gud) är en frigörande känsla. Någonting som verkar rätt märkligt för mig, då den där guden hade en hel del märkliga regler som förväntas efterlevas av dennes följare vilka inte är direkt 'frihetliga' för att uttrycka mig milt.

I sekulär kontext hade jag tolkat det som att sanningen frigör en från mentala fängelser av olika slag, som begränsar en, även om jag tror att meningen främst används i just en religiös kontext.

Citat:
Jag förstår att du inte tror på något så dumt som "en magisk rymdtrollkarl".
Att du definierat Sanningen som sådan och Tror att det är denna definition andra förespråkar..,
Det är en skymf och ett hån mot både ditt eget men också andras intellekt. Tror du att andra är lika dumma som du?

Nu har jag ju UTTRYCKLIGEN sagt vad jag tror att religiösa menar med gud, vilket INTE är magisk rymdtrollkarl, så uppenbarligen tror jag inte att ni förespråkar denna definition, ELLER HUR!?
Upphör med att vara ohederlig är du snäll.

Det är så klart ett hån, ett medvetet hån. Tycker religion förtjänas att hånas, om du nu inte noterat det redan. Det är verkligen jättesvårt att låta bli ibland, det kräver en viljestyrka större än den jag besitter.

Citat:
Istället för att försöka förstå andra människors tankar kan du kanske tänkas utveckla egna?
Att andra har fel gör inte alls att du har rätt. Tvärtom visar det endast att de vågat tänka fel och du inte alls.

Kanske gick detta förbi dig, men jag började med att beskriva hur jag uppfattar den religiösas tolkning av vad gud innebär, och sedan gav jag min egen något humoristiska tolkning av vad gud innebär.
Detta betyder att jag "både" försökte förstå andra människors tankar, såväl som utvecklade egna.
Du bör nog i högre grad försöka att förstå just andra människors tankar, det verkar finnas en del svårigheter på detta område.

Citat:
Försök förstå Gud istället för att peka ut brister i andras tankar om Honom.

Haha, så nu har "Sanningen" ett maskulint pronomen också, 'Honom'?

Kan du förstå att människor som jag, som inte blev indoktrinerad i denna egendomliga världsåskådning som barn, MÖJLIGEN kan få uppfattningen att ni religiösa tänker på en "VARELSE" av något slag snarare än ett "KONCEPT" så som 'Sanning' när ni beskriver detta i termer som "Honom"...?

Kan du förstå det?
Brukar du använda pronomen för 'sanningen' även i sekulär kontext, eller vad?

Citat:
Det jag ville få sagt är att Sanningen inte är något som begrips av oss människor.
Våra sinnen är fast i verkligheten och kan inte uppfatta de bakomliggande metafysiska orsakerna.
Om du klickat på länken -läst och sedan tänkt en sekund så skulle du nog förstå.. hoppas jag.

Ehm, okej. Det finns ganska många sanningar jag tycker är ganska lätta att förstå, men alla är vi olika...
Självklart är vi fast i verkligheten, och då vi inte kan uppfatta 'de bakomliggande metafysiska orsakerna' behöver vi kanske inte fantisera fram vad de bakomliggande metafysiska orsakerna är, eller hur?

Du inser inte själv den logiska motsägelsen mellan den meningen och dina egna ställningstaganden kring vad du tror dig 'Veta' (med stor bokstav ), eller hur...?

Det var en ganska lång artikel som berörde mängder av helt olika teorier inom olika ämnesområden kopplade till "sanning". Jag tänker inte läsa igenom hela, så du får åtminstone specificera vilken eller vilka delar du tycker är relevanta.
Eller så kan du "tänka själv" och framföra dina "egna tankar"...

Bara en tanke.

Citat:
Bla bla bla. Dina antaganden är inget värda för någon som vet bättre.
Tror du att det är en slump att civilisationen utgick från norra vändkretsen?
Har du läst astronomi-historia eller killgissar du?

Dina antaganden, inklusive det icke demonstrerade påståendet att det är 'vetskap', är inte värda någonting heller skall du veta.

Nope, tror inte att det var en slump. Har detta någonting att göra med detta ämne...?

Jag har läst mycket om astronomi och dess historia, men om du frågar om jag läst det som ämne inom akademien så är svaret nej. Sedan så utgick jag ifrån minnet, så det finns absolut rum för felmarginal. Var det någonting speciellt du invände dig mot eller vad?

Citat:
Att vissa ville tro att jorden var platt är en sak, men vi har vetat mer än du tror längre än du tror.

Som vadå?

Citat:
Om kunskap "byggs upp nedifrån" hur fan kan man då bortse från grunden och fundamentet om man vill bygga vidare?
Att vi har mer detaljkunskaper är inget att tveka om, men det viktiga är det Fundamentala.

Instämmer till fullo. Fundamentet för kunskap är emellertid logik, och de (deskriptiva) lagar som utgör grunden för logik. Utan dessa antaganden kan du per definition omöjligen veta någonting om någonting. Sedan följer epistemologi, och så bygger man uppåt därifrån.
Religion har absolut spelat sin roll vad gäller kulturell utveckling, men vad gäller kunskapsutveckling är det varken ett fundament eller ens någonting positivt, bara fria fantasier, kvarlevor från en primitivare tid tack vare de där hoten om evig tortyr för den som vågar tänka utanför dessa ramar.
Veritas vos Liberabit!

Citat:
Jag tycker det verkar som att det är du som smetar en massa personliga egenskaper på Gud.. lägg av

Nej...? Hittar ingenting sådant i min text överhuvudtaget.

Bibeln däremot lägger MÄNGDER av personliga och mänskliga egenskaper på gud HELA TIDEN, vilket jag skulle tro är skälet till att din högst personliga tolkning av vad gud innebär minst sagt är en ytterlighet som egentligen inte alls passar in på någon av de abrahamiska religionerna annat än symboliskt.

Jag tror att min beskrivning av den monoteistiska guden som en entitet med vilja och moraliska uppfattningar är en ganska välvillig beskrivning som de flesta gudstroende hade godtagit även om du nu inte gör det, och som är väldigt mycket mer konsekvent med bibeln eller koranen än vad din symboliska nytolkning är.

Skulle du förresten ens säga att du är kristen, eller istället någon slags teist som inte följer traditionella religioner?
Jag har trots allt samtalat, diskuterat och debatterat med EXTREMT många religiösa under årtionden, och även om många av dessa säkert skulle gilla din sammankoppling med 'sanningen', så hade de ÄNDÅ godtagit min välvilliga beskrivning ovan av den monoteistiska guden som du helt verkar förkasta. Många av dessa hade garanterat betraktat dig som en apostat, som inte på något sätt är kristen, så därför undrar jag om du själv betraktar dig som kristen, eller någonting annat.
Citera
2019-04-04, 13:59
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
De har då definitivt filosoferats fram innan de ansetts faktiska, ja innan de talades om alls till och med.

Man kan väl inte tala om något som inte tänkts heller...

fast att något blir faktiskt i någons medvetande, begreppsvärld och vokabulär, betyder ju per automatik inte att detta inte existerade innan,

en hel del filosofi och tänkande handlar ju mycket om att upptäcka/bli medveten om sådant som redan existerar,
inte nödvändigtvis uppfinna
Citera
2019-04-04, 17:39
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Alltså är 'gud' definierat som ett "argument from ignorance"?
Mja. Det är väl mer ignorant att ljuga och påstå att det är en skäggig gubbe på en tron i himlen som har en son. Att Gud är ett mysterium som vi inte kan förstå är väl ödmjukt och sanningen.
Gud är sanningen,,, som är att vi inte känner Gud.
Om alla skulle ha den hållningen, så skulle vi kunna ha intressanta samtal utan att bli arga.

Och just det står det i Bibeln. Var ödmjuk. Ingen känner Gud.
Tro inte på sagor, som bara skapar osämja. Ha ett sund förnuft.
Senast redigerad av Talking-Donkey 2019-04-04 kl. 17:44.
Citera
2019-04-04, 17:49
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Alltså är 'gud' definierat som ett "argument from ignorance"?
Men du bör också kommentera det jag sa att Gud verkar betyda `anda´.
En känsla, som kärlek.
Världens anda är rädsla stolthet kåthet girighet mm. OCH LÖGNEN!
Satan är världens anda.

Gud är kärlekens och självuppoffringens anda. OCH SANNINGEN!
Senast redigerad av Talking-Donkey 2019-04-04 kl. 17:52.
Citera
2019-04-04, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Men du bör också kommentera det jag sa att Gud verkar betyda `anda´.
En känsla, som kärlek.
Världens anda är rädsla stolthet kåthet girighet mm. OCH LÖGNEN!
Satan är världens anda.

Gud är kärlekens och självuppoffringens anda. OCH SANNINGEN!
Hur bekämpar man LÖGNEN då??Genom att låta den härja fritt?
Kärlek och uppoffring i all ära men att avslöja religionernas toxiska kärna bör enligt mej ske med jävligt Tuff Kärlek dvs att styka lögnen medhårs så hårt att huvudsvålen blänker fram!
Tror tom den eventuella Guden skulle bli skitglad!
Citera
2019-04-04, 20:02
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Hur bekämpar man LÖGNEN då??Genom att låta den härja fritt?
Kärlek och uppoffring i all ära men att avslöja religionernas toxiska kärna bör enligt mej ske med jävligt !
Jag har funderat mycket på det, hur man bekämpar lögnerna?
Jag har undrat över varför prästerna och pastorerna står där och ljuger för?
Varför ljuger alla politiker för? Varför försöker ingen rakt av säga sanningen?

Jag tror det är för att sanningen inte hjälper någon som inte vill ha den.
Om en präst säger sanningen, att det är en själv som måste frälsa världen, då går folk bara till en annan Kyrka.

Om en politiker säger sanningen, att det är din egen lathet och girighet som är kärnan till världens problem, då väljer folk en annan ledare.

Kanske bästa sättet är att låta folk lära sig av erfarenhet. Man måste kanske bli fet och få tandvärk innan man lär sig att leva utan socker.

Man måste ha levt lögnen innan man kan älska sanningen.

Man måste kanske vara en dåraktig Farisee innan man kan älska Kristus.

Så systemet som dom "upplysta" använder för att försöka hålla sig själva kvar på toppen av pyramiden är att ge folk vad dom kräver. LÖGNER. Men dom försöker mata oss med så mycket symbolism dom kan för att folk ska ha större chans att komma på sig själva med skägget i brevlådan och bättra sig.

En mycket populär Amerikansk Pastor sa till mig, det du gör är kanske bra, men tänk på att tiden kanske inte är rätt och du är kanske inte rätt man att göra det goda du gör.
Senast redigerad av Talking-Donkey 2019-04-04 kl. 20:08.
Citera
2019-04-04, 20:16
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Du hade kunnat vara lite mer trevlig. Just sayin.
Jag är inte så mycket för bekvämligheter, uppskattar provokation mer.

Citat:
Veritas har jag hört, och känner till ordspråket som sådant om än inte på latin.
Veritas = Bevisning av Sanningen = Guds uppenbarelse.

Jämför frasen med kristendomens syn på 'den yttersta dagen', alltså då Gud/Sanningen tar över världen.

Citat:
Man kan nog tolka det på lite olika sätt, men de religiösa skulle väl mena någonting i stil med insikt om 'sanningen' (om just deras religion/gud) är en frigörande känsla. Någonting som verkar rätt märkligt för mig, då den där guden hade en hel del märkliga regler som förväntas efterlevas av dennes följare vilka inte är direkt 'frihetliga' för att uttrycka mig milt.

I sekulär kontext hade jag tolkat det som att sanningen frigör en från mentala fängelser av olika slag, som begränsar en, även om jag tror att meningen främst används i just en religiös kontext.

Nu har jag ju UTTRYCKLIGEN sagt vad jag tror att religiösa menar med gud, vilket INTE är magisk rymdtrollkarl, så uppenbarligen tror jag inte att ni förespråkar denna definition, ELLER HUR!?
Upphör med att vara ohederlig är du snäll.

Det är så klart ett hån, ett medvetet hån. Tycker religion förtjänas att hånas, om du nu inte noterat det redan. Det är verkligen jättesvårt att låta bli ibland, det kräver en viljestyrka större än den jag besitter.
Som sagt, läs bibeln om du vill uttala dig om kristendomen. Gud har givit människan Friheten, att synda om hon vill.

Att du hånar dem du inte förstår hånar egentligen ingen annan än dig själv.
Troende anser sig nog inte hånade av ditt oförstånd.
Citat:
Kanske gick detta förbi dig, men jag började med att beskriva hur jag uppfattar den religiösas tolkning av vad gud innebär, och sedan gav jag min egen något humoristiska tolkning av vad gud innebär.
Detta betyder att jag "både" försökte förstå andra människors tankar, såväl som utvecklade egna.
Du bör nog i högre grad försöka att förstå just andra människors tankar, det verkar finnas en del svårigheter på detta område.
Det mesta jag talar om går förbi dig, tyvärr.

Du har varken sökt förstå andra människor eller begreppet "Gud". Du har försökt håna dem.
Jag har inte så stora problem att förstå andra människors tankar, ofta verkar jag förstå dessa bättre än dem själva.
Citat:
Haha, så nu har "Sanningen" ett maskulint pronomen också, 'Honom'?
Nu förstår jag att du nog inte kommer att greppa detta.. Men Ja, "Gud" är maskulin.
Detta för att Gud är 1, som är ett udda positivt heltal. Positivt=maskulint.

Citat:
Kan du förstå att människor som jag, som inte blev indoktrinerad i denna egendomliga världsåskådning som barn, MÖJLIGEN kan få uppfattningen att ni religiösa tänker på en "VARELSE" av något slag snarare än ett "KONCEPT" så som 'Sanning' när ni beskriver detta i termer som "Honom"...?
Jo, jag förstår att du inte förstår och har svårt för att svälja andras gudsbild, det är inget konstigt.
Kan du förstå att mina föräldrar är ateister?
Akademiker och företagare, som anser att jag spenderar för mycket tid på andeundersökningar och för lite tid på mitt företagande.

Jag har på senare tid blivit vad du kallar "religiös", just för att jag ifrågasatt religionen och slutligen kommit till insikt.

Jag lever allt som oftast i Verkligheten. Men ibland försöker jag söka Sanningen istället.

Citat:
Kan du förstå det?
Brukar du använda pronomen för 'sanningen' även i sekulär kontext, eller vad?
... Ja, ibland kallar jag sanningen för Den. Den sanningen. Men alla sanningar tillsammans (SanningenEN) är 1 = maskulin.
Citat:
Ehm, okej. Det finns ganska många sanningar jag tycker är ganska lätta att förstå, men alla är vi olika...
Självklart är vi fast i verkligheten, och då vi inte kan uppfatta 'de bakomliggande metafysiska orsakerna' behöver vi kanske inte fantisera fram vad de bakomliggande metafysiska orsakerna är, eller hur?
Jo, men SanningEN är omöjlig att förstå. Förstår du det?
Varför skulle vi inte söka upptäcka de bakomliggande orsakerna?
Om alla tänkt som så, då hade vetenskapen stått still.
"Varför söka vidare, vi vet ju redan att 'hälsosam' är att vara 'vid sunda vätskor'?"

Citat:
Du inser inte själv den logiska motsägelsen mellan den meningen och dina egna ställningstaganden kring vad du tror dig 'Veta' (med stor bokstav ), eller hur...?

Det var en ganska lång artikel som berörde mängder av helt olika teorier inom olika ämnesområden kopplade till "sanning". Jag tänker inte läsa igenom hela, så du får åtminstone specificera vilken eller vilka delar du tycker är relevanta.
Eller så kan du "tänka själv" och framföra dina "egna tankar"...

Bara en tanke.

Dina antaganden, inklusive det icke demonstrerade påståendet att det är 'vetskap', är inte värda någonting heller skall du veta.

Nope, tror inte att det var en slump. Har detta någonting att göra med detta ämne...?

Jag har läst mycket om astronomi och dess historia, men om du frågar om jag läst det som ämne inom akademien så är svaret nej. Sedan så utgick jag ifrån minnet, så det finns absolut rum för felmarginal. Var det någonting speciellt du invände dig mot eller vad?

Som vadå?

Instämmer till fullo. Fundamentet för kunskap är emellertid logik, och de (deskriptiva) lagar som utgör grunden för logik. Utan dessa antaganden kan du per definition omöjligen veta någonting om någonting. Sedan följer epistemologi, och så bygger man uppåt därifrån.
Religion har absolut spelat sin roll vad gäller kulturell utveckling, men vad gäller kunskapsutveckling är det varken ett fundament eller ens någonting positivt, bara fria fantasier, kvarlevor från en primitivare tid tack vare de där hoten om evig tortyr för den som vågar tänka utanför dessa ramar.
Veritas vos Liberabit!

Nej...? Hittar ingenting sådant i min text överhuvudtaget.

Bibeln däremot lägger MÄNGDER av personliga och mänskliga egenskaper på gud HELA TIDEN, vilket jag skulle tro är skälet till att din högst personliga tolkning av vad gud innebär minst sagt är en ytterlighet som egentligen inte alls passar in på någon av de abrahamiska religionerna annat än symboliskt.

Jag tror att min beskrivning av den monoteistiska guden som en entitet med vilja och moraliska uppfattningar är en ganska välvillig beskrivning som de flesta gudstroende hade godtagit även om du nu inte gör det, och som är väldigt mycket mer konsekvent med bibeln eller koranen än vad din symboliska nytolkning är.

Skulle du förresten ens säga att du är kristen, eller istället någon slags teist som inte följer traditionella religioner?
Jag har trots allt samtalat, diskuterat och debatterat med EXTREMT många religiösa under årtionden, och även om många av dessa säkert skulle gilla din sammankoppling med 'sanningen', så hade de ÄNDÅ godtagit min välvilliga beskrivning ovan av den monoteistiska guden som du helt verkar förkasta. Många av dessa hade garanterat betraktat dig som en apostat, som inte på något sätt är kristen, så därför undrar jag om du själv betraktar dig som kristen, eller någonting annat.
Bla bla bla. En vägg av okunskap och oförståelse.. Jag skall försöka svara på alla dina funderingar lite kort.
Gå tillbaka och läs inlägget du svarar på mer noggrant också, du har missförstått väldigt mycket. Ta dig Tid.

Om du är intresserad av att veta vad jag menar när jag säger "Sanningen", varför då inte ta reda på vad ordet betyder?
Det kan du väl göra själv?

Varför tror du att bibeln skall tolkas bokstavligt? Den ÄR symbolisk.

Människan har vetat om att vår planet är rund och cirkulerar runt solen i tusentals år.
Det är just för att vi inte har respekt för forntidens vetskap som vi bortser från detta.
De flesta planeter i solsystemet och till och med vissa kometer har beskrivits tusentals år tillbaka.
I det gamla Egypten räknade man en cirkel ha 365 grader, då med anledning av solårets antal dagar.
Man valde att bygga pyramiderna (även i asien och amerika) där jordens elektromagnetiska fält och solens zenit är "rätt".
Det har endast varit hedningar (obildade patrask) som trott annorlunda.

För att kalla sig kristen så bör man Tro att: Jesus Kristus var/är i direkt förbund med Gud och människornas frälsare.
Som jag ser det är "Jesus"=Ljus/Ren Logos (Förnuft) och "Kristus"=Kropp, "Gud"=Sanningen.
Alltså, Ett rent/sant Förnuft (komplett logik) leder direkt till Sanningen och frälser oss.
Låter det helknäppt tycker du?

Jag tror att de flesta kristna skulle kalla mig för satanist, men det rör mig inte i ryggen - jag tillhör ingen kyrka.
Mina skrifter är Alla skrifter. Jag värdesätter Sanningen.

Jag dyrkar Sanningen, Kunskapen och det Sunda Förnuftet.
Visst tycker jag också att de flesta religiösa är väldigt lost, men ateisterna anser jag helt lost.
Om jag skulle erkänna någon annan frälsare än det Sunda Förnuftet så är det Kunskapen och Medvetenheten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hermes_Trismegistus (Hellenistiska Akademiens Gud, far till Sofia (Vetenskapen)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sofia_(visdom)
Religiösa är nog inte så oförståndiga som du Tror, de har nog bara förstått något du inte sett.
Teologi är svårt, inget för de som inte vill lära sig förstå att tolka. Men, Veritas vos Liberabit!

Jag blev trött på att leva i lögn, okunskap och oförståelse. Lärde leva med Sanningen istället.
Senast redigerad av negergubbe 2019-04-04 kl. 21:05.
Citera
2019-04-04, 20:18
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
fast att något blir faktiskt i någons medvetande, begreppsvärld och vokabulär, betyder ju per automatik inte att detta inte existerade innan,

en hel del filosofi och tänkande handlar ju mycket om att upptäcka/bli medveten om sådant som redan existerar,
inte nödvändigtvis uppfinna
UppFINNA, alltså Hitta. Det heter Inte uppskapa.
Vi uppTäcker (avtäcker) sanningen, vi skapar den inte utan grund.
Senast redigerad av negergubbe 2019-04-04 kl. 20:36.
Citera
2019-04-04, 20:24
Medlem
Citat:
Människan har hittat på "Gud" för att kunna söka Sanningen om henne själv och om Världen. Veritas vos Liberabit

Osäkerhet.
Citera
2019-04-04, 20:36
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Osäkerhet.
Ja, vi är födda nakna och osäkra. Eller vad menar du?
Citera
2019-04-04, 21:15
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
UppFINNA, alltså Hitta. Det heter Inte uppskapa.
Vi uppTäcker (avtäcker) sanningen, vi skapar den inte utan grund.

så är det..
Citera
2019-04-04, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag har funderat mycket på det, hur man bekämpar lögnerna?
Jag har undrat över varför prästerna och pastorerna står där och ljuger för?
Varför ljuger alla politiker för? Varför försöker ingen rakt av säga sanningen?

Jag tror det är för att sanningen inte hjälper någon som inte vill ha den.
Om en präst säger sanningen, att det är en själv som måste frälsa världen, då går folk bara till en annan Kyrka.

Om en politiker säger sanningen, att det är din egen lathet och girighet som är kärnan till världens problem, då väljer folk en annan ledare.

Kanske bästa sättet är att låta folk lära sig av erfarenhet. Man måste kanske bli fet och få tandvärk innan man lär sig att leva utan socker.

Man måste ha levt lögnen innan man kan älska sanningen.

Man måste kanske vara en dåraktig Farisee innan man kan älska Kristus.

Så systemet som dom "upplysta" använder för att försöka hålla sig själva kvar på toppen av pyramiden är att ge folk vad dom kräver. LÖGNER. Men dom försöker mata oss med så mycket symbolism dom kan för att folk ska ha större chans att komma på sig själva med skägget i brevlådan och bättra sig.

En mycket populär Amerikansk Pastor sa till mig, det du gör är kanske bra, men tänk på att tiden kanske inte är rätt och du är kanske inte rätt man att göra det goda du gör.
Pastorn ville förminska dig och tom antyda att du är född i fel tid och är fel man! Han hatar om du litar på dej själv, dina sinnen, ditt förstånd och kapacitet.
Men han minsann kan tyda tiden och guden!
Han idiotförklarar dig därmed helt iom han anser att Du inte ens är i stånd att läsa och dra slutsatser av Bibeln själv!

En socker/heroin osv beroende kan komma till insikt över sanna naturen om sitt beroende men ledarna för religionerna har får Aldrig sjukdomsinsikt nog för att inse sanningen om sig själva. Belöningarna är för stora, konsekvenserna minimala pga följarnas, gemene mans dåliga kunskaper och insikt om religionernas toxiska natur.

Dom har kapat Gud och ställt sig själva i han ställe el är gudens utvalda budbärare. Den megalomanin är omöjlig att bota anser jag
Men vanligt folk skaffar sig mer och mer kunskap och börjar genomskåda cirkusen. Omständigheterna kan också driva oss till katastrofer och krig och iom detta ett uppsving av verklighetsförankring.

Men här och nu, vad kan vi annat än att avslöja lögnerna närhelst vi ser dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in