Sockerkakssmet! mmmmm! Men som sagt, det räcker med det som blir över när man bakar. Bulldeg med smör och kardemumma (alltså en ogräddad bulle) är också gott. Pepparkaksdeg har jag växt ifrån, men när man var liten var det ju en hit.
Det är farligt med kaksmet har man börjat äta lite så kan snart nästan allting gå åt. Bakar man en kaka så räcker den ju mycket längre. Jag har till slut börjat lära mig det där med att jag inte ska äta smeten men jag brukar ända spara lite efter att jag satt kakan i ugnen.
125 g margarin, eller smör
3 dl havregryn
1,5 dl socker
3 msk vatten
2 dl vetemjöl
1 tsk hjorthornssalt
Häll det smälta margarinet över havregrynen. Blanda i resten och klicka ut smeten på plåten, beroende på storlek och hur mycket smet man äter.
Grädda i 175° i ca 10 minuter tills de nästan har fått färg.
Vill man äta kaksmet och uppskattar jäsmedlets lyftande effekt så bör man ersätta hjorthornssalt med bakpulver.
Hjorthornssalt kan lätt orsaka illamående, kräkningar och diarréer. Intag av större mängder kan påverka njurarna och blodvärden. (ammoniak)
Får man hjorthornssalt i ögonen så har an mellan 10-50sekunder på sig att skölja ögat. Om inte, riskerar man allvarliga synskador, på samma sätt som om man får ammoniak i ögat.
PS: Till TS. Det är en allmänt accepterad myt att råa ägg kan vara farliga. (Salmonella) Detta är inte sant, vilket lätt kan konstateras genom följande resonamang.
Ägg används för att odla bakterier i labbmiljö eftersom de är sterila och utmärkta näringssubstrat.
Salmonella är bakterier.
Skulle hönans kropp tillåta att bakterier placeras innanför skalet så skulle inte ägget vara sterilt.
Ägg är sterila, på insidan.
Äggets utsida har passerat genom hönans tarm, och kan bära på smitta.
När man äter ett halvstekt ägg kan äggets utsida ha smittat insidan, när man knäckte ägget.
Dessutom, är salmonella ooootroligt ovanligt i Sverige. Så ät smet, det är ju gott.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!