2007-07-08, 22:19
Medlem
Hur många fler än mig brukar äta kaksmet?

Jag gjorde nyss en laddning kladdkakesmet som jag sitter och äter just nu.
SÅ onyttigt borde det ju inte vara? Ett rått ägg är väl alltid bra?
Citera
2007-07-08, 22:56
Medlem
rayraviolis avatar
Kaksmet är skitgott men jag tycker det räcker med det som blir kvar i skålen. Med tanke på fettet och sockret är det givetvis inte nyttigt.
Citera
2007-07-08, 23:40
Medlem
Tjohildas avatar
Sockerkakssmet! mmmmm! Men som sagt, det räcker med det som blir över när man bakar. Bulldeg med smör och kardemumma (alltså en ogräddad bulle) är också gott. Pepparkaksdeg har jag växt ifrån, men när man var liten var det ju en hit.
Citera
2007-07-08, 23:44
Medlem
pedepoes avatar
100 gram maragrin
2 ägg
1.5 dl socker
3 msk kakao
1.5 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
salt

Gör muffins på smeten, lämna lite och ät upp
Citera
2007-07-08, 23:56
Medlem
stfu!s avatar
Deg till kanelbullar, sockerkaka och pepparkakor är nästan lika gott som bakverken när de är klara
Citera
2007-07-09, 00:03
Medlem
Det är farligt med kaksmet har man börjat äta lite så kan snart nästan allting gå åt. Bakar man en kaka så räcker den ju mycket längre. Jag har till slut börjat lära mig det där med att jag inte ska äta smeten men jag brukar ända spara lite efter att jag satt kakan i ugnen.
Citera
2007-07-09, 00:11
Medlem
StigAllans avatar
Havrekakor

20-30 st eller ? st

125 g margarin, eller smör
3 dl havregryn
1,5 dl socker
3 msk vatten
2 dl vetemjöl
1 tsk hjorthornssalt

Häll det smälta margarinet över havregrynen. Blanda i resten och klicka ut smeten på plåten, beroende på storlek och hur mycket smet man äter.
Grädda i 175° i ca 10 minuter tills de nästan har fått färg.
Citera
2007-07-09, 00:45
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Vill man äta kaksmet och uppskattar jäsmedlets lyftande effekt så bör man ersätta hjorthornssalt med bakpulver.

Hjorthornssalt kan lätt orsaka illamående, kräkningar och diarréer. Intag av större mängder kan påverka njurarna och blodvärden. (ammoniak)

Får man hjorthornssalt i ögonen så har an mellan 10-50sekunder på sig att skölja ögat. Om inte, riskerar man allvarliga synskador, på samma sätt som om man får ammoniak i ögat.

PS: Till TS. Det är en allmänt accepterad myt att råa ägg kan vara farliga. (Salmonella) Detta är inte sant, vilket lätt kan konstateras genom följande resonamang.

Ägg används för att odla bakterier i labbmiljö eftersom de är sterila och utmärkta näringssubstrat.

Salmonella är bakterier.

Skulle hönans kropp tillåta att bakterier placeras innanför skalet så skulle inte ägget vara sterilt.

Ägg är sterila, på insidan.

Äggets utsida har passerat genom hönans tarm, och kan bära på smitta.

När man äter ett halvstekt ägg kan äggets utsida ha smittat insidan, när man knäckte ägget.

Dessutom, är salmonella ooootroligt ovanligt i Sverige. Så ät smet, det är ju gott.
Citera
2007-07-09, 03:07
Medlem
faan nu blev jag råsugen på smet,, suger iofs att man blir kass i magen om man käkar för mycke
Citera
2007-07-09, 12:25
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedepoe
100 gram maragrin
2 ägg
1.5 dl socker
3 msk kakao
1.5 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
salt

Gör muffins på smeten, lämna lite och ät upp

Tillsätt 1 tsk arrak och lite citronskal så hamnar du i himlen.
Citera
2007-07-09, 15:09
Medlem
Trumpeters avatar
Kaksmet i måttliga mängder är riktigt gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in