Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-08, 14:44
Medlem
o berätta helst mänskligt :P o inte på nån data språk :P tack
Citera
2007-07-08, 15:02
Medlem
Cesses avatar
Har för mig att man kan skriva så här:

Format c: /q

/q är då för att göra en så kallad snabb formatering.

Hoppas att det gav svar på din fråga.
Citera
2007-07-08, 15:05
Medlem
En fråga tilll , så vad äre för skillnad mellan snabb o vanlig formatering?
Citera
2007-07-08, 15:06
Bannlyst
Jag har för mig att med snabbformatering så skrivs inte hela disken över med nollor (?) utan bara indexeringen.
Citera
2007-07-08, 20:27
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unknownsheep
Jag har för mig att med snabbformatering så skrivs inte hela disken över med nollor (?) utan bara indexeringen.

Fel....
En formatering skriver aldrig över hela disken det enda som skrivs över är FAT/MFTn (innehållsförteckningen över vart filerna ligger alltså)
Det du tänker på är en lågnivåformatering vilket är något helt annat
För att besvara TS fråga:

Format C: /Q testar inte disken för skadade sektorer
Citera
2007-07-08, 22:43
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
För att besvara TS fråga:

Format C: /Q testar inte disken för skadade sektorer

Snillen spekulerar... Gäsp...

Lämna lågnivåformatering därhän för stunden, vi kan återkomma till sådant senare om det finns intresse.

En formatering innebär att lagringsenheten indelas i kluster/sektorer/tårbitar/whatever-ni-förstår, tidigare innehåll ryker maen kan relativt enkelt återskapas.

En snabbformatering rensar bara allokeringstabellen men lämnar all data kvar ograverad.
Citera
2007-07-08, 23:12
Medlem
Pmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondkvist

Lämna lågnivåformatering därhän för stunden, vi kan återkomma till sådant senare om det finns intresse.

En formatering innebär att lagringsenheten indelas i kluster/sektorer/tårbitar/whatever-ni-förstår, tidigare innehåll ryker maen kan relativt enkelt återskapas.

En snabbformatering rensar bara allokeringstabellen men lämnar all data kvar ograverad.

går inte att skicka PM tilldig så jag tar det här . Vad är det för avatar du har ?
Citera
2007-07-08, 23:42
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pmannen
Vad är det för avatar du har ?

Finns något inlägg om historien bakom det hela i http://www.flashback.org/showthread.php?t=426368-tråden. Har hursomhelst inget med denna tråd att göra.

Edit: Hittade:
http://www.flashback.org/showpost.php?p=6861420&postcount=228
Citera
2007-07-09, 01:06
Medlem
X_surfers avatar
Citat:

Jo tack jag ser det....

Citat:

All data finns kvar även vid en vanlig formatering förutom just FAT/MFT
Hur menar du annars att program som GetData Back skulle kunna plocka fram informationen om den redan var överskriven?

Citat:

Detta är en vanlig formatering inte en snabbformatering, skillnaden är som sagt att en snabbformatering inte flaggar felaktiga sektorer
Citera
2007-07-09, 01:12
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:

Detta är en lågnivå-formatering

Läs på lite innan du skämmer ut dig i ett forum.

En lågnivåformatering är sannolikt något om du aldrig överhuvudtaget ens har kommit i kontakt med, sådant utförs på lagringsenheterna redan i fabriken innan det ens är känt under vilket filsystem enheterna ska komma att användas.
Citera
2007-07-09, 01:27
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Läs på lite innan du skämmer ut dig i ett forum.

En lågnivåformatering är sannolikt något om du aldrig överhuvudtaget ens har kommit i kontakt med, sådant utförs på lagringsenheterna redan i fabriken innan det ens är känt under vilket filsystem enheterna ska komma att användas.

Är nog snarare du som ska läsa på min vän, visst anges klusterstorlek vid en formatering, men däremot lämnas all data på disken intakt (förutom filallokeringstabell o så då).

Skrivs datan på disken över (nu menar jag filer och kataloger som tillhör användaren inte MFT/FAT) så är det per defintion en lågnivåformatering

Lågnivåformaterat mina diskar har jag för övrigt gjort både en och två gånger
Citera
2007-07-09, 01:40
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Lågnivåformaterat mina diskar har jag för övrigt gjort både en och två gånger

Ja, i tidernas begynnelse gjorde var och varannan hårddiskinnehavare sådant själv efter behov.

Vill minnas att adressanropet (medelst DEBUG eller annan lämplig utility) var G:C800 för att kicka igång det hela med dåtidens diskarkitekturer.

Men lik förbannat har du inte en susning om vad du pratar om, så lev i dina dimmor och EOD från mitt håll i detta sammanhang.

Edit: reviderade adressen för lågnivåformatering. Många år sen sist, hade en nolla för mycket i första upplagan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in