Flashback bygger pepparkakshus!
2007-07-24, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qetuR
Jo, visst sticker dom, men man säger ju att dom bränns. Samma sak som Brännässlor, dom sticks ju också, men heter t.o.m. brännässlor!

och såna kan man göra nässelsoppa av.. undrar isf om man kan göra en likadan soppa på humlor?
Citera
2007-07-24, 20:41
Medlem
Jag trodde seriöst att humlors lurviga kropp va samma sorts småtaggar som brännässlor. dvs en massa små som är försädda med gift. Men men, nu måste jag ju kolla upp vad som faktiskt stämmer :P
Citera
2007-07-24, 20:47
Medlem
.filantrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miller_zero
När humlor sticker en, då bränns det i huden. Alltså är det inget fel med att säga att humlor bränns. Om folk inte begriper att dom har tagg eller ej är en annan femma, men bränner gör dom.
Så enligt dig kan man även säga att hästar och lamm bränns? Humlor sticks, hur smärtan upplevs är helt irrelevant i diskussionen.
Citera
2007-07-24, 21:07
Medlem
Adaktussons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordCaleb
och såna kan man göra nässelsoppa av.. undrar isf om man kan göra en likadan soppa på humlor?
Nej, du kan inte göra soppa på humlor. Humle har man i öl...
Citera
2007-07-24, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adaktusson
Nej, du kan inte göra soppa på humlor. Humle har man i öl...

just fan.. vad dum jag är. så då är red bull reklamen inte sann? vanlig öl borde ju även den ge vingar.. O.o

Humlor är f.ö. något mindre onödiga kreatur än getingar.. men som en annan skrev, det spelar ingen roll hur det känns, det är vad de Gör som räknas.
Citera
2007-07-24, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .filantrop
Så enligt dig kan man även säga att hästar och lamm bränns? Humlor sticks, hur smärtan upplevs är helt irrelevant i diskussionen.

Precis.
Citera
2007-07-28, 01:50
Bannlyst
men en sak undrade jag redan när jag var liten. När du går förbi en nyponbuske så hörs ibland ett pipigt bzzzzzzhhhhrrr när humlorna sitter på blommorna. Vad är det? Det är ju inget surr som när dom flyger, är det när dom får utlösning i pistillen eller vad det heter?
Citera
2007-07-28, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
men en sak undrade jag redan när jag var liten. När du går förbi en nyponbuske så hörs ibland ett pipigt bzzzzzzhhhhrrr när humlorna sitter på blommorna. Vad är det? Det är ju inget surr som när dom flyger, är det när dom får utlösning i pistillen eller vad det heter?

Vingarna slår mot blombladet.
Citera
2007-07-28, 19:59
Medlem
Kiress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordCaleb
Egentligen gör dem inte det heller.. det är dock inte fel att säga så eftersom de använder munnen.. de har en snabel, ungefär som fjärilar fast istället för nektar så suger dem blod.. snabeln är väl ungefär som en nål, och myggor känner av pulsvibrationer för att hitta ytliga ådror och sen suger de på som fan.

såvitt jag vet har de inget annat sätt att få föda, och har ingen mun i den bemärkelse att det finns utrymme för tänder eller nåt sånt.

men men.. jag slår bara ihjäl dem..
Såvitt jag vet så käkar myggor växtsafter om det inte finns blod.
Citera
2007-07-28, 20:22
Medlem
toMishs avatar
Jag säger inte "Faan, jag blev förgiftad av en brännmanet" eller "förgiftad av en brännässla", utan att jag brände mig, just för att det känns så. Det är väl ingen som på allvar tror att man blir bränd av varken maneter, brännässlor humlor, eller starka spritdrycker, men vi säger det för att det ger en brännande känsla. Är det så jävla svårt att förstå?

Citat:
Ursprungligen postat av Dreamer*
Källor?

Jag brukar vanligtvis ha mycket humor,men fan inte i det här ämnet.

Ursäkta om jag opponerar mig mot det, men du verkar vara en typisk person som varken har mycket eller särskilt välutvecklad humor.
Citera
2007-07-28, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Ursäkta om jag opponerar mig mot det, men du verkar vara en typisk person som varken har mycket eller särskilt välutvecklad humor.

Jag har mycket och välutvecklad humor,eller allt är iofs relativt.

Men enligt mig och mina närmaste vänner så har jag bra humor.

Varför har du fått den uppfattningen?
Citera
2007-07-29, 02:17
Medlem
toMishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamer*
Jag har mycket och välutvecklad humor,eller allt är iofs relativt.

Men enligt mig och mina närmaste vänner så har jag bra humor.

Varför har du fått den uppfattningen?

Jaja, alla tror att dom har så jävla bra humor. Jag har sett personer som låtsas gå ned för en trappa, brista ut i gapflabb, och säga "Det där är fan ren humor".

Du verkar bara vara en väldigt spänd och humorbefriad besserwisser som tar skämtsamma provokationer på för stort allvar, och som just nu försöker reda ut en i princip obefintlig missuppfattning. Ingen med något mellan öronen tror på allvar att humlor bränns, i bokstavlig bemärkelse. Ingen tror att humlor är så varma att man bränner sig på dem, precis som med brännmaneter och brännässlor, vilket jag klargjorde i mitt tidigare inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in