2007-07-07, 21:06
Medlem
jamesbondes avatar
Jag hade besiktigat och fixat tvåorna allt eftersom . . . i andra hand hade jag fixat "bra att veta-punkterna" . . . slow and easy eftersom det blir billigast och roligast så. Har sett en del omöjliga "vrak" nästan gå igenom besiktningen utan direkt allvarliga anmärkningar. Det är ju mycket upp till den enskilda besiktningsmannen att bedöma läget. Exempel: gjorde en "förbesiktning" på min flickväns bil från 87 och hittade två allvarliga rostangrepp varav det ena i bärande delar framvagn vänster. Men just den här besiktningsmannen är känd för att släppa igenom "allt" när han har sina depressioner. . . .
Så det blir lite svetsövningar på semestern trots att bilprovningen missade.
Citera
2007-07-07, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Test Ikel
för bilen är ju lättare att sälja om den
går att provköra.

Bilen går att sälja med vinst i vilket fall. Du anar inte vilket tryck det är på den bilen i dom kretsar som vill ha en sån. Det svåra är faktiskt att få tag på dom överhuvudtaget. Jag hade tur som fick tag på den till det priset. Så den kommer bara att öka i värde vad jag än gör med den.

Men visst, det jag är orolig för mest av allt är ju om den går igenom besiktningen överhuvudtaget.
Citera
2007-07-07, 21:17
Medlem
Megaforces avatar
Fördelen med att det är en 75a är att den är lätt att få igenom när det gäller avgasvärden eftersom det är de gamla reglerna som gäller.

Fixa först en ordentlig tank och bränslerör så att du har ett bra bränslesystem. Det är det första man bör sikta på. Avgassystem kan man kanske använda från en likadan padda vilket kan fås för en 100-lapp på skroten om det är utan hål. Främre röret är dock dyrare.

Har man tur med balkarna så är det inte så dyrt att fixa svetsning på det som är dåligt, men det är svårt att säga i förhand.
Citera
2025-12-04, 08:07
Medlem
Ojojoj...

En sönderrostad Padda..

Det är extremt arbetskrävande att rostlaga en sådan. Så arbetskrävande att man måste vara en stor Cittraentusiast eller stenrik för att dra ett sådant projekt i land.

Tips:
Ställ på den med en trafikförsäkring.
Byt PET-flaskan mot en 20 liters utombordardunk.
Kör till bilprovningen och hämta en arbetsorder. Då får du en översikt i hur illa ställt det är.

Då den är så gammal som den är, är det bättre att göra en frivillig fordonskontroll än en besiktning.
Med en besiktning riskerar du tex körförbud och du får alla brister registrerade. Medan med en frivillig fordonskontroll får du samma undersökning och kännedom om fordonets brister och en "arbetsorder" som med en besiktning utan besikningens negativa koncekvenser.

Det protokollet ger dig en fingervisning om objektets omfattning och om det ens är lönt att lägga tid och pengar på den.

Tänk på att den dyraste veteranbilen till salu är den billigaste.
Det är alltid billigare att köpa en fin körklar än att renovera upp vrak.

Lycka till!

Edit!
Såg nu att det var en skitgammal tråd!

Hur gick det med den?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem