Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-07, 17:10
Bannlyst
Det här låter som en jävligt dum fråga, men vad krävs egentligen för att en bil ska gå genom besiktningen? Vad ska den klara av? Vad kan den få tvåor på? Hur dålig kan den vara, och ändå klara sig?

Frågan kommer sig av att jag har köpt en 30 år gammal mer eller mindre skrotfärdig bil, som jag tänkte låta genomgå en rullande renovering. Mekaniskt är den helt okej, motor, bromsar, växellåda, inga problem. Den har just nu ett obefintligt bränsle- och avgassystem. Bränsletanken är en petflaska i fronten med bränsleslangen fasttejpad, avgassystemet är bortrostat. Den har sönderrostade tröskellådor samt fram- och bakstam undertill. Den har stått avställd i 20 år. Ägaren köpte alltså en ny bil, använde den i tio år för att därefter ställa den i garaget. Mekaniskt sett är den alltså välbehållen, med bara 7000 mil på mätaren. Problemet är att den har ruttnat som fan undertill när den har stått.

Som sagt, hur risig får en bil vara och ändå klara sig? Hur fan gör man?
Citera
2007-07-07, 17:19
Medlem
#Som sagt, hur risig får en bil vara och ändå klara sig? Hur fan gör man?#
en bil kan vara hur risig som helst det är bara cirka 200 olika punkter som den inte får vara kass på,,
det är troligt att den går igenom för det är en vis skillnad på vad bilprovningen avser och en privatpersson
Citera
2007-07-07, 17:29
Medlem
tjaboooos avatar
måste fixa bränsletanken och avgasystemet.
trösklarna kommer dom nog klaga på också.
Citera
2007-07-07, 17:38
Medlem
TeEsErs avatar
Inga skarpa, sönderrostade kanter. Tejpa dem med flera lager silvertejp så går det om du har tur. Ingen rost i bärande delar.

Och se genast över bränslesystemet. Bensinen äter upp tejpen hur lätt som helst och du vill INTE ha bensin läckande på en varm motor.

/T
Citera
2007-07-07, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Och se genast över bränslesystemet. Bensinen äter upp tejpen hur lätt som helst och du vill INTE ha bensin läckande på en varm motor.

Jo, jag fattar att jag behöver ett nytt bränsle- och avgassystem. Och det går att fixa. Min plan är att ha den klar för besiktning till våren. Däremot behöver jag kunna få igång den provisoriskt, medan jag mekar med den. Visst går den igång nu också, men man kommer inte så långt på en-och-en-halv liter soppa, och så låter den förjävligt eftersom avgaserna går rätt ut ur blocket. Jag tror att avgassystemt sitter kvar, men att infästningarna är sönderrostade. Kan man lappa ihop det provisoriskt, så att man kan köra den några varv runt kvarteret åtminstone?

Citat:
Ursprungligen postat av Fet&Elak
en bil kan vara hur risig som helst det är bara cirka 200 olika punkter som den inte får vara kass på,,
det är troligt att den går igenom för det är en vis skillnad på vad bilprovningen avser och en privatpersson

Vilka punkter då? Hur vet man det? Och hur vet man hur dom bedömer det hela?

Jag tror inte hela den bärande sidobalken är rostig, bara en av plåtarna. Jag har inte inspekterat den fullständigt än, jag får se hur illa det är.
Citera
2007-07-07, 20:03
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Om du inte har något emot att lägga ut pengar för en ombesiktning (kostar väl en 150:- eller så, va?) är det ju bara att besikta skiten efter att ha fixat soppasystemet. Då får du veta exakt vad du måste fixa .
Citera
2007-07-07, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Då får du veta exakt vad du måste fixa .

Haha, jo. Så är det nog. Men då måste jag ju fixa bilsläp och hela midevitten. För dom ser väl inte glatt på folk som kör oreggade bilar till besiktningen?

Skam till sägandes, så är detta min första bil. Jag har aldrig ägt en bil tidigare, så jag vet faktiskt inte hur man gör. Därför mina nybegynnarfrågor.

Och för dom som är nyfikna kan jag säga att bilen ifråga är en Citroen DSpecial, årsmodell 1975. Eller "Padda" som dom också brukar kallas. Och värre härke har jag aldrig skådat. Men det är ett kul projekt att sätta tänderna i. Den ser ut ungefär såhär, fast rostigare då:

http://www.nuancierds.fr/AC%20087%20Beige%20Albatros.htm
Citera
2007-07-07, 20:39
Bannlyst
"Kortaste vägen till och från besiktning och verkstad" får man köra obesiktigat, om jag minns min urgamla teoribok rätt. Försäkrad måste den vara ändå.

Spännande bensintank du har!
Citera
2007-07-07, 20:40
Medlem
tjaboooos avatar
kanske skulle spana efter nån i bättre skick med motorras.
Citera
2007-07-07, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Spännande bensintank du har!

Jo, det känns riktigt tryggt och säkert. När jag köpte den startade säljaren upp den med startgas rätt in i förgasaren. Problemet är bara att motorn självdör på fullgas, eftersom motståndet från avgassystemet har försvunnit. Och jag hade gärna kört runt med den lite i kvarteret innan jag monterar ned den. Dessutom behöver jag felsöka, och dom där jävla cittrorna går ju inte att flytta om inte motorn och hydraulsystemet är igång.
Citera
2007-07-07, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
kanske skulle spana efter nån i bättre skick med motorras.

Jo, jag gav ju bara femtusen spänn för den. Och en körbar padda går på en tjugotusen eller så, en bil i bra bruksskick runt 50 papp, och en bil i utställningsskick mellan hundra och hundrafemtio tusen. Jag har fyra möjligheter med bilen:

1. Göra iordning den as is, hoppas på det bästa och köra den tills den upphör att existera.
2. Låta den genomgå en rullande renovering, och fixa och byta ut eftersom.
3. Använda den som reservdelsbil
4. Renovera den.

Att renovera är det dyraste alternativet, och skulle kosta en 30-40 000, för att få en okej bil i bruksskick.

Samtidigt är det ju en lågmilare, och det skär i hjärtat att skrota den eller slakta den. Förutom rosten i nederdelen av bilen är den helt okej.

Innan jag bestämmer mig måste jag ändå få iordning bilen så att den går att köra, även om den är oreggad. För jag har inte hunnit analysera bilen ordentligt än, så jag vet ännu inte riktigt hur mycket jobb den kräver och om det är värt det.
Citera
2007-07-07, 20:56
Medlem
Test Ikels avatar
Ett fungerande avgassystem gjort av beggade rörbitar, ett nytt bensinrör eller
slang från tanken, ny tank eller nån tank från skroten.
Med de grejerna fixade för nån enstaka hundring får du ju köra med den och om
du vill sälja så får du säkert tibax insatsen, för bilen är ju lättare att sälja om den
går att provköra.
Sen besikta så du får en arbetsorder på det du är tvungen att fixa till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in