2007-07-07, 12:00
Medlem
Hej!

Jag letar efter ett svenskt slangord (om det nu finns) för en hårdrockare. Alltså en översättning av finskans "hevari".

Tack för hjälp!
Citera
2007-07-07, 15:30
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beabea
Hej!

Jag letar efter ett svenskt slangord (om det nu finns) för en hårdrockare. Alltså en översättning av finskans "hevari".

Tack för hjälp!
Njae, det enda som finns med utgångspunknten "Heavy Metal" och den ordbildningen är väl "metallare". Skulle man ordbilda på svenska från "heavy" så skulle det väl bli "Hevvis|ar" eller något liknande i samma anda som godis, dagis, kompis och andra ord som fått ett -is på slutet.

Intessant tråd om benämningen på Heavy Metal-fans på olika språk hittade jag annars här: http://www.ultimatemetal.com/forum/general-metal-discussion/201017-how-do-you-say-metalhead-your-language.html
Citera
2007-07-08, 20:07
Medlem
Muggs avatar
"Metallare" är människor anslutna till fackföreningen Svenska Metallindustriarbetareförbundet.

"Hevvis" funkar tokbra!
Citera
2007-07-08, 20:40
Avslutad
Metallskalle
Headbanger (japp funkar som svensk slang nuförtiden också)
Rocker (kan vara en rock n' roll person också men används oftast på hårdrockare)
Citera
2007-07-08, 21:53
Medlem
danne_87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
Metallskalle
Headbanger (japp funkar som svensk slang nuförtiden också)
Rocker (kan vara en rock n' roll person också men används oftast på hårdrockare)

"Metal", alltså med ett L som på engelska, är vanligast.

Så "metalskalle" eller "metalhuvud" funkar.
Citera
2007-07-08, 22:34
Medlem
Curleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne_87

därför borde folk som spelar träblås (klarinett osv) bli träskalle?

okej om vi bortser från de helt onödiga lilla skämtet så är Metalskalle de utryck jag använder mig av.
Citera
2007-07-09, 05:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av danne_87

Nja, jag uttalar ordet metall på svenska och då finner jag att två l passar bäst. Jag blanar inte språken och säger "metal" på engelska och "skalle" på svenska.
Citera
2007-07-09, 06:21
Medlem
danne_87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
Nja, jag uttalar ordet metall på svenska och då finner jag att två l passar bäst. Jag blanar inte språken och säger "metal" på engelska och "skalle" på svenska.

Okej, det är din åsikt och ditt språkbruk. Men sen finns det vi som blandar. Till exempel Curley här ovan och jag. Jag antar att man kan säga båda alternativen. I princip har du väl rätt att det inte är "korrekt" att blanda språk (engelska och svenska) på det sättet, men språket är långt ifrån alltid "korrekt". Inte minst när det gäller slang.

Så "metalskalle" blir det.
Citera
2007-07-09, 10:20
Medlem
"vi rockers" brukar vi säga om oss själva. Kolla in www.helgonet.se där kan man läsa hur rockers snackar.
Citera
2007-07-09, 10:25
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicklös
"vi rockers" brukar vi säga om oss själva. Kolla in www.helgonet.se där kan man läsa hur rockers snackar.

Å andra sidan skulle en man som uteslutande lyssnar på döds- och blackmetal aldrig att benämna sig själv som rocker....
Citera
2007-07-09, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carcass
Å andra sidan skulle en man som uteslutande lyssnar på döds- och blackmetal aldrig att benämna sig själv som rocker....

Han skrev inte vilken sorts hårdrock det var frågan om, så jag antog att nån sorts samlingord skulle funka. Det finns ju en djävla massa olika.
jag har aldrig hört nåt samlingord för endast döds och metall rockare. Vi säger rockers ändå... och det är inte Europe vi lyssnar på direkt...
Citera
2007-07-09, 13:52
Medlem
Metal fjantar kallar jag dom
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem