2007-07-06, 19:13
Medlem
Roger Pontares avatar
Nån mer som har problem med dom jobbiga vakumförpackade glasburkarna? Jag brukar sätta en kniv under locket för att få in luft men detta har resulterat i både trasiga knivar och att glasflisor flygit, har ni nåt annat förslag på hur man ska komma åt det dyrbara innehållet utan att riskera livet?
Citera
2007-07-06, 19:44
Moderator
WirelessGkit2s avatar
De burkarna är inte så svåra. Punktera locket mitt i plåten med hjälp av en kniv. Jag tycker det är betydligt svårare med plåtvarianterna för Bloc. Örat vill alltid gå av...
Citera
2007-07-06, 19:44
Medlem
Lostkids avatar
om det är plåtlock, och du inte ska ha burken sen så kan du väl bara hacka ett hål i locket med en spik eller nåt?
Citera
2007-07-06, 19:46
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
De burkarna är inte så svåra. Punktera locket mitt i plåten med hjälp av en kniv. Jag tycker det är betydligt svårare med plåtvarianterna för Bloc. Örat vill alltid gå av...

Hur menar du? Locket är ju av glas, går inte att punktera.
Citera
2007-07-06, 19:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Hur menar du? Locket är ju av glas, går inte att punktera.
Det finns fler än bara en förpackning . Beskriv burken som du har i åtanke.

~Paul~
Citera
2007-07-06, 19:53
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det finns fler än bara en förpackning . Beskriv burken som du har i åtanke.

~Paul~

Jag menar alltså glasburkarna som är väldigt hårt vakkumförpackade, om man känner till gåslever så vet ni vad jag menar. Hela burken är i väldigt tjockt glas och locket är alltså också i tjockt glas. Och det jobbiga är alltså att det är svårt att få upp locket eftersom burkarna är vakkumförpackade.
Citera
2007-07-06, 20:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag menar alltså glasburkarna som är väldigt hårt vakkumförpackade, om man känner till gåslever så vet ni vad jag menar. Hela burken är i väldigt tjockt glas och locket är alltså också i tjockt glas. Och det jobbiga är alltså att det är svårt att få upp locket eftersom burkarna är vakkumförpackade.
Jag har sett otaliga förpackningar. Beroende på var man köper dem så se de olika ut.

Personligen brukar jag inhandla denna delikatess i mellaneuropa, dvs Tyskland, Österrike eller Tjeckien.

Om du vill få upp ett glaslock som krånglar så spelar inte innehållet någon roll. Det finns ett antal olika sätt.

1. Sänk ner burken en kort stund i riktigt varmt vatten. Vrid.

2. Använd en latex/gummihandske för att få ett bättre grepp.

3. Har du inte handskar så kan du snurra runt ett gummiband runt locket och därmed få ett bättre grepp.

4. Det finns speciella burköppnarmanicker. Jag antar att du inte äger en sådan

~Paul~
Citera
2007-07-06, 20:12
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Jag har sett otaliga förpackningar. Beroende på var man köper dem så se de olika ut.

Personligen brukar jag inhandla denna delikatess i mellaneuropa, dvs Tyskland, Österrike eller Tjeckien.

Om du vill få upp ett glaslock som krånglar så spelar inte innehållet någon roll. Det finns ett antal olika sätt.

1. Sänk ner burken en kort stund i riktigt varmt vatten. Vrid.

2. Använd en latex/gummihandske för att få ett bättre grepp.

3. Har du inte handskar så kan du snurra runt ett gummiband runt locket och därmed få ett bättre grepp.

4. Det finns speciella burköppnarmanicker. Jag antar att du inte äger en sådan

~Paul~

Man vrider inte upp locket utan det sitter ett "gångjärn" på ena sidan så man "drar" upp locket. Som sagt så brukar jag använda en kniv för att bända upp locket men söker en alternativ metod om det nu finns, men tack för tipsen iaf.
Citera
2007-07-06, 20:23
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Man vrider inte upp locket utan det sitter ett "gångjärn" på ena sidan så man "drar" upp locket. Som sagt så brukar jag använda en kniv för att bända upp locket men söker en alternativ metod om det nu finns, men tack för tipsen iaf.
Sådana glasburkar ska ha en spänne som håller nere locket. När man vikt upp metallbåden, så är det inga problem att öppna burken. Glasburk med glaslock, metallgångjärn, gummipackning, och sedan ett spänne som håller fast locket. Samma burk som coq au vin levereras i.

http://www.gundel.hu/termek/upload/DAT102029_4.jpg

Köper du lever på en enklare variant av burk, så ska du nog överväga att byta märke.
Citera
2007-07-06, 20:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Sådana glasburkar ska ha en spänne som håller nere locket. När man vikt upp metallbåden, så är det inga problem att öppna burken. Glasburk med glaslock, metallgångjärn, gummipackning, och sedan ett spänne som håller fast locket. Samma burk som coq au vin levereras i.

http://www.gundel.hu/termek/upload/DAT102029_4.jpg

Köper du lever på en enklare variant av burk, så ska du nog överväga att byta märke.
Asså, det var en sådan burk som jag trodde det handlade om. Men så fattade jag inte vari problemet fanns?? Det är ju bara att öppna den med lite styrka. Man kan också knacka på locket från sidan.

Det där med att förpackningen ger en fingervisning om kvalitéen stämmer inte alltid .

~Paul~
Citera
2007-07-06, 21:02
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Asså, det var en sådan burk som jag trodde det handlade om. Men så fattade jag inte vari problemet fanns?? Det är ju bara att öppna den med lite styrka. Man kan också knacka på locket från sidan.

Det där med att förpackningen ger en fingervisning om kvalitéen stämmer inte alltid .

~Paul~
Jag har aldrig behövt använda ens minimalt med styrka när man väl fått upp snäppet.

Det finns sånna här burkar också, som är en mindre trevlig bekantskap: http://www.buy-foie-gras.com/images/Whole-Goose-Liver.jpg Kanske är det var trådskaparen råkat ut för. Men den skulle ha gångjärn. Men det kan dom nog ha...
Citera
2007-07-06, 21:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Jag har aldrig behövt använda ens minimalt med styrka när man väl fått upp snäppet.

Det finns sånna här burkar också, som är en mindre trevlig bekantskap: http://www.buy-foie-gras.com/images/Whole-Goose-Liver.jpg Kanske är det var trådskaparen råkat ut för. Men den skulle ha gångjärn. Men det kan dom nog ha...
Hm, så kan det nog vara.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här