2007-07-05, 13:54
Medlem
Seamus Costellos avatar
Behöver tips på en festlig förrätt med fisk och skaldjur, alternativt enbart skaldjur. Jag kommer laga till ett gäng och har en hyfsat avancerad varmrätt så den måste gå att förbereda. Behöver alltså inte vara skitenkelt att göra men det får inte vara många moment innan serveringen.

Hjälp mig nu...
Citera
2007-07-05, 13:59
Medlem
PetiteMois avatar
Familjens favorit!

Marinerade räkor

Förrätt till 4-6 pers alt. fredagsmys för 2 personer om man är riktigt hungrig....

1-1,5 dl olivolja
1 paket saffran
2 limefrukter som pressas plus att du tar med fruktköttet genom att skrapa med sked
0,5-1 dl Thai Sweet Chilisås
ca 2 pressade vitlöksklyftor
Hackad persilja efter smak (ca en halv kruka)
salt och peppar
1 kg oskalade räkor
Vitt bröd/Toast

Blanda ihop allt till marinaden och var inte rädd att ta i lite mer eller mindre av de olika delarna efter eget tycke! Skala och lägg i räkorna. Låt dra i någon timme. Servera gärna i stora glas med toastsnittar att doppa i marinadsåsen.

Man äter upp det till sista droppen

Bon appetit!

/PM
Citera
2007-07-05, 14:31
Medlem
Friterade pilgrimsmusslor, kanske? Lyxigt men enkelt.

Torka av pilgrimsmusslorna ordentligt med en kökshandduk. Blanda några deciliter vetemjöl, 1 tsk salt och 1 tsk paprikapulver i en bunke. I en annan bunke häller du ett fint skorpmjöl/ströbröd. I en tredje bunke vispar du upp två ägg med någon matsked vatten. Rulla musslorna i mjöl, doppa i ägg och rulla i ströbröd, fritera sedan i ett par minuter eller så i olja som är ca. 180 grader varm.

Du kan även fritera ostron på liknande sätt, men de går såklart fortare, någon minut högst.
Citera
2007-07-05, 14:46
Medlem
PetiteMois avatar
Pilgrimsmusslor - Mmm :)

Annars är Laxcarpaccio också busgott och enkelt!! Finns flera flera goda recept på tasteline.se!

/PM
Citera
2007-07-05, 14:47
Medlem
ostron med färsk hackad koriander, chili, tabasco och citron.
Fett gott.
Citera
2007-07-05, 17:15
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Behöver tips på en festlig förrätt med fisk och skaldjur, alternativt enbart skaldjur. Jag kommer laga till ett gäng och har en hyfsat avancerad varmrätt så den måste gå att förbereda. Behöver alltså inte vara skitenkelt att göra men det får inte vara många moment innan serveringen.

Hjälp mig nu...

Vafan Seamus, du måste ju kunna göra en mean skaldjurspaella!
Citera
2007-07-05, 18:28
Medlem
davidoffs avatar
Sjostjarnor, gratinerade ostron
Citera
2007-07-05, 20:17
Medlem
Roger Pontares avatar
Halv kokt hummer som förrätt är ju annars ett hett tips, busenkelt och lite lyxigt utan att bli för dyrt. Självklar köper du levande och kokar själv.
Kokta blåmusslor är också ett paradnummer som är gott och otroligt enkelt att göra.
Citera
2007-07-05, 20:54
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Halv kokt hummer som förrätt är ju annars ett hett tips, busenkelt och lite lyxigt utan att bli för dyrt. Självklar köper du levande och kokar själv.
Kokta blåmusslor är också ett paradnummer som är gott och otroligt enkelt att göra.
Nog kan jag göra en paella, fattas bara! Måste man kunna som hobbyspanjor! Dock är det lite för mycket passning. Jag ska ha en vinprovning samtidigt... kocken fick förhinder och jag var halvtankad och sa att, javisst, jag kan laga maten...
Pilgrimsmusslor kanske det lutar åt. Med vit sparris, färsk spenat och en vitvinssås. Blåmusslor gjorde jag häromdan, kanske blir en repris på det...
Tack för alla tips, keep em coming!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in