• 1
  • 2
2007-07-04, 00:01
Medlem
carrotcakes avatar
Ta kontakt med Volvia imorgon och hör vad de har att säga. Troligen kommer du få betala en viss procentuell del av totalkostnaden men bättre det än att få betala hela.
Citera
2007-07-04, 00:04
Medlem
corgans avatar
Okej tack för alla tips carrotcake.
Citera
2007-07-04, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batta
Frågan är ju då varför man bogserar med motorn igång?

och en v70 är väl så pass ny så att den varnar på något sätt innan motorn överhettas, så kan inte tänka mig att ni förstört någonting.
Han ville ha AC kyla kanske.

Men det är konstigt att den skulle bli varm, en motor som går i tomgång och samtidigt får kylning av fartvinden bör ju inte ha några problem med att hålla temperaturen.
Citera
2007-07-04, 05:00
Medlem
Segelflygarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batta
Frågan är ju då varför man bogserar med motorn igång?
For att personen som sitter i den bogserade bilen har bromsservoverkan.

Citat:
och en v70 är väl så pass ny så att den varnar på något sätt innan motorn överhettas, så kan inte tänka mig att ni förstört någonting.
Du kan sta still (eller bogsera) med en motor pa tomgang tills bensinen tar slut utan att motorn overhettas. Kylpaketet ar dimensionerat for fullgaskorning i oknen.
Citera
2007-07-04, 07:03
Medlem
Det var inte så att han hade en växel i medans bilen boxerades?
Då åker ju bilen på ett högt varv och motorbromsar hela tiden?
Citera
2007-07-04, 09:55
Medlem
Fuzzs avatar
Där jag jobbar (vw) Så tror jag det kostar på tex polo en 15000:- att byta kopplingen. Då är det lätt på den bilen.
Citera
2007-07-04, 10:02
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=B=-
Det var inte så att han hade en växel i medans bilen boxerades?
Då åker ju bilen på ett högt varv och motorbromsar hela tiden?

Kylningen klarar det ändå. Det är inte värre än om man drar en husvagn eller liknande. Att ha motorn igång är bara bra för servostyrningen och bromsservot (säkrare bogsering).

Även om kopplingen är trasig så är det inget problem att få ur växeln till friläge så man behöver inte bogsera med en växel i..

Att byta koppling på V70 kostar ca 6000 kr inkl materiel.
Citera
2007-07-06, 00:09
Medlem
corgans avatar
Update: Kalaset gick på 10000 kr tyvärr. Och försäkringsbolaget klassar det som förslitningsskada så några pengar från dem är inte att räkna med heller.
Citera
2007-07-06, 00:17
Medlem
Var det motorn i sig som var varm när han öppnade huven och kände på den eller stod tempmätaren i taket?
Citera
2007-07-06, 00:20
Medlem
Avva66s avatar
Så länge motorn går på tomgång så ser inte jag hur den skulle ta skada,
den utvecklar ju knappt nån effekt på dom varven.
Sen med fartvinden som kyler...

Det var väl tillräckligt med vatten i kylaren va, eller?
Citera
2007-07-06, 01:07
Medlem
Amazon-mannens avatar
Om motorn bara går för a/c,diverse servobehov och inte framdrivning av bilen,borde det räcka att bara gå på tomgång. Om han blir bogserad i 30 borde fartvind + elfläktarna vara minst sagt tillräckliga för motorns kylbehov..
Citera
2007-07-06, 02:17
Bannlyst
Varför inte ha motorn igång om möjligt vid bogsering? Då får man hjälp av både broms- och styrservo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in