2007-07-03, 01:16
Medlem
Hmm lite flummig fråga....

Drack te hemma hos en tjej idag tänkte skicka ett sms och tacka för tet, te, teat, va fan! hur skriver man det???
Citera
2007-07-03, 01:20
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Etuiet

Citat:
Ursprungligen postat av hoolick
Hmm lite flummig fråga....

Drack te hemma hos en tjej idag tänkte skicka ett sms och tacka för tet, te, teat, va fan! hur skriver man det???
Teet säger min SAOL.

EDIT: Det finns för övrigt en viss inkonsekvens i stavningsregeln här: man skriver teet och partiet trots att orden uttalas tet respektive partit, men geometrien är inte ens med i SAOL, utan där heter det uttalsenligt geometrin. Likaså skriver man ej broen eller bastuen utan bron och bastun.
Citera
2007-07-03, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Teet säger min SAOL.

EDIT: Det finns för övrigt en viss inkonsekvens i stavningsregeln här: man skriver teet och partiet trots att orden uttalas tet respektive partit, men geometrien är inte ens med i SAOL, utan där heter det uttalsenligt geometrin. Likaså skriver man ej broen eller bastuen utan bron och bastun.

wow nice =) tack för ett snabbt och bra svar!
Citera
2007-07-03, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Teet säger min SAOL.

Jag har alltid uttalat teet och partiet, hör sällan ditt förslag på uttal (jag bor och har alltid bott i Stockholm).
Citera
2007-07-03, 10:39
Medlem
spatrics avatar
Inte fan säger man t.ex Piratpartit?
Citera
2007-07-04, 01:51
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spatric
Inte fan säger man t.ex Piratpartit?
Tja, SAOB angiver partit som alternativform. Man kan även höra detta uttal i låten Gå med i KU stärk VPK av Röda kapellet. Där sjungs Gå me' i de' kommunistiska ungdomsförbundet; stärk de' kommunistiska parti't.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in