2007-07-02, 18:56
Bannlyst
Halloj!

På fredag har jag gjort mitt 23:e år på vår underbara jord och tänkte fira in det 24:e med några vänner, bjussa på lite mat o fest!

Har ni några förslag på vad som skall bjudas på? Trerätters så klart, gärna dryckesförslag också!
Citera
2007-07-02, 21:22
Medlem
-jOE!s avatar
Oxfilé/fläskfilé med potatisgratäng, alltid en vinnare! Mycket vin såklart, köp på låda. Jordgubbar & glass till efterrätt, det behöver inte vara så komplicerat.
Citera
2007-07-02, 21:38
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Oxfilé/fläskfilé med potatisgratäng, alltid en vinnare! Mycket vin såklart, köp på låda. Jordgubbar & glass till efterrätt, det behöver inte vara så komplicerat.

Håller med, går alltid hem. Satsa på fläskfilén, så blir det inte så dyrt. Sen är det ju alltid så att det är de små detaljerna som gör skillnaden...du kan tex göra en potatisgratäng med vitlök, en utan, så får de välja.

Även efterrätten kan du piffa, tex en enkel skål med hackad choklad och en med hackade nötter, för de som föredrar de istället för jordgubbar, eller vill kombinera.

Ett billigt och mycket bra vin är King Fish, kostar 189 för en låda, väldigt prisvärt. http://www.systembolaget.se/SokDryck...3a%3a%3a%3a%3a
Om du väljer att satsa på oxfilé så kan du nog ta ett "tyngre" vin, fast iofs...det är ju sommar så man vill kanske inte plocka fram det tyngsta man kan uppbåda bland rödtjuten.

Förslag på dryck till efterrätten får nån annan bidra med, jag är total analfabet där.

Å glöm inte kaffet!
Citera
2007-07-02, 22:32
Medlem
Tjohildas avatar
Jag tycker cointreau är gott till jordgubbar. Man kan tom marinera jordgubbarna en stund i likören. Lite riven choklad och/eller rivna apelsinskal över ser snitsigt ut.

I Frankrike är det vanligt med sorbet indränkt i sprit/likör. Svartvinbärssorbet med cassis eller vodka, päronsorbet med päronlikör, passionfruktsorbet med cointreau. Kolla vilka sorbetsmaker som finns att köpa färdigt, eller gör egen med eller utan glassmaskin.
Citera
2007-07-03, 18:09
Bannlyst
Först o främst vill jag tacka för tipsen!
Jag hade, precis som er också tänkt på oxfilé och potatisgratäng, men har nu ångrat mig och ska köra en chiliafton.

Förrätt:Quesadillas med kalkon, parmesan och finhackad chili, till detta serveras en chili och paprika dipp, detta skjöls ner med det ett halvtorrt vitt vin, har ni något tips så tar jag gärna emot!

Huvudrätt:Chiligryta a´la Sjebban, min specialare! Detta serveras med Nachos, hemmagjord salsa och varm cheddar, till detta kommer jag att servera det mexikanska ölet Sol, som man med fördel kan pula ner en limeklyfta i.

Efterrätt:Chilispetsad chokladsorbet (hittat på tasteline, har ej testat denna) till detta tänkte jag servera en kopp espresso och avec.

Vad tror ni?
Det vattnas i min mun iallafall!
Citera
2007-07-03, 20:40
Medlem
davidoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjebban
Först o främst vill jag tacka för tipsen!
Jag hade, precis som er också tänkt på oxfilé och potatisgratäng, men har nu ångrat mig och ska köra en chiliafton.

Förrätt:Quesadillas med kalkon, parmesan och finhackad chili, till detta serveras en chili och paprika dipp, detta skjöls ner med det ett halvtorrt vitt vin, har ni något tips så tar jag gärna emot!

Huvudrätt:Chiligryta a´la Sjebban, min specialare! Detta serveras med Nachos, hemmagjord salsa och varm cheddar, till detta kommer jag att servera det mexikanska ölet Sol, som man med fördel kan pula ner en limeklyfta i.

Efterrätt:Chilispetsad chokladsorbet (hittat på tasteline, har ej testat denna) till detta tänkte jag servera en kopp espresso och avec.

Vad tror ni?
Det vattnas i min mun iallafall!

kanske lite pulver fran Colombia pa glassen for att pigga upp
Citera
2007-07-03, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av davidoff
kanske lite pulver fran Colombia pa glassen for att pigga upp

Hehehe... du menar det vita guldet? :P
Citera
2007-07-03, 22:37
Medlem
davidoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjebban
Hehehe... du menar det vita guldet? :P

You got it sport
Citera
2007-07-03, 23:13
Medlem
Carl Hamiltons avatar
davidoffs recept är inget jag förordar, men som förslag till förrätt har jag två alternativ som jag tycker om.
  • Toast Skagen (finns många recept på internet)
  • Avocado med räkor och kaviar.
Dela avadon och ta bort kärnan. Skär av änden på citronhalvan och pressa över avocadon. Stryk ut så att hela avocadon är täckt med citron saft.
Blanda samman creme fraiche, majonäs och lite av dillen till en smet som du klickar ut i avocado halvorna.
Skiva det som är kvar på citronen till lagom tunna skivor. Använd citronen, räkorna, dill och svart kaviar som dekoration. Servera direkt, gärna med ett gott vitt vin.

Japp det är 70-tal över det, men jag tycker att det är gott även fast jag var barn på den tiden...
Citera
2007-07-03, 23:22
Bannlyst
Champange

Tycker du ska börja kvällen med bubbel, ett glas champange höjer alltid stämmningen.

Inleder alltid mina middagar med champange och det har alltid varit lika uppskattat.

Finns billiga varianter för runt 200kr flaskan om du inte vill lägga ut för mycket.
Eller varför inte en god cava!?

Lycka till.
Citera
2007-07-04, 01:19
Medlem
Till förrätt kan jag rekommendera halva äpplen med en tjock skiva chevre ost på med honung och valnötter eller pinjenötter på som du sedan slänger in i ugnen ett par minuter. En enkel förrätt som är extremt uppskattad och riktigt god! Annars funkar alltid honungsmelon inlindat i någon god italiensk skinka med lite nötter vid sidan om.
Citera
2007-07-04, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Håller med, går alltid hem. Satsa på fläskfilén, så blir det inte så dyrt. Sen är det ju alltid så att det är de små detaljerna som gör skillnaden...du kan tex göra en potatisgratäng med vitlök, en utan, så får de välja.
Fläskfilé är gott, men bör tillagas med finess. En snustorr fläskfilé (eller oxfilé) kan inte räddas ens av den godaste sås eller krämigaste potatisgratäng. Jag skulle föreslå att du gör en variant på Wellington, med fläskfilé.

Sätt ugnen på 175 grader. Bryn fläskfién runtom i en het panna, även ändarna skall brynas av. Salta, peppra. Lägg fläskfilén i en form, häll stekfettet över köttet och in med formen i ugnen tills filén har en innertemperatur på 58-60 grader. Ta ut den. Höj temperaturen till 220 grader. Låt filén vila i 30 minuter.

Under tiden fräser du i stekpannan en hackad lök och en jäkla massa hackade champinjoner, lite timjan, salt och peppar. Fräs i smör, ingen jäkla olja här. När allt är rejält fräst skrapar du ner allt i en djup bunke och mixar med stavmixer (eller använder en matberedare om du har en sådan) tills du har en slät smet. Du kan tillsätta lite madeiravin om du vill.

Kavla ut smördeg, smeta lök- och svamppurén runt hela filén, lägg den på smördegen och täck med ännu ett lager smördeg. Kläm ihop smördegen så den täcker hela filén, pensla den sedan med uppvispat ägg och sätt in den i ugnen. Efter 10 minuter sänker du temperaturen till 175 grader och låter den gå i 20 minuter till. Ta ut filén och låt den stå i 15 minuter innan du skivar upp den och serverar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in