Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-02, 12:46
Medlem
Antifrezes avatar
Hej

Kan man ha liux på en mac???

Sedan undrar jag om det spelar ngn roll vilket man har ???
Citera
2007-07-02, 12:58
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antifreze
Hej

Kan man ha liux på en mac???

Sedan undrar jag om det spelar ngn roll vilket man har ???

Ubuntu kan man köra på PPC maskiner.
Citera
2007-07-02, 13:09
Medlem
Rizados avatar
Jag kör xubuntu på en gammal PowerMac 466mhz. Det fungerar utmärkt men jag använder den bara som router, tror vanliga Ubuntu eller Kubuntu passar bättre för dagligt bruk. Se till att skaffa dig rätt version bara. Inte i386 utan ppc.

Eftersom jag är en Kubuntu användare i vanliga fall så rekomenderar jag det! Mycket bra faktiskt.
Citera
2007-07-02, 13:52
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Har du en intel-mac är det bara att välja valfri dist, har du ppc får du välja en ppc-dist.

Vad det ska vara bra för förstår jag dock inte om du inte råkar ha en väldigt gammal burk och vill spara på den lilla kraft datorn har.
Citera
2007-07-02, 13:54
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Har du en intel-mac är det bara att välja valfri dist, har du ppc får du välja en ppc-dist.

Vad det ska vara bra för förstår jag dock inte om du inte råkar ha en väldigt gammal burk och vill spara på den lilla kraft datorn har.

Min gamla PMG4 här på jobbet är perfekt för det. Just som du säger, att man råkar ha en gammal burk.
Citera
2007-07-02, 14:16
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Man kör linux på mac av samma anledning som man kör linux på PC...
Citera
2007-07-02, 14:21
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado

..För att slippa Windows..?
Citera
2007-07-02, 14:40
Medlem
katten80s avatar
Citat:

typ men inte riktigt

Som sagt är Linux ett väldigt bra alternativ till äldre maskiner.
också vanligt val om man ska använda datorn som server (vilket oftast är lite äldre maskiner)

Det har även blivit ganska populärt bland Linux användare och köpa nya intel macer för att det ät snygga och bra o.s.v dock upptäcker många att mac os X är perfekt och struntar i linux
Citera
2007-07-02, 15:18
Medlem
miklons avatar
Yellow Dog är ju speciellt gjort för PPC (och numera också Cell):

http://www.terrasoftsolutions.com/products/ydl/
Citera
2007-07-02, 22:52
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
typ men inte riktigt

Som sagt är Linux ett väldigt bra alternativ till äldre maskiner.
också vanligt val om man ska använda datorn som server (vilket oftast är lite äldre maskiner)

Det har även blivit ganska populärt bland Linux användare och köpa nya intel macer för att det ät snygga och bra o.s.v dock upptäcker många att mac os X är perfekt och struntar i linux
Jaså det har jag inte märkt. Tycker OS X är väldigt handikappande. Men självklart fungerar det bra för många.
Citera
2007-07-02, 23:56
Medlem
Rizados avatar
Visst är osx unixbaserat men det betyder inte att det är som linux. Som sagt tycker jag osx är väldigt handikappande. Ett exempel är att osx inte bryr sig om gemener och versaler (väl?), bara det får mig att vilja spy

Sen så tycker jag det är onödigt att ha X11 på en mac, att köra två system tar bara kraft och inte blir det snyggt heller.
Citera
2007-07-03, 01:40
Medlem
Citat:
Visst är osx unixbaserat men det betyder inte att det är som linux. Som sagt tycker jag osx är väldigt handikappande. Ett exempel är att osx inte bryr sig om gemener och versaler (väl?), bara det får mig att vilja spy

Sen så tycker jag det är onödigt att ha X11 på en mac, att köra två system tar bara kraft och inte blir det snyggt heller.
Har för mig (har antagligen fel) men att Leopard ÄR Unix?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in