2007-07-02, 01:00
Medlem
Plt Comdrs avatar
Ett fr er skerligen lttlst problem som jag inte fixar:

Efter ominstallation av Windows XP har mina tre hrddiskar (2 fasta och en lstagbar) ftt nya och mindre lyckade enhetsbeteckningar.

Operativsystemet ligger nu p hrddisken med betckningen D istllet fr C.
Min lstagbara hrddisk har ftt beteckningen C.

Hur byter jag tillbaka beteckningarna?
Citera
2007-07-02, 11:57
Medlem
Big Ms avatar
Ominstallation krvs.
Du kan inte byta enhetsbeteckning p windows-partitionen annars.
Men spelar det verkligen ngon roll? Jag har en dator som inte haft ngon C p flera r.
Kanske kan Partition Magic fixa det hr ocks. Har aldrig provat det.
Citera
2007-07-02, 12:18
Medlem
Willds avatar
Det sabbar bara alla genvgar och registerposter, lt det vara tills nsta ominstallation.
Citera
2007-07-02, 12:41
Moderator
Falukropps avatar
Jupp, det r ganska omfattande arbete om man vill ndra enhetsbokstav fr den partition som systemet ligger p. Lt det bara vara.

Ett knep fr att f den som C: nr du installerar om nsta gng om du inte kan ha den disken som frsta disk p frsta IDE-kanalen av nt skl r att rycka ur alla andra diskar nr du installerar Windows. Nr det vl r installerat kan du koppla in dina diskar igen.

Tycker dock det verkar mysko att en USBdisk skulle hamnat innan ATA/SATA-diskar.
Citera
2007-07-02, 12:46
Medlem
Plt Comdrs avatar
Jag tackar fr svaren. Lter beteckningarna vara som de r.

Ha det gott.
Citera
2007-07-02, 14:08
Medlem
stonedeafs avatar
Skrev ett lngt inlgg men det frsvann innan jag han posta det ( blev utloggad nr jag Frhandsgranska inlgg ) om samma problem.

(kanske skulle skapa en ny trd och inte kapa denna iofs men det behandlande dock samma mne.)
Citera
2007-07-02, 17:37
Medlem
stonedeafs avatar
r det ngon som kan gra ett program som visar aktuella kontrollers och de hrddiskar samt partitioner som finns samt simulera hur det blir nr man tar bort en hrddisk etc samt gra en "att gra" lista som man kan skriva ut om man skall flytta om olika data mellan partitionerna?

Har fr nrvarande en 15 GB partition med Windows p C: , ca 7 GB anvnt, som jag brukar spara ner som en ghostfil innan jag byter hrddiskar etc och alla program r p D: s ven ldre ghostfiler med tex Windows 98 gr att ladda in utan att byta D:

(det som r det strsta problemet med ghost r att man uppgraderat och ndrat hrdvaran i datorn under rens lopp s det r inte alltid det funkar om ngot fattas, byte av monitor etc, hittar inte Windows den hrdvaran )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in