• 1
  • 2
2007-07-01, 21:38
Medlem
Hej

Jag har nyligen installerat Vista och jag förstår verkligen inte hur det kan gå såpass slött som det gör. Det känns som att hårddisken laddar konstant och ibland kan det ta hur lång tid som helst att ladda saker. Så jag gick in i Resources Monitor för att se vad som laddades så jävligt och då såg jag att Disk laddar 2-3 mb/s konstant, vilket jag antar att det inte ska vara. Såhär ser det ut:

http://www.speedyshare.com/498368222.html

Det går helt sjukt segt ibland när jag stänger ner en MSNruta så tar det 2-3sek innan den stängs ner...

Vad är felet?
Citera
2007-07-01, 22:03
Medlem
Trance_Nations avatar
Har du kollat så din dator uppfyller kraven för det vista du har? Vad har du för datorn och vilken utgåva av vista har du? Kolla även så att alla drivrutiner är rätt instalerade.
Citera
2007-07-01, 22:09
Medlem
Har följande dator:

Intel Core2Duo E6320 @ 3.25GHz
Corsair TwinX 2048DDR2 PC6400
Asus P5N-E Sli nForce 650i
BFG 8800GTS 320mb
2st Samsung 250GB S-ata2

Kör med Vista Ultimate -NoPE
Citera
2007-07-01, 23:07
Medlem
Trance_Nations avatar
Åhå. Då ska ju din dator självklart inte lagga.
Har du kollat drivrutinerna till moderkortet och grafikkortet? Kanske även satadrivrutinerna. Om alla drivrutiner är Vista "Certifierade" så vet jag faktist inte vad som är fel. Testa att ladda ner en annan release kanske :s
Citera
2007-07-01, 23:12
Medlem
BBMBBs avatar
jag tror som Trance_Nation! kolla alla drivrutiner och se så att dom är rätt. tycker det är sjukt att dom kan släppa nått som fungerar så pass dåligt. för varje som är nöjd med vista så går det ca: 10 personer som är missnöjda
Citera
2007-07-02, 01:19
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urfunktion
Hej

Jag har nyligen installerat Vista och jag förstår verkligen inte hur det kan gå såpass slött som det gör.

Hört talas om bloatware? --> http://en.wikipedia.org/wiki/Software_bloat

Citat:
Det känns som att hårddisken laddar konstant och ibland kan det ta hur lång tid som helst att ladda saker.

Detta beror på att Microsoft hade lite brottom att kopiera sökfunktionen Spotlight från OS-X och detta resulterar i att varje gång du startar datorn så tycker Vista att den ska indexera dina hårddiskar och det är detta som gör att hårddisken slits och brummar ständigt.

Citat:
Så jag gick in i Resources Monitor för att se vad som laddades så jävligt och då såg jag att Disk laddar 2-3 mb/s konstant, vilket jag antar att det inte ska vara. Såhär ser det ut:

http://www.speedyshare.com/498368222.html

Det är inget fel, den indexerar....

Citat:
Vad är felet?

Länk: --> http://www.microsoft.com/sverige/win...a/default.mspx
Citera
2007-07-02, 06:59
Medlem
Knarkads avatar
Bossieman har helt rätt, Windows indexerar alla dina filer så att det ska gå fortare att söka rätt på en fil - därav står din hdd och tuggar.
Citera
2007-07-02, 08:21
Medlem
ugge_das_boots avatar
Men detta gör den bara en gång ordentligt sedan när det är klart så uppskattar man verkligen sökfunktionen
Citera
2007-07-02, 09:10
Medlem
jastors avatar
Jag stänger alltid av indexeringsstjänsten och tar bort det den indexerat ur databasen. Varför? Indexeringen som egentligen är menat att snabba upp sökningar på hårddisken tar bara tid och utrymme och snabbar inte upp tillräckligt mycket för att det ska vara värt det.
Citera
2007-07-02, 09:56
Medlem
Har du ens testat indexeringstjänsten? När den indexerat alla filer så går det inte att ta tid hur länge en sökning tar eftersom svaret kommer direkt, ögonblickligen. Har svårt att tro att du tycker detta inte är snabbt nog.

Visst det tar plats på hårddisken men det är ingen större problem med dagens hårddiskpriser. På min dator tar 200GB just över 400MB i indexeringsfiler.

Citat:
Ursprungligen postat av jastor
Jag stänger alltid av indexeringsstjänsten och tar bort det den indexerat ur databasen. Varför? Indexeringen som egentligen är menat att snabba upp sökningar på hårddisken tar bara tid och utrymme och snabbar inte upp tillräckligt mycket för att det ska vara värt det.
Citera
2007-07-02, 10:16
Medlem
Trance_Nations avatar
Jag håller med ugge_das_boot. För mig så indexerade den när man startar datorn sen går det jättesnabbt att söka på hela datorn. Fast jag tycker hela indexeringsgrejjen är lite onödig..
Citera
2007-07-02, 18:59
Medlem
Pmannens avatar
Hur stänger man av indexeringsgrejen då ?
Snälla förklara som om ni pratade med en 5 åring så att alla data okunniga fattar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in