2007-07-01, 02:05
Medlem
melackos avatar
Om man fr en prick s mste man vl f information om detta frn polismyndigheten eller liknande organisation ??

Har hnt ngra gnger att polisen har tagit min plnbok och glott igenom den, kollat vem jag r osv, nr ja gjort ngon som man inte fr gra. Tex offentlig fylla osv. Men jag har aldrig ftt bter, blivit kallad till polisstation eller ntt snt. Efter dessa hndelser s har dom inte ens hrt av sig.

Detta beror vll d p att dom bara sket i det? Eller kan de va s att ja ftt en prick utan att ha nn som helst jvla aning om detta?

Hoppas ja posta denna trd rtt
2007-07-01, 02:14
Medlem
wises avatar
Mjligheten finns ju att du frekommer i ASP, allmnna spaningsregistet. Det r Polisens interna register fr att kunna registera intressanta uppgifter om vilka som knner vilka, registera brottsmisstankar ifrn nedlagda frunderskningar och mycket annat godis.
2007-07-01, 02:19
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Mjligheten finns ju att du frekommer i ASP, allmnna spaningsregistet. Det r Polisens interna register fr att kunna registera intressanta uppgifter om vilka som knner vilka, registera brottsmisstankar ifrn nedlagda frunderskningar och mycket annat godis.

Okej, tack fr svaret. Jag ska resa till usa snart. Finns det ngon risk att detta ASP register skulle hindra mig ?
2007-07-01, 02:47
Medlem
S hr r dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melacko
Okej, tack fr svaret. Jag ska resa till usa snart. Finns det ngon risk att detta ASP register skulle hindra mig ?

Nej, det gr det inte eftersom du inte str med dr fr att du r skyldig till ngot brott. Vldigt mnga str med i ASP och det r inte som brottsregistret.
2007-07-01, 02:51
Medlem
lil richs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Nej, det gr det inte eftersom du inte str med dr fr att du r skyldig till ngot brott. Vldigt mnga str med i ASP och det r inte som brottsregistret.
borde vl inte vara problem ven fast man har en prick i registret? min farbror kunde ka till usa ven med hans historia, men jag vet inte om det var ngot problem med att komma inn. antar att det inte var det
2007-07-01, 02:53
Medlem
melackos avatar
Jaha okej. Antar att usa inte ens har tillgng till detta asp register.

Men som sagt, nr man fr en prick fr man d ngon information om det? Eller kan ja ha en prick utan att veta om de?
2007-07-01, 04:01
Medlem
Om polisen misstnker en fr ngot brott s kan de skriva ut en ordningsbot om man godtar det. Man erknner d ocks det polisen anklagar en fr.
Annars nekar man till brott och d gr saken vidare till klagaren som beslutar om ev tal. Man kan knappast "f en prick" i registret utan att bli delgiven ngon misstanke om brott av polisen. r ingen juridisk expert, men det verkar definitivt vara allmnt sunt frnuft. Det innebr antingen ordningsbot eller tal.
Har sjlv vid ngot tillflle hamnat i fyllecell, men polisen har sagt att : "det r inget brott att inte kunna ta hand om sig sjlv", vilket terigen r sunt frnuft. Dremot har de testat mig fr droger, det r ju olagligt att vara drogpverkad, frutom av drogen alkohol. I det fallet r det bara att vnta p testresultatet och erknna brottet att vara drogpverkad eller att neka och lta saken g vidare till domstolen.
2007-07-01, 04:52
Medlem
DonDencos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melacko
Om man fr en prick s mste man vl f information om detta frn polismyndigheten eller liknande organisation ??

Har hnt ngra gnger att polisen har tagit min plnbok och glott igenom den, kollat vem jag r osv, nr ja gjort ngon som man inte fr gra. Tex offentlig fylla osv. Men jag har aldrig ftt bter, blivit kallad till polisstation eller ntt snt. Efter dessa hndelser s har dom inte ens hrt av sig.

Detta beror vll d p att dom bara sket i det? Eller kan de va s att ja ftt en prick utan att ha nn som helst jvla aning om detta?

Hoppas ja posta denna trd rtt

Det bsta rd jag kan ge dig r att kontakta polismyndigheten. Om det skulle visa sig att de inte vill lmna ut den information som du r ute efter, s tycker jag att du ska kontakta nrmaste polis station personligen med leg.

Det r nog bst fr dig sjlv att f reda p vad som str i journalen. Fr p vissa jobb krver fretag att f ut det som str i det sk. belastingsregistret.

Lycka till!
2007-07-01, 06:44
Medlem
zkumbollens avatar
host host

Citat:
Ursprungligen postat av DonDenco
Det bsta rd jag kan ge dig r att kontakta polismyndigheten. Om det skulle visa sig att de inte vill lmna ut den information som du r ute efter, s tycker jag att du ska kontakta nrmaste polis station personligen med leg.
Lycka till!

Du kommer att f en blankett att fylla i och skicka till RPS Kiruna, blanketten innehller en begran om att du vill ha uppgifter om dig sjlv - svaret skickas sedan hem till dig. Ingen annan kan f ut uppgifterna (utom vissa myndigheter).

Myndigheterna i USA fr INTE ut dina uppgifter, stillvida att du inte gjort dig skyldig till riktigt grov/statsfientlig brottslighet - men det r vl inte s troligt . S en bluff kommer ju att g hem

Om du dremot av ngon annan anledning blir haffad fr brott i USA kan det hnda att de startar en utredning och begr hjlp av svensk polis - om dina ev. hyss tidigare d har med saken att gra kan det d komma fram och d blir ditt problem att du vid inresan till USA kryssade i en ruta dr du intygade att du inte r dmd till brott - vilket allts inte var sant och NU har dom i vart fall EN anledning till att stta dig i buren
2007-07-01, 23:50
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JW73
Om polisen misstnker en fr ngot brott s kan de skriva ut en ordningsbot om man godtar det. Man erknner d ocks det polisen anklagar en fr.
Annars nekar man till brott och d gr saken vidare till klagaren som beslutar om ev tal. Man kan knappast "f en prick" i registret utan att bli delgiven ngon misstanke om brott av polisen. r ingen juridisk expert, men det verkar definitivt vara allmnt sunt frnuft. Det innebr antingen ordningsbot eller tal.
Har sjlv vid ngot tillflle hamnat i fyllecell, men polisen har sagt att : "det r inget brott att inte kunna ta hand om sig sjlv", vilket terigen r sunt frnuft. Dremot har de testat mig fr droger, det r ju olagligt att vara drogpverkad, frutom av drogen alkohol. I det fallet r det bara att vnta p testresultatet och erknna brottet att vara drogpverkad eller att neka och lta saken g vidare till domstolen.

Aaa du har nog rtt. Om man skulle ftt en prick i registret s skulle man fan ftt info om det.
2007-07-01, 23:51
Medlem
Ladidas avatar
Snder ver den hr till Juridik.

Krim--->Juridik.

/Mod.
2007-07-02, 20:51
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Snder ver den hr till Juridik.

Krim--->Juridik.

/Mod.
Ett helt rtt beslut Ladida, men vi lser den nd eftersom det finns flera liknande trdar hr. // Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in