2007-06-30, 12:10
Medlem
tältpinnes avatar
Som bekant representerar majstången fruktbarhet i skepnaden av en fallos. Jag vill även minnas att det manliga könet genomgående finns representerat inom andra hedniska riter i Sverige, men hur står det till med det täckta könet? Inom andra kulturer, om än mer inom religion, är det inte ovanligt med havande särande kvinnor för att symbolisera frukbarheten, detta verkar dock inte förekomma i vårt avlånga land. Även kristen symbolism är av intresse.

Med god för hoppning om givande svar.
Citera
2007-07-02, 01:17
Medlem
Frantics avatar
Jag gissar att i fallet majstång, om det nu är en fallossymbol, så lär väl jorden vara "det täcka könet" som skall befruktas.
Märk väl, det är alltså inte fråga om det täckta, utan täcka könet.
"Täck" är alltså ett adjektiv. Det betyder "vacker, behagfull", till exempel i uttrycket "den täcka jungfrun".
Citera
2007-07-02, 01:37
Medlem
mytns avatar
Det finns en del hällristningar med förmodat kvinnliga punktmarkeringar mellan benen. Sedan har vi dessutom här och var skålgropar som ibland förknippas med det kvinnliga könsorganet.
Citera
2007-07-02, 17:13
Medlem
vättes avatar
Spännande ämne, men det enda jag kommer på är de ovan nämnda hällristningarna. Männen stoltserar med prakfulla erektioner och kvinnorna med hål mellan benen.

Fast jag tycker tråden har väldigt svag koppling till feminism. Skulle nog passa bättre i historia.

Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
"Täck" är alltså ett adjektiv. Det betyder "vacker, behagfull", till exempel i uttrycket "den täcka jungfrun".
Se där, där lärde man sig något nytt.
Citera
2007-07-02, 18:39
Medlem
Många majstänger brukar traditionellt smyckas med en eller flera ringar som "penetreras" av stången. Detta är exempelvis mycket vanligt i Dalarna:

http://pns.phosworks.se/general/graphics/9898.jpg

Även på vanligare majstänger såsom den här typen nedan skulle kransarna/ ringarna kunna symbolisera ett sköte, snarare än testiklar som ibland föreslås:

http://www.pixgallery.com/dbimages/ib/PIX-111068928.jpg
Citera
2007-07-02, 18:49
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Jag gissar att i fallet majstång, om det nu är en fallossymbol, så lär väl jorden vara "det täcka könet" som skall befruktas.

Förklarar ordet "otäck".
Citera
2007-07-03, 15:16
Medlem
Frantics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Förklarar ordet "otäck".
Citera
2007-07-03, 15:43
Medlem
SilverSurfers avatar
Bastun såklart ... den är varm och fuktig ... det e skönt i början men man kilar gärna kvickt där ifrån
Citera
2007-07-03, 16:38
Medlem
Wendigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vätte
Spännande ämne, men det enda jag kommer på är de ovan nämnda hällristningarna. Männen stoltserar med prakfulla erektioner och kvinnorna med hål mellan benen.

Fast jag tycker tråden har väldigt svag koppling till feminism. Skulle nog passa bättre i historia.

Ahaa.. de förhistoriska anfäderna till dagens Flashbackare, alltså.. för alla vet ju att det är här vi dväljs: Svea Rikes största snoppar
Citera
2007-07-03, 17:30
Medlem
Ringen är ju fittan? Alltså man bildar ju en ring när man dansar runt.
Citera
2007-07-03, 17:38
Medlem
CashBlows avatar
Sen får man inte glömma allt könsumgänge som sker runt midsommarstängerna när barnen gått och lagt sig. Midsommarafton är den snuskigaste kvällen på året, fråga alla som är födda i Mars månad.
Citera
2007-07-03, 19:17
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abschaum
Ringen är ju fittan? Alltså man bildar ju en ring när man dansar runt.
Jag har alltid förstått det som att det är jorden man befruktar, men jag kan ha fel, det har hänt en gång innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in