• 1
  • 2
2007-07-02, 14:07
Medlem
monkeybays avatar
Det verkar ju som att ju mer fåfänga och ego vi blir desto mer skriker vi efter att bli sedda av andra?
Citera
2007-07-03, 18:07
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkeybay
Det verkar ju som att ju mer fåfänga och ego vi blir desto mer skriker vi efter att bli sedda av andra?

Ligger nog något i det, men sen då? Hur drar du parallellen till ämnet? Är det självklart att vi bryr oss mindre om vi inte kan se hur vi ser ut?
Citera
2007-07-03, 18:12
Medlem
monkeybays avatar
Nä, inget som är självklart.
Citera
2007-07-03, 18:23
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Nä, inget som är självklart.

Då är alltså din slutsats totalt irrelevant? (Såvidare man inte sätter in den i ett sammanhang, vilket du inte gjort)
Citera
2007-07-03, 19:21
Medlem
monkeybays avatar
Har inte dragit några slutsatser, det är ju filosofi vi pratar om. Allt kanske skulle fortsätta som vanligt.

Men vi skulle nog släppa på mycket av vårt fåfänga och självupptagna sätt om vi alla var nakna inför varandra och inte jämför oss så förbannat mycket.
Vad är det vi ser i speglarna egetligen, eftersom vi efter alla timmar med spegeln som sällskap ändå skriker efter bektäftelse.

I mitt spegellösa samhälle skriker vi inte efter bekräftelse, där får vi den.
Citera
2007-07-03, 19:48
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Har inte dragit några slutsatser, det är ju filosofi vi pratar om. Allt kanske skulle fortsätta som vanligt.

Men vi skulle nog släppa på mycket av vårt fåfänga och självupptagna sätt om vi alla var nakna inför varandra och inte jämför oss så förbannat mycket.
Vad är det vi ser i speglarna egetligen, eftersom vi efter alla timmar med spegeln som sällskap ändå skriker efter bektäftelse.

I mitt spegellösa samhälle skriker vi inte efter bekräftelse, där får vi den.

"Är det självklart att vi bryr oss mindre om vi inte kan se hur vi ser ut?", frågande jag tidigare. I citatet här ovan är det så, ändå förnekade du det tidigare.

Vidare är det en intressant synvinkel som förmodligen stämmer. Vi bryr oss i hög grad om det som vi iaktar, och när vi inte längre kan se oss själva väljer vi att inte bry oss. Nu ligger emellertid evolutionen i vägen lite grann, eftersom man uppfattas som en lämplig partner när man ser brra ut är vi skapade att bry oss om detta när vi kommer upp i åldern. Det blir således svårt att spekulera i detta.
Citera
2007-07-03, 20:05
Medlem
monkeybays avatar
Det enda man kan göra är ju att spekulera.

Kan ju vara så om vi är självblinda att vi ser människan vi har framför oss på ett djupare plan. Andra sinnen börjar utvecklas, så som lukt sinnet, humorn osv.

Jag brukar gå barfota i stan, och djävlar vad folk glor och fäller kommentarer.
Dom ser ju bara mina skitiga djävla fötter, inte vem jag är.

För att dom har lärt sig att så kan man inte gå.
Citera
2007-07-03, 20:16
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Det enda man kan göra är ju att spekulera.

Kan ju vara så om vi är självblinda att vi ser människan vi har framför oss på ett djupare plan. Andra sinnen börjar utvecklas, så som lukt sinnet, humorn osv.

Jag brukar gå barfota i stan, och djävlar vad folk glor och fäller kommentarer.
Dom ser ju bara mina skitiga djävla fötter, inte vem jag är.

För att dom har lärt sig att så kan man inte gå.

Kanske blir det så att när/om vi sluta bry oss om vårat utseende vågar vi prata mer med folk, ta reda på vilka de är osv. Med tanke på att effekten av att vi inte bryr oss om oss själva är att alla är lika fula :Grin:.
Citera
2007-07-03, 21:17
Medlem
monkeybays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeHorror
Kanske blir det så att när/om vi sluta bry oss om vårat utseende vågar vi prata mer med folk, ta reda på vilka de är osv. Med tanke på att effekten av att vi inte bryr oss om oss själva är att alla är lika fula :Grin:.

Du är välkommen till det spegellösa samhället där vi dansar nakna runt eldar och berättar sagor ur musik och dans.

Där inga " lyckopiller " behövs. Jagar, odlar, äter , chillar.
Det enda hotet är att bli träffad av kokos nötter hänger i palmerna.

Ser solen sk gå upp och ner och faktiskt inser vilken gåva det är att leva.
Sover när vi är trötta, älskar när vi är kåta.

Värmer varandra när vi fryser, svalkar oss i havet när vi känner för det.
Somnar in till vågornas dans.
Ingen religion, avundsjuka, girighet.

Ingen som bossar över oss.
Blir vi uttråkade har vi alltid möjligheten att åka in till civilisationen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem