2007-06-29, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Det dr yttrades ca 1920. Att sga ett helt vetenskapligt program fr nt som var mode fr nstan hundra r sen tycks mig minst sagt verilat.

ven dina vriga pstenden attackerar en straw man.
Allt jag skrev ar av Wittgenstein, som betraktas som en av den analytiska filosofins storsta genier. Jag beskrev varfor analytisk filosofi ar "logik med pretentioner" och du svarade inte med annat an att mina exempel ar omoderna - menar du alltsa att analytisk filosofi har forandrats sedan dess?
Citera
2007-06-29, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erwacht
Allt jag skrev ar av Wittgenstein, som betraktas som en av den analytiska filosofins storsta genier. Jag beskrev varfor analytisk filosofi ar "logik med pretentioner" och du svarade inte med annat an att mina exempel ar omoderna - menar du alltsa att analytisk filosofi har forandrats sedan dess?

Det har debatterats mycket om vad analytisk filosofi egentligen r. Sjlv gillar jag mest den idn att det handlar om en metod snarare n om en viss teori. Metoden r att man frsker angripa problemen analytiskt och systematiskt snarare n semi-litterrt som Nietzsche gr i Zarathustra, t ex. Man anvnder sig grna av hjlpmedel som logik och matematik men vldigt mnga analytisk-filosofiska texter innehller inga logiska eller matematiska symboler alls.

Wittgenstein vergav sjlv dom ider som han utvecklade i Tractatus och i vrigt finns det ingen som tror p dom eller p den logiska positivismen som utvecklades ur Tractatus. Idag r den analytiska filosofin mer heterogen n den var p den tiden, och det r svrt att beskriva den i korta drag. Men som sagt, det som utmrker den frmst r metoden, inte vilka teorier som fr tillfllet r populra.

Sjlv r jag en analytisk-filosofisk patriot, men ingen chauvinist, s att sga. Jag anser att inom klassiska omrden som metafysik, epistemologi och sprkfilosofi s har dess angreppsstt mycket att erbjuda. Inom etiken och nnu mer inom frgor om "meningen med livet" har den analytiska filosofin dock varit mer av en besvikelse hittills. Det tnkande som passar bra inom den teoretiska filosofin passar mindre bra inom den praktiska. Det finns en tendens bland analytisk-filosofiska moralfilosofer att hellre anamma storslagna principer och projekt (utilitarismen r ett exempel p det) n mer rimliga ider.
Citera
2007-07-03, 13:01
Bannlyst
Jag kan acceptera det mesta av vad du skriver, men vilka problem ar det egentligen som den analytiska filosofin behandlar sa systematiskt som du vill havda? Den kontinentala filosofin - da syftar jag pa Kierkegaard och Nietzsche och inte vulgara clowner som Deleuze - kan beskrivas som en hogre form av litteratur och historia, och anser inte att den har ett sjalvandamal. Nar Nietzsche behandlar moral talar han om vad som kultiverar manniskan och driver honom hogre (samt vad som inte gor det). Nar Kierkegaard talar om Gud utgar han ifran manniskans relation till honom och vad som skapar forvtvivlan. Men nar den analytiska filosofin skriver om vad som ar moraliskt manipulerar den bara en serie antaganden, ex. de utilitaristiska. Jag anser att analytikerna med sina snusfornuftiga "ar ett skepp samma skepp om man byter ut alla delar" och "ar detta ont om det finns nagot som ar annu ondare" under 1900-talet bara har hjalpt till att forstora filosofin.
Citera
2007-07-04, 16:09
Medlem
Kheperas avatar
http://henriksundholm.wordpress.com/...kt-resonemang/
Citera
2007-07-07, 22:38
Medlem
Citat:
Jag kan acceptera det mesta av vad du skriver, men vilka problem ar det egentligen som den analytiska filosofin behandlar sa systematiskt som du vill havda?

Bra frga. Mnga menar, med viss rtt, att den analytiska filosofin inte behandlar dom problem som i folkmun benmns filosofiska. Istllet analyserar man begrepp som frihet, makt, sanning, existens, kunskap, etc., undersker vad ett gott skl r, vad sprklig mening r, etc. Enligt Russell r logiken, lran om vad ett gott argument r, krnan i filosofin och jag r beredd att hlla med om att den analytiska filosofins krna r just den.

Dina synpunkter r inte dumma men du borde stta dig in lite mer i analytisk filosofi innan du dmer den helt.

Frgor om etik och meningen med livet diskuteras ibland av analytiska filosofer men alltfrofta p ett rtt platt stt och Nietzsche och Kierkegaard r definitivt mer lsvrda dr n majoriteten av dom analytiska filosoferna. Visst, det kan beskrivas som en hgre typ av litteratur, historia eller sociologi, medan den analytiska filosofin har mer gemensamt med matte och logik. Det r synd att dessa egentligen rtt olika mnen sammanblandats.
Citera
2007-07-07, 23:35
Bannlyst
Citat:
Dina synpunkter r inte dumma men du borde stta dig in lite mer i analytisk filosofi innan du dmer den helt.
Jo, antagligen. Ngon du rekommenderar?

Citat:
Det r synd att dessa egentligen rtt olika mnen sammanblandats.
Dr hller jag med dig helt och hllet.
Citera
2007-07-08, 01:09
Medlem
Citat:
Jo, antagligen. Ngon du rekommenderar?

Min favorit r Frege som jag har p min avatar. Han r lttlst fr att va orginalverk. Hursomhelst kan det vara bttre att brja med nybrjarbcker. Surfa in p filosofiinstitutionernas hemsidor och ls vad dom har fr bcker i grundkurserna, det kan va nt.

Folke Tersmans "Fem filosofiska frgor" r annars ett bra exempel p vad analytisk filosofi r.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in