2007-06-29, 16:06
Medlem
Vet ni någon butikskedja (förrutom IKEA) som kan tänkas sälja luftäta glasburkar?

http://www.ikea.com/PIAimages/25721_PE110550_S3.jpg
Citera
2007-06-29, 17:26
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Vet ni någon butikskedja (förrutom IKEA) som kan tänkas sälja luftäta glasburkar?

http://www.ikea.com/PIAimages/25721_PE110550_S3.jpg
Är inte i stort sett alla moderna glasburkar hermetiska - t.ex. sill-, gurk- och rödbetsburkar?
De har ju ett skruvlock med en inbyggd gummi/plast-packning.
Citera
2007-06-29, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Är inte i stort sett alla moderna glasburkar hermetiska - t.ex. sill-, gurk- och rödbetsburkar?
De har ju ett skruvlock med en inbyggd gummi/plast-packning.
Jo.

Tricket att få sylt att hålla sig heter framför allt socker. Har man en gammal kokbok är det oftast inga problem att använda recepten där men "modernare" kan ha fått för sig att man inte alls lagrar sylt så länge i svalskafferi som man gjorde förr och därmed anser dom att man kan minska sockerhalten.

Jag brukar skölja burkarna i kokhett vatten innan jag slår på den kokande sylten.
Sedan skruvar jag på locken och låter allt svalna. Torka av burkarna o in i svalskafferi så håller dom minst ett år.

Jag använder nästan enbart glasburkar som blivit "över" efter sill- rödbetor- gurka mm.
Citera
2007-06-29, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fourt
Jo.

Tricket att få sylt att hålla sig heter framför allt socker. Har man en gammal kokbok är det oftast inga problem att använda recepten där men "modernare" kan ha fått för sig att man inte alls lagrar sylt så länge i svalskafferi som man gjorde förr och därmed anser dom att man kan minska sockerhalten.

Jag brukar skölja burkarna i kokhett vatten innan jag slår på den kokande sylten.
Sedan skruvar jag på locken och låter allt svalna. Torka av burkarna o in i svalskafferi så håller dom minst ett år.

Jag använder nästan enbart glasburkar som blivit "över" efter sill- rödbetor- gurka mm.
Vill man känna sig ännu säkrare så kan man som sagt koka burkarna, slå i sylten och sedan hälla smält paraffin ovanpå och stoppa ned en bomullstråd så det blir lätt att få bort paraffinet när du öppnar burken.
Citera
2007-06-29, 19:06
Medlem
GaiNs avatar
Har för mig att dessa fanns på åhlens eller om det var cervera sist jag var i dessa butiker för 6mån sedan.
Citera
2007-06-30, 10:47
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Vill man känna sig ännu säkrare så kan man som sagt koka burkarna, slå i sylten och sedan hälla smält paraffin ovanpå och stoppa ned en bomullstråd så det blir lätt att få bort paraffinet när du öppnar burken.
Jasså, du hängde oxå i köket när morsan & mormor körde stora konserveringsgrytan
Bomullståten i paraffinet hade jag glömt...
Citera
2007-06-30, 12:02
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Liknande burkar (patentlock) finns på Överskottsbolaget och Ica Maxi. För att sylten skall hålla sig bäst gäller god hygien. Sylten skall vara så varm som möjligt när den tappas på burk. Sleven skall ha kokat med sylten ett stund. Burkarna skall vara rena och ha hela täta lock. Helst skall de vara lika varma som sylten, eller lite varmare = sterila. Locket på omedelbart efter påfyllningen, och inget spill på kanten.

Tvätta burkarna. Ställ dem i ugnen istället för att koka dem, spisen är ju upptagen av sylten. 125grader blir bra. ca 1 timma.

Förvara burkarna mörkt så håller sylten färgen och ser aptitligare ut, även efter 2-3 år. Sylt som inte möglat kan lätt förvaras över 5år(!) utan att försämras. Givetvis tappar den vitaminer, men vem äter sylt för att få i sig vitaminer? Lingonsylt blir dessutom betydligt bättre efter att ha lagrats länge. Efter 3år är den som bäst. Då är den ganska mörk till färgen, nästan lite brun. Smakar runt, gott och exklusivt av lingon.
Citera
2007-06-30, 13:36
Medlem
Squalos avatar
Bormioli Roccos Fido, Quattro Stagioni finns på Överskottsbolaget.

http://www.bormioliroccocasa.com/eng...servazione.jsp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in