• 1
  • 2
2007-06-29, 21:11
Bannlyst
Jag må vara en gammal gubbe - men vafan, ska man bygga från en livecd kan man väl lika bra installera och lära sig i lagom långsam takt med lagom dumma frågor på http://www.ubuntu-se.org/smf/ .

Att bygga upp från grunden KRÄVER en del kunskap.
Citera
2007-06-30, 08:45
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbeck Jr.
Skulle behöva reda ut lite saker, ska installera en distro snart men vet inte vilken jag ska välja...

Skulle behöva lite hjälp

1) Vilken distro ska man installera om syftet är att man ska bli så duktig på linux som möjligt på så kort tid som möjligt?

Bör även vara en distro som går att få igång utan några större bekymmer...ljud, film, etc bör funka utan en massa trassel...

2) Har tidigare använt Debian, är det en bra idé att fortsätta med Debian eller bör jag välja något annat?

3) Vilken distro bör man installera om man vill bli mest eftertraktad på arbetsmarknaden? FreeBSD kanske? Open BSD?

6) Nån som vet om man kan installera två olika OS (dual boot) och sen köra båda samtidigt mha VM Ware eller måste man installera OS:et inuti VM Ware för att det ska gå att köra två OS samtidigt?

Mvh

My 2 cents for what its worth. Dock en del svåra frågeställningar som kan vara knepigt att ta ställning till för att det ska bli "korrekt"

1) som en del säger så kan man kompilera i det mesta, så det kan man ju öva på om man har en snabb dator och tid för kaffe. Att bli duktig på kort tid? Övning ger färdighet och det är nog inget undantag här om du vill vara såpass bra att arbetsmarknaden vill ha dina tjänster.

Att hitta en där allt funkar är nog inte lätt, och det ger inte direkt någon "expert"- status, sedan lär man sig nog inte så mycket på det om det inte strular. kunder brukar ha olika maskinparker med olika problem och där kan man lära sig.

2) varför inte, jag gillar den och man behöver ju inte köra paket om man inte vill, bara att kompilera om möjlighet finnes. jag har kört slack, mandrake, redhat, suse, ubuntu, debian, gentoo, colinux, puppylinux, xandros och är tillbaka på ubuntu igen. eftersom jag inte är någon expert på linux utan bara en som har testat på en del genom åren så tycker jag inte att det har varit smärtfritt, undantag för xandros där allt om jag inte minns fel fungerade out of the box för mig. ubuntu har också snurrat på nästan smärtfritt, beroende på bords- laptop- dator.

3) mja säg det, man kanske ska kolla anonnser, ringa runt m.m

6) dualboot, då kör man flera os utan vmware eller liknande, annars kan man köra ett "native" os och sedan andra os under vmware i sitt host os.

Edit: jag fick en tanke i huvudet, inte så ofta :-) nåja, om du vill lära dig lite mera ingående så titta även lite på perl, python, bash m.m
Citera
2007-06-30, 11:40
Medlem
TS: Arch Linux.
Jag lärde mig mer av Arch på 1 vecka än vad jag gjorde av 10-15 andra distar jag testat de senaste 3 åren. Jag är seriös. Ta en titt iaf. Jag tror du kommer älska det när du väl satt igång.
Citera
2007-06-30, 11:45
Medlem
Rizados avatar
Allt är så väldigt likt mellan distrubitionerna. Det som skiljer är paketsystem, teman och communityn. Alla program av samma version är byggt från samma källa så skillnaderna är minimala.

Jag har testat Mandrake, RedHat, Fedora och Slackware. Ingen av dessa hade något bra paketsystem på den tiden jag testade, nu vet jag inte hur det är längre. Ubuntu och Debian hanterar detta väldigt bra, den stora skillnaden här är nog att Ubuntu utvecklas mycket snabbare. Dvs det paketen uppgraderas snabbare. Om jag var du skulle jag installera Kubuntu, för det är det jag kör och trivs med.
Jag lovar att om du börjar läsa LFS så kommer du inte förstå ett skit, helt bortkastad tid. Och fy va jobbigt det måste vara, var ända litet paket som behövs måste man kompilera själv. Nog för att jag gärna kompilerar något om det är nytt etc men allt allt allt. Nä usch!
Citera
2007-06-30, 14:00
Bannlyst
Okej...

Ubuntu/Kbuntu VS Debian ?

Fördelar med Ubuntu/Kubuntu? Nackdelar?

Nackdelar med Debian? Fördelar?

BSD VS dessa två?

Mvh
Citera
2007-06-30, 14:36
Medlem
.filantrops avatar
Jag tröttnade på Ubuntu, visst det är säkert jättebra men jag lärde mig ungefär ingenting av att trycka på ~en knapp: [Installera]. Jag har gett mig fan på att fixa Linux From Scratch, jag har precis börjat och det går bra hitills. Dokumentationen är helt underbar, även för folk som inte är hackers. Jag kan iofs de allra lättaste grunderna och jag tror att det här fixar sig. Det är ett kul projekt också om man har lite tid att lägga ner
Citera
2007-06-30, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .filantrop
Jag tröttnade på Ubuntu, visst det är säkert jättebra men jag lärde mig ungefär ingenting av att trycka på ~en knapp: [Installera]. Jag har gett mig fan på att fixa Linux From Scratch, jag har precis börjat och det går bra hitills. Dokumentationen är helt underbar, även för folk som inte är hackers. Jag kan iofs de allra lättaste grunderna och jag tror att det här fixar sig. Det är ett kul projekt också om man har lite tid att lägga ner

Vad lär man sig av LFS, hur Linux verkligen fungerar?
Citera
2007-06-30, 15:06
Medlem
.filantrops avatar
Citat:
Vad lär man sig av LFS, hur Linux verkligen fungerar?
Ungefar, alltsa precis varenda steg for en san som jag kraver att man dyker i manualer, googlar och laser allt. Det skulle for ovrigt vara helt omojligt utan en andra dator pa sidan av. Det ar roligt men det har kommer ta brutalt lang tid, jag blir forvanad om allting fungerar om en vecka.
Citera
2007-06-30, 15:12
Bannlyst
Coolt, har själv dock inte tid att hålla på med LFS just nu, men blir onekligen sugen nu

Dundrar nog in Debian under VM Ware och kör Win XP 64 och Debian samtidigt, sen när man lärt sig tillräckligt så kan man göra tvärtom dvs installera Debian som main OS, sen installera VM Ware i det och köra Win XP 64 inuti Linux.

Prövade dock att installera VM Ware förut när jag körde Debian men det gick åt helvete.

Nån som vet hur man löser skiten med bibliotek som fattas hela jävla tiden? Så fort man ska installera ett program så fattas det en massa jävla bibliotek!!! Går det på nåt sätt att installera ALLA bibliotek så att man slipper det?
Citera
2007-06-30, 16:37
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Coolt, har själv dock inte tid att hålla på med LFS just nu, men blir onekligen sugen nu

Dundrar nog in Debian under VM Ware och kör Win XP 64 och Debian samtidigt, sen när man lärt sig tillräckligt så kan man göra tvärtom dvs installera Debian som main OS, sen installera VM Ware i det och köra Win XP 64 inuti Linux.

Prövade dock att installera VM Ware förut när jag körde Debian men det gick åt helvete.

Nån som vet hur man löser skiten med bibliotek som fattas hela jävla tiden? Så fort man ska installera ett program så fattas det en massa jävla bibliotek!!! Går det på nåt sätt att installera ALLA bibliotek så att man slipper det?

Alla bibliotek:
sudo apt-get install lib*

Men det vill du inte göra, när paket saknas så installera bara de du behöver?
Citera
2007-06-30, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Alla bibliotek:
sudo apt-get install lib*

Men det vill du inte göra, när paket saknas så installera bara de du behöver?

Och om det kommer upp en fet lista på bibliotek som man måste ha hur gör man för att alla dessa ska installeras utan att behöva sitta och skriva sudo apt-get install libnamn för alla dessa? Vad innebär sudo innan apt-get?
Citera
2007-06-30, 21:19
Medlem
zixls avatar
Citat:
Och om det kommer upp en fet lista på bibliotek som man måste ha hur gör man för att alla dessa ska installeras utan att behöva sitta och skriva sudo apt-get install libnamn för alla dessa? Vad innebär sudo innan apt-get?

Du ska vanligen inte behöva installera dessa individuellt, de som behövs brukar installeras automatiskt.

sudo, kör program m.m med rättigheter som root

http://en.wikipedia.org/wiki/Sudo
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här