Citat:
Ursprungligen postat av Stenbeck Jr.
Skulle behöva reda ut lite saker, ska installera en distro snart men vet inte vilken jag ska välja...
Skulle behöva lite hjälp
1) Vilken distro ska man installera om syftet är att man ska bli så duktig på linux som möjligt på så kort tid som möjligt?
Bör även vara en distro som går att få igång utan några större bekymmer...ljud, film, etc bör funka utan en massa trassel...
2) Har tidigare använt Debian, är det en bra idé att fortsätta med Debian eller bör jag välja något annat?
3) Vilken distro bör man installera om man vill bli mest eftertraktad på arbetsmarknaden? FreeBSD kanske? Open BSD?
6) Nån som vet om man kan installera två olika OS (dual boot) och sen köra båda samtidigt mha VM Ware eller måste man installera OS:et inuti VM Ware för att det ska gå att köra två OS samtidigt?
Mvh

My 2 cents for what its worth. Dock en del svåra frågeställningar som kan vara knepigt att ta ställning till för att det ska bli "korrekt"
1) som en del säger så kan man kompilera i det mesta, så det kan man ju öva på om man har en snabb dator och tid för kaffe. Att bli duktig på kort tid? Övning ger färdighet och det är nog inget undantag här om du vill vara såpass bra att arbetsmarknaden vill ha dina tjänster.
Att hitta en där allt funkar är nog inte lätt, och det ger inte direkt någon "expert"- status, sedan lär man sig nog inte så mycket på det om det inte strular. kunder brukar ha olika maskinparker med olika problem och där kan man lära sig.
2) varför inte, jag gillar den och man behöver ju inte köra paket om man inte vill, bara att kompilera om möjlighet finnes. jag har kört slack, mandrake, redhat, suse, ubuntu, debian, gentoo, colinux, puppylinux, xandros och är tillbaka på ubuntu igen. eftersom jag inte är någon expert på linux utan bara en som har testat på en del genom åren så tycker jag inte att det har varit smärtfritt, undantag för xandros där allt om jag inte minns fel fungerade out of the box för mig. ubuntu har också snurrat på nästan smärtfritt, beroende på bords- laptop- dator.
3) mja säg det, man kanske ska kolla anonnser, ringa runt m.m
6) dualboot, då kör man flera os utan vmware eller liknande, annars kan man köra ett "native" os och sedan andra os under vmware i sitt host os.
Edit: jag fick en tanke i huvudet, inte så ofta :-) nåja, om du vill lära dig lite mera ingående så titta även lite på perl, python, bash m.m