Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-29, 15:13
Medlem
Har problem när jag försöker komma åt min macbook genom pcn för att skicka över filer.

Problemet består av att det kommer upp en ruta där jag ska fylla i användarnamn och lösenord för att komma åt macen. Oavsett vad jag försöker med för namn så verkar det inte gå.
Har satt på windowsdelning så problemet ligger inte där.
Skulle bli tacksam om någon visste vars problemet ligger alternativ vet hur jag kan komma in i min pc genom macbooken.
Citera
2007-06-29, 16:26
Medlem
Pallemans avatar
Hmm.. skumt. För mig så är det bara att skriva in förnamn efternamn och så lösenordet såklart. Sen är det bara att tuta och köra, så att säga.
Citera
2007-06-29, 16:40
Medlem
Jo jag kan inte förstå varför det inte funkar för mig.
Palleman: Du har ingen aning om hur man kommer in på Pcn från macen?
Citera
2007-06-29, 16:45
Moderator
^Eazs avatar
Och det är självklart användarnamnet på din Mac du skriver in där?

Har användar namnet ÅÄÖ i sig? Testa i sådana fall att skriva kortnamnet.

Testa även att skapa ett nytt konto på Mac'n, sen se om du kan skriva in det användarnamnet när du ansluter från PC'n
Citera
2007-06-29, 17:06
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kantarellen
Du har ingen aning om hur man kommer in på Pcn från macen?

Jag går antingen på nätverk - MSHOME och så finns de delade datorerna där, eller så går jag på "gå" - anslut till server och skriver in smb://datornamn
Citera
2007-06-29, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Och det är självklart användarnamnet på din Mac du skriver in där?

Har användar namnet ÅÄÖ i sig? Testa i sådana fall att skriva kortnamnet.

Testa även att skapa ett nytt konto på Mac'n, sen se om du kan skriva in det användarnamnet när du ansluter från PC'n

Hur kan jag vara så dum att jag inte tänkte på ÅÄÖ?=)
Tack för hjälpen iaf!
Citera
2007-06-30, 13:24
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Hur kan jag vara så dum att jag inte tänkte på ÅÄÖ?=)
Tack för hjälpen iaf!

Jag är trött och bakfull.

Löste det problemet eller är du ironisk? Försöker lista ut om man ska ge mer tips eller om det är löst
Citera
2007-06-30, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Jag är trött och bakfull.

Löste det problemet eller är du ironisk? Försöker lista ut om man ska ge mer tips eller om det är löst

Sorry, problemet var att jag hade ett ö i namnet, problemet är alltså löst=)
Tack:et var uppriktigt=)
Citera
2007-07-04, 15:47
Medlem
Självklart ska det sluta fungera när jag ska använda det igen.
Testar att söka eftet mac från pc och hittar inget, testar att köra på "go" -> "anslut till server" smb://"datornamnet" och får där felmeddelandet:
"Finder kunde inte slutgöra åtgärden eftersom viss information i smb://dator inte kunde läsas eller skrivas.
Felkod -36"

Nån som vet vad som händer?, fungerade somsagt tidigare att gå från pcn in i macen men nu hittar den inte åt datorn.
Citera
2007-07-04, 16:05
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Självklart ska det sluta fungera när jag ska använda det igen.
Testar att söka eftet mac från pc och hittar inget, testar att köra på "go" -> "anslut till server" smb://"datornamnet" och får där felmeddelandet:
"Finder kunde inte slutgöra åtgärden eftersom viss information i smb://dator inte kunde läsas eller skrivas.
Felkod -36"

Nån som vet vad som händer?, fungerade somsagt tidigare att gå från pcn in i macen men nu hittar den inte åt datorn.

Jag fick samma problem igår.. "Löste" det genom att skriva smb://Ipnr istället för datornamnet. Men jag kan fortfarande inte komma åt MacBooken från Windowsdatorn. Tror att det har något med min nyinförskaffade AirPort att göra.
Citera
2007-07-14, 19:48
Bannlyst
Ja, kan ingen berätta hur man skapar ett enkelt och fungerande nätverk mellan en mac och en pc - helst utan att man behöver skriva in lösenord och användarnamn varje gång man skall använda den utdelade mappen på maccen..?

Det verkar ha väldigt svårt att kommunicera med varandra de där datorerna! (tydligen är de inte intresserade av det vare sig från Microsoft eller Apple, söker man på microsofts sidor finns det minimalt m information)
Citera
2007-07-14, 20:10
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Det smidigaste är väl att aktivera Windowsdelning på Macen. Över lag tycker jag att det är lite lotto om burkarna i ett windowsnätverk hittar varandra. Har dock inga problem att på min xbox hitta min mac med windowsdelning aktiverad, men då har jag ju hårdkodat in ip och lösenord i xboxen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in