2007-06-28, 23:25
Bannlyst
Självförsvarspray med innehåll

isopropylalkohol, färg, miljövänlig drivgas.

Eller tårgas ?

Vilket är värst att få i ögonen?
Citera
2007-06-28, 23:32
Medlem
Al Gores avatar
Tårgas låter lite sen går det över.
färg låter lite stanna inne i några dagar
Citera
2007-06-28, 23:34
Medlem
Mackan52s avatar
Försvarssprayens innehåll kompenseras genom att trycket som skapas av drivgasen och kompression gör att det känns som man får en knytnäve i ansiktet, alkoholen svider om man får den i ögonen och färgen fastnar i skinnet (enda sättet att få bort det är genom värme).
Pepparsprayen svider, förlamar och ger en hemsk hostattack. Direkt på plats så är pepparspryen värre men i länge sikt så är försvarssprayen värre.

Det är lite av dött lopp.
Citera
2007-06-29, 02:12
Medlem
LågOchLångsams avatar
Tårgas är riktigt hemskt. Jag har aldrig fått det direkt i ansiktet, utan har alltid burikt skyddsmask då jag har varit i kontakt med det. Men på de delar av huden som har exponerats för gasen kliar det något hemskt, ju mer du kliar, ju mer kliar det. Jag kan inte föreställa mig hur det skulle kännas att få det i ögonen, eller få in ett djupt andetag med det. Hur som är det riktigt otrevligt.
Citera
2007-06-29, 02:17
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Jag lyckade komma över en medicinsk flaska med flytande kväve. Går att ha under jackan. När jag var på en fotbollsmatch hoppade några snubbar på mig och jag sprutade på en av dom och de stack direkt. Undrar vad de sa på sjukhuset om frysskadorna.
Citera
2007-06-29, 07:01
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Tårgas är riktigt hemskt. Jag har aldrig fått det direkt i ansiktet, utan har alltid burikt skyddsmask då jag har varit i kontakt med det. Men på de delar av huden som har exponerats för gasen kliar det något hemskt, ju mer du kliar, ju mer kliar det. Jag kan inte föreställa mig hur det skulle kännas att få det i ögonen, eller få in ett djupt andetag med det. Hur som är det riktigt otrevligt.

Utan att låta som nått jäkla macho så är det faktiskt inte så farligt, under kort tid iaf. Testade tårgaskammare utan mask i lumpen. Det svider som fan i ögonen och det brinner i halsen, men när du stått och spottat i 30 minuter så är det bra igen.
Citera
2007-06-29, 07:44
Medlem
Tonfiskmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Utan att låta som nått jäkla macho så är det faktiskt inte så farligt, under kort tid iaf. Testade tårgaskammare utan mask i lumpen. Det svider som fan i ögonen och det brinner i halsen, men när du stått och spottat i 30 minuter så är det bra igen.
Jag har hört, att det ska vara värre än så.
Den här killen, verkar inte må så bra ...
Citera
2007-06-29, 15:59
Medlem
Riktig tårgas är fördjävligt att bli utsatt för. Kan tänka mig att de flesta som "provat gas" bara använt någon tysklands-sprej eller militära övningsfacklor o.s.v. (som är ordentligt "utspädda"). Jag har också provat de ovannämnda och de svider till lite och rensar ur dina bihålor, sen är det över.

Riktiga militära tårgasgranater är något helt annat. Som jag skrivit vid ett flertal tillfällen tidigare så hade jag en defekt skyddsmask vid ett tillfälle med "the real deal".

Ett av våra galnare befäl hade fyllt en underjordisk gång / bunker med gas genom att stå och mata in granater genom ett ventilationsrör (där de tagit bort skyddsgallren just för att kunna göra så). När jag ledde in min grupp så märkte jag först ingenting men när jag väl var ungefär så långt in i tunneln som man kunde komma så kände jag tårgasen i mina luftvägar.

Jag lyckades ta mig ut genom att mangla rakt över min grupp i full stridsutrustning i den trånga tunneln, adrenalin är grejer det när man inser att man måste ut eller så slutar det illa. När jag väl kom ut ur underjorden så hade jag slut på syre och hade "andats" i princip ren tårgas.

De nästföljande 10-15 minuterna är de i särklass jävligaste under hela mitt liv. Mina ögon och min näsa rinner och svider nåt så inåt h*lvete men det är inget jag bryr mig om. Jag är fullständigt upptagen av det faktum att jag inte kan andas, överhuvudtaget. Ibland när jag hostar till så får jag i mig vad som kändes som kanske ett hundradels andetag, det var vad jag överlevde på, kom ihåg att jag har gasen i lungorna. Under denna stund så var jag fullständigt hjälplös, inget syre = finns inget du klarar av att göra. Efter en sisådär femton minuter så kunde jag andas tillräckligt för att påbörja sanering av mig själv.

Fortfarande nån vecka efteråt så hostade jag till om jag drog i mig maximalt med syre i lungorna. Såhär i efterhand så känns det som att jag borde ha uppsökt läkare men det är inget man gör när man är "ung och odödlig" på kustjägarna, även om en del av den odödlighetskänslan försvann där i den gudsförgätna öns bunkersystem.

Slutsats: varken pepparspray eller isopropyl går att ens jämföra med riktig tårgas. Pepparspray och isopropyl måste du träffa i ögat med för effekt, ett par solglasögon och du är "immun". Tårgasen sprider sig så ett par solglasögon hjälper föga om du får en dusch i ansiktet då gasen sprider sig till ögonen iallafall. Sist men inte minst så gör varken pepparspray eller isopropyl någon som helst verkan på andningen, vilket tårgas i allra högsta grad gör.
Citera
2007-06-29, 17:25
Awaiting Email Confirmation
McPots avatar
tyckte faklorna i försvaret var ganska hemska när man blev exponerade för dom, även med fullt regnställ+gasmask så fick man på sig när man tog av eller antingen läckte in.. klia lite hyffsat, kan tänka mig att få skiten rakt i ansiktet är döden..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in