2010-08-15, 05:56
Medlem
kringlarn87s avatar
Bor i Norge och har svårt och se ett land med värre matkultur än här.
Finns ingen alls, förutom fryspizzor/fjordland.
Citera
2010-08-15, 05:58
Bannlyst
Albanien,
Citera
2010-08-15, 10:45
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sölve
England. Däremot har de en ruskig frukost.

Man förutsätts skriva en motivation varför man tycker som man gör. Vänligen tänk på det i fortsättningen om du skall posta mer i den här tråden.

/Mod
Citera
2010-08-23, 15:31
Medlem
Nauthizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Öööööhm? Finland? De har endast piroger och skumma, skumma prinskorvpajer att komma med, sämre än Sverige till och med.

Karelska piroger och finskt sommarsoppa som är så sagolikt gott! För att inte tala om fiskrätterna!
Citera
2010-08-25, 06:07
Medlem
Hispers avatar
Inlägg raderade då inlägget saknade motivering varför land si eller land så är sämst på mat.

/Mod
Citera
2010-10-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
En gulasch gör ingen sommar. Ett bra tecken på fattig matkultur är en väl utvecklad gulasch.

Men jag har ångrat mig en aning, tycker nog att alla kök har något intresssant att erbjuda. Åt till exempel en väl tillagad grisknorr i Tjeckien för ett par år sedan. Mmmmmm.

Gulasch kommer för övrigt från Ungern
Citera
2010-10-14, 23:26
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spirtokouto
Gulasch kommer för övrigt från Ungern
Det finns ungersk gulasch, där har du rätt. Men jag misstänker att du inte kan härleda ett originalrecept till Ungern Mr Miyagi. Eller kan du? Upp till bevis gosse.
Citera
2010-10-15, 00:07
Medlem
DemTheDodos avatar
I Tjeckien har dom gulaš [goulash] . En köttgryta som mer påminner om skånsk kallops än om Ungersk gulasch. Då menar jag att den är avredd med mjöl, inte att den innehåller morötter. Den kan men behöver inte innehålla paprika, om den så gör,är den aldrig så dominerande som i Ungersk gulasch.
Serveras vanligen med knödel eller kokt potatis. Risk att dom ser konstigt på dig om du beställer med ris.
Citera
2010-10-15, 06:00
Medlem
behemots avatar
Jag tycker nog att man kan få väldigt bra mat oavsett i vilket land man befinner sig, allt lokalt har sina poänger så länge det är välgjort. Men om jag ska säga något blir det nog USA, inte för att de inte har god mat där men det är ju trots allt moderland till KFC.
Senast redigerad av behemot 2010-10-15 kl. 06:01. Anledning: hjärnsläpp
Citera
2010-10-15, 09:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemTheDodo
I Tjeckien har dom gulaš [goulash] . En köttgryta som mer påminner om skånsk kallops än om Ungersk gulasch.

Då menar jag att den är avredd med mjöl, inte att den innehåller morötter.

Den kan men behöver inte innehålla paprika, om den så gör,är den aldrig så dominerande som i Ungersk gulasch.

Serveras vanligen med knödel eller kokt potatis. Risk att dom ser konstigt på dig om du beställer med ris.
Lustigt att det skulle bli en diskussion kring gulasch. Lagade den rätten igår. Den teckiska varianten! Observera paprikan och den djupt röda färgen pga paprikapulvret.

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Food%20and%20Drink/Mingulasch.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Food%20and%20Drink/Mingulasch2.jpg

Och så till din inlägg.

På den här sidan (visserligen på tjeckiska men man förstår ändå innehållet) så kan du se att paprikan finns där: http://www.toprecepty.cz/recept/628-prazsky-gulas/

Det handlar om den kända Praggulaschen. Det finns en Wien-variant och så förståss en ungersk sådan. Dessa länder ingick som bekant i Österrike/Ungern-kejsardömet under huset av Habsburg och således blivit påverkade av varandras matkulturer. Precis som min vän quaerty skriver så är det stört omöjligt att säga var originalet uppkom. Helt klart är att pörkölten är ungersk med rötter från pustan. Rötter till dagens gulasch är dock svåra att lokalisera.

Namnet gulasch har i Tjeckien blivit synonymt med gryta men en äkta tjeckisk gulasch innehåller alltid rött paprikapulver och mycket ofta färsk paprika, gärna spets-dito som sakta sauteras innan den på slutet adderas den i stort sett färdiga rätten tillsammans med en näve torkad mejram. Som bevis på att man i Tjeckien benämner nästan alla grytor med namnet "gulasch" kan du se här: http://www.receptyonline.cz/recept--mexicky-gulas-s-ryzi--2160.html

Receptet tar nämligen upp en mexikask gryta och kallar den för gulasch trots att det inte finns ett uns av likhet mellan en vanlig gulasch (äkta) och den här grytan som bland annat innehåller ost, ärter, ketchup och ris!

Ingredienserna i en äkta Praggulasch är:
  • gul lök
  • buljong eller fond av nötkött
  • salt
  • svartpeppar, malen
  • rött paprikapulver (ej starkt)
  • eventuellt starkt paprikapulver
  • röd paprika
  • tomatpuré (liten mängd)
  • ister eller olja
  • eventuellt mjöl/roux
  • mejram
  • malen kummin
  • en nypa socker
  • eventuellt vitlök (personligen undviker jag den och anser inte att den har i en Praggulasch att göra)
  • eventuellt rökt ister
Den tjeckiska gulaschen kan - men behöver inte vara redd, beroende på hur mycket lök man har använt. Stora mängder lök reder såsen och man behöver således inte reda med mjöl eller roux.

På det stora hela vill jag därmed protestera mot att den tjeckiska gulaschen skulle vara mer lik den skånska kalopsen än den ungerska gulaschen. Smakmässigt så finns det inte den minsta likhet mellan en äkta Praggulasch/tjeckisk gulasch och skånsk kalops. Det rör sig om fundamentalt skild kryddning.

~Paul~
Citera
2010-10-15, 13:56
Medlem
johnCottons avatar
Sverige är sämst på mat.
Svensk husmanskost. Mat som inte får smaka något!
Vad är det för mening med det.
Citera
2010-10-15, 14:03
Medlem
johnCottons avatar
Svensk husmanskost är det tråkigaste som finns och den är tabu i mitt kök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in